Τι είναι το elevator pitch και πώς μπορεί να μας φανεί χρήσιμο στην καριέρα αλλά και στη ζωή μας συνολικά; Ο όρος ανήκει στο business αλλά όπως και πολλοί όροι που έχουμε δανειστεί από τις επιχειρήσεις ταιριάζουν γάντι και στη ζωή μας. Λοιπόν γιατί είναι τόσο χρήσιμο αυτό το skill και πώς μπορεί να μας βοηθήσει;

Τι είναι το elevator pitch

Φαντάσου ότι είσαι σε ένα ασανσέρ με κάποιον που θαυμάζεις. Τον CEO της αγαπημένης σου εταιρείας, κάποιον επιχειρηματία που θα ήθελες να δουλέψεις μαζί του, κάποιον που θα ήθελες να του πεις ποιος είσαι και τι κάνεις με σκοπό να σε γνωρίσει καλύτερα. Ουσιαστικά είναι τυχαία συνάντηση και όχι κάποιο ραντεβού για συνέντευξη και κρατά λίγα δευτερόλεπτα, περίπου 60′. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν την ατζέντα τους γεμάτη. Δεν ξοδεύουν το χρόνο τους σε άσκοπες συζητήσεις και αν αυτό που θα τους πεις σε αυτό το λεπτό πρέπει να μην έχει τίποτα περιττό.

Κλείνουν οι πόρτες του ασανσέρ συστήνεσαι λες το «ποιηματάκι» σου και σε max 60 δευτερόλεπτα έχεις αυτό το challenge να πεις μόνο αυτό που χρειάζεται να ξέρει για σένα, για την δουλειά σου, για το USP σου, φτάνεις στον προορισμό σου και το μετά είναι αμφιλεγόμενο. Είτε συνεχίζετε και οι δύο τις ζωές σας, σαν να μην υπήρξε ποτέ αυτή η συνάντηση είτε κερδίζεις το challenge και μετά απ’ αυτήν την τυχαία συνάντηση καταφέρνεις να έχεις και μια δεύτερη συνάντηση. Να θέλει να μάθει περισσότερα για σένα ο άνθρωπος αυτός, να μην του έφτασαν δηλαδή τα 60 δευτερόλεπτα.

Παραδείγματα από ταινίες

Η πρώτη ταινία που μου έρχεται αμέσως στο μυαλό είναι «Το κυνήγι της ευτυχίας(The Pursuit of Happyness)». Δεν θα σου πω πολλά αλλά η ζωή του πρωταγωνιστή δεν ήταν ιδανική σε μια φάση της ζωής του. Ήταν άστεγος, είχε ένα μικρό παιδί που προσπαθούσε να μεγαλώσει μόνος του και εντουτοις κυνηγούσε συνεχώς τις ευκαιρίες. Η σκηνή λοιπόν μέσα στο ταξί είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα elevator pitch ακόμα και αν δεν παίχτηκε μέσα σε ασανσέρ. Αυτή η ιστοριούλα που έλεγε στον άνθρωπο που ήθελε να μιλήσει δεν τον έπειθε, όμως του τράβηξε το ενδιαφέρον με άλλον τρόπο. Του έλυσε ένα κύβο του ρούμπικ σε ελάχιστο χρόνο, όσο εκείνος πίστευε ότι είναι αδύνατον να λυθεί. Και κάπως έτσι κατάφερε να τον ξαναδούν.

λίστα Forbes
Freepik

Το πρώτο μέρος είναι ένα εντελώς λανθασμένο παράδειγμα. Η γλώσσα του σώματος του ακροατή έλεγε ότι δεν θέλω να σε ακούσω, γιατί ίσως αυτό που είχε ετοιμάσει να πει ο Κρις δεν τον ενδιέφερε, δεν θα του «καλυτέρευε» με κανέναν τρόπο τη ζωή του. Από την άλλη κατάφερε να τον εντυπωσιάσει με το μυαλό του.

Το επόμενο που είναι βέβαια διαφορετικό γιατί ουσιαστικά ο λύκος της Νέας Υόρκης έδειξε με ένα παράδειγμα ποιος είναι στις πωλήσεις, τις ικανότητές του για να πιάσει μια νέα δουλειά. Είναι έμμεσο και αφορά περισσότερο τις πωλήσεις, αλλά το βάζω γιατί είναι μια εξαιρετική σκηνή που προσφέρει τόνους έμπνευσης.

