Είμαι επικριτικός με τον εαυτό μου και κάποιες φορές σε υπερβολικό βαθμό. Ο εσωτερικός μου κριτής είναι πολύ αυστηρός με εμένα αλλά σε όλους τους άλλους δίνει με ευκολία δικαιολογίες. Ο εσωτερικός κριτής μας κάποιες φορές είναι πολύ χρήσιμος γιατί είναι αυτός που μας βοηθά να κάνουμε σπουδαία πράγματα, να μην αρκούμαστε στα μέτρια και να δίνουμε την ενέργειά μας στα εξαιρετικά αποτελέσματα. Άλλες φορές, όμως, μπορεί να καταστρέψει την αυτοπεποίθηση σε σημείο που νιώθουμε εντελώς ανίκανοι να κάνουμε αυτό που θέλουμε να κάνουμε. Είμαι ανόητη, χοντρή, άχρηστη. Σε κανέναν δεν αρέσω, δεν αξίζω την αγάπη ή τον σεβασμό. Όλα αυτά πείθουμε τον εαυτό μας ότι είμαστε, τελικά τα πιστεύουμε μετά από τόσο overthinking με ένα τεράστιο φορτίο για την ψυχική μας υγεία!

αρνητικά σχόλια
Pexels

Τι είναι η εσωτερική αρνητική ομιλία

Η αρνητική εσωτερική ομιλία είναι οποιοσδήποτε εσωτερικός διάλογος που έχεις με τον εαυτό σου που μπορεί να περιορίζει την ικανότητά σου να πιστέψεις στον εαυτό σου και στις δικές σου ικανότητες και να φτάσεις στις δυνατότητές σου. Όλοι έχουμε αυτή την εσωτερική φωνή που κάθεται εκεί στην άκρη της γλώσσας μας έτοιμη για να βγει.

Μερικές φορές είναι πολύ δυνατή και όλοι την ακούν, και άλλες φορές απλά «τσακίζει κόκκαλα», στο πίσω μέρος του κεφαλιού σου. Ως άνθρωποι, όλοι αναζητούμε αυτή τη φωνή. Και άλλοτε είναι δυνατή και άλλες φορές αθόρυβη. Για να σωπάσει η αρχή σαφώς είναι να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχει.

Συχνά αυτή η εσωτερική μας φωνή επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, χωρίς ανάλυση και σκέψη. Ποια είναι μερικά παραδείγματα αρνητικής ομιλίας; Η αρνητική αυτοομιλία είναι μοναδική για κάθε άτομο, αλλά οι επικριτικές και οι επικριτικές δηλώσεις αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της. «Εγώ φταίω για όλα», «Τίποτα δεν μου φαίνεται σωστό σήμερα», «Γιατί δεν μπορώ να γίνω σαν αυτή», «Δεν έπρεπε ποτέ να το έχω κάνει..», «Πρέπει να νομίζουν ότι είμαι…», «Ξέρω ότι φαίνομαι χάλια σήμερα», «Είμαι τόσο ηλίθια», «Δεν αξίζω», «Δεν μπορώ να το κάνω».

Πώς ξεκινάει όλο αυτό

Στην προσπάθεια να διερευνήσουμε πώς επηρεάζονται οι γυναίκες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η έρευνα διαπίστωσε ότι τα σόσιαλ έχουν βαθιά επίδραση στην αυτοεκτίμησή μας, οδηγώντας σε μια επιζήμια κουλτούρα σύγκρισης όταν αισθανόμαστε ότι δεν ανταποκρινόμαστε στις εικόνες που βλέπουμε στις οθόνες μας και στα περιοδικά.

Εδώ είναι μερικά από τα πιο συγκλονιστικά αποτελέσματα τη έρευνας:

Μόλις το 14% των γυναικών έχει υψηλά επίπεδα αυτοεκτίμησης, το 83% των γυναικών λέει ότι τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης επηρεάζουν αρνητικά την αυτοεκτίμησή τους. Το 40% των γυναικών συγκρίνεται με την επιτυχημένη καριέρα άλλων ανθρώπων. Το 39% των γυναικών συγκρίνεται με γυναίκες που θεωρούν ότι φαίνονται άψογες χωρίς προσπάθεια. Το 58% των γυναικών λέει ότι τα Μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άλλοι τις βλέπουν και πώς βλέπουν τους άλλους. Και όλα αυτά μας δημιουργούν την ανάγκη για περισσότερη αυτοκριτική.

