«Μην το κάνεις αυτό, θα έχουν να λένε» «Μην μιλάς έτσι, θα μας βάλουν στο στόμα τους». Από μωρά ακούμε φράσεις ανάλογου περιεχομένου σχεδόν καθημερινά. Έχουμε μάθει να ζούμε με γνώμονα την πιθανή κριτική των άλλων. Κάθε μας σκέψη και πράξη κινδυνεύει από τον φόβο της κριτικής. Ένας φόβος που έχει πάψει πια να αποτελεί απλό αίσθημα και έχει μετατραπεί σε τρόπο ζωής.

Ο φόβος της κριτικής κλέβει από τον άνθρωπο την πρωτοβουλία, καταστρέφει τη δύναμη της φαντασίας, περιορίζει την ατομικότητα και του κάνει ζημιά με εκατοντάδες άλλους τρόπους. Αντί να προσπαθούμε λοιπόν να είμαστε αρεστοί σε όλους, κάτι που δεν είναι εφικτό, μπορούμε απλά να κατανοήσουμε τι σημαίνει η κρίση των άλλων για εμάς, αποβάλλοντας το αίσθημα τις κριτικής για να απελευθερωθούμε πραγματικά.

Φυσικά, κάτι τέτοιο είναι πολύ πιο εύκολο να το πεις παρά να το κάνεις — γι΄αυτό λοιπόν σου έχω τέσσερις τρόπους με τους οποίους μπορείς να εμποδίσεις τον φόβο της κριτικής να κυριαρχήσει το μυαλό σου.

Φόβος κριτικής: Πώς μπορείς να τον αντιμετωπίσεις;

Πίστεψε στον εαυτό σου

Όσοι έχουν ακλόνητη πίστη στον εαυτό τους και στον σκοπό τους θα είναι πολύ λιγότερο πιθανό να επηρεαστούν αρνητικά από την κριτική. Εάν πιστεύεις αληθινά στον εαυτό σου και σε αυτό που κάνεις, ακόμα και όταν όλοι προσπαθήσουν να σε πείσουν για τα λάθη σου, εσύ θα μπορείς να παραμείνεις συγκεντρωμένη στο στόχο σου και δεν θα επηρεαστείς από τα διάφορα σχόλια. Αλλά αυτό απαιτεί χρόνο, οπότε θα πρέπει να βρεις ένα δίκτυο υποστήριξης που θα σε βοηθήσει να καλλιεργήσεις αυτή τη στάση ζωής. 

φόβος κριτικής
Unsplash

Κατανόησε ότι οι άνθρωποι μπορεί να επικρίνουν τη δουλειά σου και όχι εσένα

Είναι στην ανθρώπινη φύση μερικές φορές να παίρνουμε τα πράγματα προσωπικά ενώ, στην πραγματικότητα, δεν είναι. Για παράδειγμα, εάν ο διευθυντής σου επισημαίνει τα λάθη σου, είναι σημαντικό να προσδιορίσεις εάν αυτή η κριτική αφορά τον εαυτό σου ή τη φύση των ελαττωμάτων που προκύπτουν από τη θέση στην οποία βρίσκεσαι.

Σκέψου την πρόθεση που έχει μία κριτική

Η κριτική είτε έχει σκοπό να σε βοηθήσει είτε να σε πληγώσει. Το να προσδιορίσεις εάν το πρώτο είναι πραγματικό μπορεί να σε απελευθερώσει. Το δεύτερο σενάριο δεν είναι εύκολο, αλλά να θυμάσαι το εξής: Αυτή η κριτική συχνά αφορά περισσότερο το άλλο άτομο παρά εσένα. Αυτό το άτομο μπορεί να προβάλλει επάνω σου τους δικούς του φόβους ή τις προσωπικές του ανεπάρκειες. Και αυτό διότι μερικοί άνθρωποι έχουν την συνήθεια να γκρεμίζουν τους άλλους όταν οι ίδιοι δεν τα καταφέρνουν.

φόβος κριτικής
Unsplash

Εστίασε σε αυτά που έκανες σωστά

Μην αφήνεις μία κριτική να σε καθορίζει. Εάν ισχύει, είναι μια ευκαιρία να μάθεις κάτι από τα λάθη σου. Εάν δεν είναι, τότε είναι μια υπενθύμιση ότι οι ιδέες σας έχουν αντίκτυπο στους άλλους ή είναι ίσως μια ευκαιρία να επαναξιολογήσεις την προσέγγιση ή το μήνυμά σου. Μείνε συγκεντρωμένη σε αυτό που είναι πιο σημαντικό: τις απόψεις και τα πιστεύω σου.

Όταν τα αποβάλεις όλα αυτά από πάνω σου, μόνο τότε θα καταλάβεις πόσο πραγματικά ελεύθερη είσαι. Πόσα πράγματα στερήθηκες και πόσο χρόνο έχασες δίνοντας προτεραιότητα σε όσα σε τρομοκρατούσαν.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News