Πάμε να τα αναλύσουμε τα παραδείγματα

Κάποιες φορές γίνονται πράγματα που είναι τόσο κρίσιμα για τη ζωή μας. Βρίσκεται ο κατάλληλος άνθρωπος μπροστά μας και εμείς καθόμαστε απλώς αμίλητοι και ανίκανοι να κάνουμε οτιδήποτε και κοιτάμε τις ευκαιρίες να φεύγουν μπροστά από τα μάτια μας σαν τα σύννεφα που τρέχουν.

Στο κυνήγι της ευτυχίας ο άνθρωπος ήταν σε πολύ δύσκολη φάση. Η επιβίωσή του κρεμόταν στην κυριολεξία από την συνάντηση αυτή. Η απόγνωση ποτέ δεν ήταν καλός σύμβουλος για τη ζωή μας. Δεν χρειάζεται και σπανίως σου δίνει κίνητρο και δύναμη κάνεις σωστές και καθαρές κινήσεις.

Από την άλλη ο λύκος της Νέας Υόρκης, είχε αυτοπεποίθηση, ήξερε τι έπρεπε να πει, είχε ακλόνητη αυτοπεποίθηση και πούλησε ακόμα και ένα αποτυχημένο προϊόν επειδή έδωσε την ίδια σιγουριά και στον αγοραστή του. (Αφήνω στην άκρη το ηθικό κομμάτι για το σύνολο της ταινίας, φυσικά παίζουμε πάντα fair και αυτό είναι κάτι που δεν διαπραγματεύεται).

Πώς να το κάνεις και εσύ σωστά

Αν η ζωή σου και το μέλλον σου ολόκληρο κρίνεται από αυτό το λεπτό μέσα στο ασανσέρ με τον άγνωστο που μπορεί να σε βοηθήσει να αλλάξεις τη ζωή σου, δεν θα πεις τίποτα περιττό, θα έβαζες κάτω στο χαρτί όλα τα δεδομένα και θα έκανες εξάσκηση αυτήν την ιστορία και τον τρόπο που θα την έλεγες μέχρι να γίνει νοητικό τατουάζ στο μυαλό σου.

Το elevator pitch όσο πετυχημένο και αν είναι έχει ένα σημείο που πρέπει να προσέξεις οπωσδήποτε για να είναι πετυχημένο. Αυτό που έχεις να πεις, αυτό που είσαι, αυτό που γνωρίζεις μόνο εσύ, πρέπει να ενδιαφέρει αυτόν που ακούει, πρέπει να βλέπει ότι έχει ένα ξεκάθαρο όφελος αλλιώς δεν θα σε ακούσει. Κανένας δεν ενδιαφέρεται για τους άλλους εκτός αν έχει κάποιο δικό του λόγο να θέλει να ακούσει μέχρι τέλος αυτό που έχεις να πεις.

Μη θεωρείς ότι είμαστε τόσο εγωκεντρικά άτομα οι άνθρωποι, δεν ισχύει αυτό, αλλά όταν μιλάμε για High Achievers και A-players μιλάμε για ένα εντελώς διαφορετικό mindset από αυτό που έχει ο μέσος άνθρωπος.

Οι εσωστρεφείς ή οι πολυλογάδες τι κάνουν;

Τι δεν είναι elevator pitch; Δεν είναι Small talk. Δεν πιάνουμε να ζαλίσουμε κανέναν με άσκοπες φλυαρίες. Γενικά η φλυαρία δείχνει κενότητα και καλό είναι να αποφεύγεται. Λίγα λόγια και με σκέψη, με λογικά επιχειρήματα είναι αυτά που χρειάζεσαι στη ζωή σου και όχι κουβέντες να γεμίζουν τις σιωπές.

Θα μου πεις τι θα κάνω εγώ που είμαι εσωστρεφής και η συνάντηση ακόμα και με τον πιο κατάλληλο άνθρωπο φαντάζει με εφιάλτη και θέλω να ανοίξει η γη να με καταπιεί. Τα ζυγίζεις τα πράγματα τότε και διαλέγεις τι θες από τη ζωή σου. Θες να είσαι εκεί στο safe zone σου ή να βγεις μπροστά και να δείξεις ποιος είσαι και τι αξίζεις;

Φυσικά το γιατί μας πάντα είναι εκείνο που κινητοποιεί τις κινήσεις μας. Ο σκοπός μας. Αν δεν είναι ξεκάθαρος ο σκοπός σου, το όραμά σου, δεν ξέρεις γιατί το κάνεις αυτό που θες να κάνεις, δεν θα πείσεις κανέναν, ούτε θα θες να βγεις μπροστά να το κάνεις. Ο σκοπός είναι το καλύτερο ελατήριο για να σε ξεσηκώσει και να σε βγάλει από τις ζώνες άνεσης.

Για εκείνον που δεν ρώτησε, η απάντηση είναι πάντα όχι

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News