Πώς μας επηρεάζει η αρνητική εσωτερική φωνή;

Μελέτες έχουν συνδέσει την αρνητική εσωτερική φωνή με υψηλότερα επίπεδα άγχους και χαμηλότερα επίπεδα αυτοεκτίμησης. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένα κίνητρα καθώς και σε μεγαλύτερα αισθήματα ανικανότητας. Αυτός ο τύπος κριτικού εσωτερικού διαλόγου έχει συνδεθεί ακόμη και με την κατάθλιψη.

Όταν η πλειοψηφία αυτής της εσωτερικής ομιλίας είναι αρνητική, μπορεί να επηρεάσει άμεσα τις ορμόνες και το νευρικό σύστημα του εγκεφάλου που κατά συνέπεια μπορεί να επηρεάσει την αυτοπεποίθησή μας, να αυξήσει το άγχος και να προκαλέσει αδικαιολόγητο στρες.

Τα δύο πρόσωπα της κριτικής-Ποιο δεν χρειάζονται οι άνθρωποι που συναναστρέφεσαι

Eίμαι επικριτικός με τον εαυτό μου: Πώς να το ξεπεράσω;

Αν πιάνεις τον εαυτό σου συχνά σε αρνητικούς εσωτερικούς διαλόγους υπάρχουν 5 πράγματα που μπορείς να κάνεις ώστε να το ξεπεράσεις:

  1. Παρατήρηση: Άφησε το μυαλό σου ελεύθερο και παρατηρήσε τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις σωματικές αντιδράσεις από αυτόν το διάλογο. Δεν είσαι οι σκέψεις σου. Μπορείς να κάνεις ένα βήμα πίσω και να παρατηρήσεις την επίδραση που έχουν πάνω σου.
  2. Θυμήσου: «Δεν είμαι τέλειος, είμαι άνθρωπος. Βάζω τα δυνατά μου. Μερικές φορές δεν φαίνεται στο βαθμό που θα το ήθελα, αλλά αυτό σημαίνει ότι είσαι άνθρωπος. Δεν είμαι μόνος μου με αυτό». Όταν βάζουμε πολλή ενέργεια για να αποφύγουμε ή να απορρίψουμε μια σκέψη, μπορεί να συμβεί το αντίθετο, οπότε άφησέ τη να συμβεί και αποδέξου την αν δεν μπορείς να την αλλάξεις.
  3. Αντικατάσταση: Φρόντισε να φανταστείς τον εαυτό σου να λέει αυτή τη συμβουλή σε έναν αγαπημένο φίλο. Δεν θα το έλεγες ποτέ με αυτόν τον τρόπο σε ένα φίλο. Σκέψου πώς θα μοιραζόσουν τις σκέψεις σου με έναν καλό φίλο ή τι θα ήθελες να σου πει εσένα ένας καλός φίλος. Αυτός είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να αντικαταστήσεις τον αρνητικό εσωτερικό διάλογο με μια θετική, αποδεκτή και συμπονετική φωνή.
  4. Ερώτηση: Να είσαι περίεργος και να εξερευνάς το γιατί είχες αυτή τη συγκεκριμένη αντίδραση. Το γιατί πάντα δίνει απαντήσεις.
  5. Δράση: Το να αναλαμβάνεις δράση είναι ζωτικής σημασίας για να σπάσεις τον κύκλο του αρνητικού εσωτερικού διαλόγου. Το να κινείς το σώμα σου, να χορεύεις, να τραγουδάς ή να αναλαμβάνεις δράση προς έναν νέο στόχο μπορεί να σε μετατοπίσει εσένα και όλη την ενέργειά σου προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ο αρνητικός εσωτερικός διάλογος έχει συχνά τις ρίζες του σε τραύματα του παρελθόντος και η επαγγελματική υποστήριξη μπορεί να προσφέρει θεραπεία, ανάπτυξη και ανακούφιση.

Η επικριτική στάση του γονιού συνοδεύει μ’ αυτό τον τρόπο το παιδί σε όλη τη διάρκεια της ζωής του

Εάν είμαι επικριτικός με τον εαυτό μου και θέλω να το σωπάσω επιτέλους τον εσωτερικό μου κριτή και να με αποδεχτώ όπως είμαι είναι ώρα να αναλάβω δράση. Μόνο εγώ μπορώ να το κάνω και να δω τα οφέλη στη ζωή μου. Η αυστηρή αυτοκριτική συχνά είναι ένας λόγος που δεν μπορούμε να ικανοποιηθούμε με τίποτα στη ζωή μας. Να θυμάσαι ότι κάπου μέσα μας, ακόμα κατοικεί εκείνο το μικρό πεντάχρονο παιδί που επιτέλους ήρθε η ώρα να κάνει ειρήνη με τα λάθη του.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News