Είναι υπέροχο να λαμβάνεις θετικά σχόλια για τη δουλειά σου και να αισθάνεσαι ότι αναγνωρίζονται οι κόποι σου. Όμως, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Συχνά, οι άνθρωποι γύρω σου -ειδικά στον επαγγελματικό τομέα- θα σου κάνουν αρνητικά σχόλια, τα οποία ο εγκέφαλός σου θα δυσκολευτεί ν’ αφήσει πίσω του…

Αρχικά, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι υπάρχουν διάφορων ειδών αρνητικά σχόλια και τεράστιο ρόλο στο πώς θα αντιληφθείς ένα αρνητικό feedback παίζει ο τρόπος που θα γίνει. Είναι διαφορετικό να ακούσεις κάτι αρνητικό για τη δουλειά σου που έχει βάση και θα σε κάνει καλύτερη και άλλη περίπτωση να λαμβάνεις αρνητικά σχόλια μόνο και μόνο επειδή κάποιος δεν ξέρει τι θέλει, έχει τα νεύρα του ή -ακόμα χειρότερα- σε φθονεί και θέλει να σου ρίξει την αυτοπεποίθηση.

Ωστόσο, σε κάθε περίπτωση, ο εγκέφαλός σου αντιδρά λίγο ιδιαίτερα στα αρνητικά σχόλια. Ενώ έχει τη μαγική ικανότητα να ξεχνάει στην πρώτη αναποδιά το καλό που άκουσε χθες, αδυνατεί να ξεχάσει με την ίδια ευκολία το αρνητικό σχόλιο, το οποίο μάλιστα συχνά έρχεται και λειτουργεί σαν ταμπέλα.

Ακόμα κι ένα αρνητικό σχόλιο μπορεί στο μυαλό σου να υπερτερεί έναντι ενός μεγάλου όγκου θετικών σχολίων! Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους αυτά τα είδη σχολίων έχουν τόσο μεγάλο αντίκτυπο στον ψυχισμό σου.

Τα αρνητικά σχόλια προκαλούν κίνητρα αποφυγής. Όταν έχεις κίνητρο να αποφύγεις κάτι κακό, τότε μια στρατηγική που ακολουθείς είναι να βρίσκεσαι σε εγρήγορση προκειμένου να ξέρεις όλα τα προβλήματα… πριν καν συμβούν!

αρνητικά σχόλια
Pexels

Αυτή μπορεί να ήταν μια καλή στρατηγική όταν οι άνθρωποι ήταν ευάλωτοι σε πολλούς κινδύνους, όπως επιθέσεις από ζώα, ωστόσο, είναι μια λιγότερο αποτελεσματική στρατηγική στον σημερινό κόσμο, όταν η απειλή δεν είναι μια αρκούδα αλλά ένα άσχημο tweet/ email. Παρ ‘όλα αυτά, ο εγκέφαλός σου αντιδρά με τον ίδιο τρόπο, κάνοντάς σε να έχεις εμμονή με όσα σου είπε οποιοσδήποτε, ακόμα κι αν δεν τον ξέρεις. Αυτό συμβαίνει συχνά κι όταν θα σου γράψει κάποιος κάτι αρνητικό στο Ίντερνετ, ανώνυμα.

Επιπλέον, το κίνητρό σου για να γίνει σωστά η δουλειά απαιτεί τόσο την ενασχόλησή σου μ’ έναν στόχο όσο και την πίστη σου ότι μπορείς να τα καταφέρεις. Τα αρνητικά σχόλια σε κάνουν να έχεις την ψευδαίσθηση ότι δεν μπορείς να τα καταφέρεις, άρα λειτουργούν αποθαρρυντικά.

Υπάρχουν ενδείξεις ότι οι άνθρωποι πρέπει να βιώνουν θετικά συναισθήματα περίπου τρεις φορές πιο συχνά από τα αρνητικά συναισθήματα για να διατηρήσουν μια συνολικά θετική διάθεση, η οποία οδηγεί σε μεγαλύτερη παραγωγικότητα και δημιουργικότητα.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να βρεις έναν τρόπο να σταματήσεις να εστιάζεις στα αρνητικά σχόλια, ειδικά όταν δεν υπερτερούν των θετικών και δεν προέρχονται από ανθρώπους που θέλουν να σε βοηθήσουν να εξελιχθείς.

Φυσικά δεν πρέπει να αγνοείς όλα τα σχόλια. Είναι χρήσιμο να δίνεις αρκετή προσοχή στα αρνητικά σχόλια για να αποφασίσεις εάν μπορείς να κάνεις κάτι ώστε να βελτιωθείς. Αλλά και σ’ αυτή την περίπτωση, να βρίσκεις έναν τρόπο να προχωράς, κι όχι να μένεις στάσιμη, επειδή δεν σταματάς να σκέφτεσαι το αρνητικό.

  • Γράψε σ’ ένα χαρτί πώς αισθάνεσαι γι’ αυτό το σχόλιο, ώστε να σταματήσεις να το ανακυκλώνεις στο μυαλό σου.
  • Όταν νιώθεις ότι χάνεις το κίνητρό σου λόγω κάποιου αρνητικού σχολίου, δημιούργησε μια μικρή νίκη για σένα. Τελείωσε ένα report, μίλα μ’ έναν πελάτη ή οτιδήποτε μπορεί να οδηγήσει σ’ ένα θετικό αποτέλεσμα.
  • Μάθε μερικές τεχνικές mindfulness: Δες εδώ περισσότερα για το πώς να τις βάλεις στη ζωή σου!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News