Ποια είναι τα δύο πρόσωπα της κριτικής; Ας το πάρουμε από την αρχή αναλύοντας τον ορισμό του τι είναι η κριτική; Εφόσον ζητηθεί, η υποκειμενική άποψη ενός ατόμου σύμφωνα με την προσωπική του εμπειρία του. Ποια διαφορά όμως έχει η κριτική που συνήθως έχουμε συνδέσει με αυστηρότητα με την εποικοδομητική ανατροφοδότηση; Πόσο διαφορετικές είναι αυτές οι λέξεις που υποτίθεται ότι λένε το ίδιο πράγμα; Την βλέπεις τη δυναμική που κρύβει πίσω της η εποικοδομητική ανατροφοδότηση;

Τα δύο πρόσωπα της κριτικής

Αυτό το άρθρο αποφάσισα να το γράψω στην κατηγορία με τα θέματα σχετικά με την εργασία, αλλά νομίζω ότι ταιριάζει υπέροχα και για τις σχέσεις μας, αλλά και για τα παιδιά μας. Οπουδήποτε δηλαδή υπάρχει περίπτωση να δεχθούμε ή να δώσουμε κριτική μέσα στην ημέρα μας.

αρνητικά σχόλια
Pexels

Κανόνες για όσους ασκούν κριτική

Διάβασα ένα εξαιρετικό βιβλίο αυτές τις μέρες που άνοιξε τους ορίζοντες της σκέψης μου, αυτό που ξεχώρισα ήταν το κομμάτι του πώς να ασκούμε κριτική. Ίσως γιατί δυσκολεύομαι να μην κάνω κριτική και συγκεκριμένα σκληρή κάποιες φορές και αυτό είναι κάτι που θέλω πολύ να δουλέψω. Έλεγε λοιπόν ο συγγραφέας ότι κανένας δεν θέλει ή χρειάζεται στη ζωή του να έρθει κάποιος και να του πει ότι έκανε λάθος κάπου (ειδικά αν αυτό γίνεται με απαράδεκτο τρόπο).

Γιατί οι εταιρείες χρειάζονται περισσότερες γυναίκες Leaders

Φυσικά κάνουμε λάθη. Λάθη κάνουν μόνο εκείνοι που δεν προσπαθούν και οι νεκροί. Όσοι είμαστε εδώ, σε αυτόν τον πλανήτη και κάθε μέρα κάνουμε κάτι, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να κάνουμε κάποιο λάθος. Και αν δεν μας το πουν ή δε μας δείξουν τον τρόπο που θα μας ανοίξει νέες οδούς και δεν μας τροφοδοτήσουν με έμπνευση, ίσως συνεχίσουμε να κάνουμε λάθη για πολύ καιρό.

Θέλουμε όλοι να βελτιωθούμε και σίγουρα θέλουμε να μας κρίνουν με σεβασμό και να μας δείξουν με κατανόηση το σωστό δρόμο. Νομίζω σε αυτό συμφωνούμε όλοι.

Σε εκείνους, λοιπόν, που ασκούν κριτική υπάρχουν κάποιοι «κανόνες» που ίσως βοηθήσουν στην άσκηση της κριτικής που ανοίγει τους ορίζοντες των άλλων, αν αυτός είναι ο σκοπός σου κάνοντας την κριτική σου.

  1. Πώς θα γίνει καλύτερα η δουλειά μου; Αν έχεις έναν αριθμό ατόμων στην εργασία σου που πρέπει να ασκήσεις κριτική η πρώτη ερώτηση που πρέπει να απαντήσεις είναι με ποιον τρόπο θα γίνει καλύτερα η δουλειά μου; Αυτή είναι η ουσία στο τέλος της ημέρας και αν σήμερα κάποιος έκανε λάθος, δεν διευκόλυνε τα γρανάζια να κυλήσουν ομαλά και να γίνει καλά η δουλειά μας συνολικά.
  2. Πώς θα ήθελες να σου δώσουν κριτική; Αυτό το ποιηματάκι που μας έλεγε η μαμά όταν πηγαίναμε στο σχολείο και το ακούω ακόμα στα αυτιά μου: «Μην κάνεις στον άλλο αυτό που δεν θέλεις να σου κάνουν». Μην προσβάλλεις τον άλλον επειδή έκανε ένα λάθος, μπες στη θέση του και σκέψου πόσες φορές είχες κάνει λάθος εσύ όταν πχ είχες μόλις πάει σε μια νέα δουλειά.
  3. Προσαρμοστικότητα: Δίνουμε κριτική αλλά προσαρμοζόμαστε ανάλογα με τις καταστάσεις και το άτομο που έχουμε μπροστά μας δίνοντας πάντα mindset ανάπτυξης στον άλλο.

Αξίζει να θυσιάσω τη Dream job μου για χάρη της ομάδας;

Ό,τι είναι μετά το αλλά…

Όταν κάνουμε μια κριτική, καλό είναι ξεκινάμε με τα καλά κομμάτια αυτού που κρίνουμε. «Λάτρεψα αυτό το κομμάτι», «Ξεχώρισα…» «Μου αρέσει πολύ όταν κάνεις αυτό…». Δείχνουμε την μοναδικότητα του άλλου, λέμε για ποιους λόγους θαυμάζουμε τη δουλειά του, συγκεκριμένα, αλλιώς δεν μπορεί να καταλάβει ο άνθρωπος ότι ασχολήθηκες ουσιαστικά μαζί του. Το θέμα είναι ότι συνήθως στις κριτικές μπορεί να ξεκινήσουμε με κάτι θετικό και να κοτσάρουμε στο τέλος και ένα «αλλά» για να πούμε το κομμάτι που δεν έγινε σωστά.

Ό,τι είναι μετά το αλλά, συνήθως γέρνει τη ζυγαριά προς το αρνητικό. Όσο καλά ήταν τα πρώτα λόγια το αρνητικό μας θυμίζει ότι εκεί πρέπει να δώσουμε την προσοχή μας, διατηρώντας πάντα το κομμάτι που πήραμε καλή ανατροφοδότηση.

Πώς να συμφιλιωθείς με την ιδέα

Αν δέχεσαι κριτική στη δουλειά σου, καλό είναι να συνηθίσεις ότι η αξιολόγησή σου είναι εδώ για να σε βοηθήσει να βελτιώσεις τη δουλειά σου. Κανείς δε σε κρίνει ως άτομο αν η δουλειά που έκανες δεν ήταν καλή. Δεν γίνεσαι χειρότερος άνθρωπος επειδή δεν έγραψες ένα ωραίο (αυτό είναι πάντα υποκειμενικό) βιβλίο, ταινία, οικονομική κατάσταση, άρθρο, τραγούδι. Μιλάμε μόνο για την προσωπική άποψη του ανθρώπου που σου κάνει αυτή τη στιγμή κριτική.

Αν δεν μπορεί να εκφράσει με όμορφο τρόπο μια αρνητική κριτική, που μοναδικό σκοπό του έχει την βελτίωση της δουλειάς σου και μόνο, το πρόβλημα είναι δικό του και όχι δικό σου.

Αν εργάζεσαι σε κάποια δουλειά που χρειάζεσαι την κριτική καλό είναι να συμφιλιωθείς ότι θα τη δεχτείς. Να είσαι ανοιχτός σε ό,τι σου πουν και με διάθεση φιλτραρίσματος και βελτίωσης προς όφελος όλων.

Υ.Γ: Το σημερινό άρθρο είναι αφιερωμένο στην Αφροδίτη, που είναι ένας από τους ελάχιστους ανθρώπους που έχω γνωρίσει που δίνει εποικοδομητική ανατροφοδότηση, με τον πιο ωραίο τρόπο που έχω δει ποτέ και ανοίγει νέους ορίζοντες. Ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές σου για τη συγγραφή του άρθρου αυτού.

Να είσαι περήφανος για τη φανέλα της ομάδας που φοράς. Γιατί το ομαδικό πνεύμα είναι το βασικό συστατικό μιας πετυχημένης επιχείρησης

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News