Εάν σε κάτι μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι είναι ότι η ρουτίνα πολλές φορές μπορεί να μας αρρωστήσει. Όχι μόνο μεταφορικά αλλά κυριολεκτικά. Στην σύγχρονη εποχή, με τις υποχρεώσεις να κατακλύζουν κάθε ημέρα της εβδομάδας μας, το burnout είναι μια έννοια που έχει μπει για τα καλά στην ζωή μας. Ως burnout ορίζεται η επαγγελματική εξουθένωση, η οποία έχει αναγνωριστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως ένα φαινόμενο στο χώρο εργασίας που χαρακτηρίζεται από αισθήματα εξάντλησης, κυνισμού και μειωμένης αποτελεσματικότητας. Είχες σκεφτεί όμως ποτέ ότι οι αιτίες του burnout που βιώνεις μπορεί να μην έχουν τις ρίζες τους στην δουλειά σου;

Νιώθεις ψυχικά και σωματικά εξαντλημένη; 5 τρόποι να αντιμετωπίσεις το burnout της τηλεργασίας

Burnout: Οι αιτίες μπορεί να είναι άλλες από αυτές που νομίζεις

Αυτό ακριβώς το αίσθημα με έντονα σημάδια ψυχικής και σωματικής εξάντλησης είναι και το θέμα του βιβλίου “Burnout: Πώς να επιβιώσεις στον χώρο εργασίας” της Ιμοτζελ Ντολ, το οποίο ξεκινά με μία αφιέρωση “στα προβληματισμένα, τσιτωμένα και φορτωμένα με δουλειά, στρεσαρισμένα και αγχωμένα ανθρώπινα ναυάγια”. Στο βιβλίο αυτό, θα βρεις συμβουλές για να αντιμετωπίσεις αυτό το συναίσθημα που σε κάνει να μην θες να σηκωθείς από το κρεβάτι, να μην μπορείς να ολοκληρώσεις ακόμη και την πιο μικρή υποχρέωση, να μην έχεις την ικανότητα να συγκεντρώνεσαι ή να βάζεις τις σκέψεις σου σε σειρά.

Μικρές, καθημερινές και πρακτικές συμβουλές γεμίζουν τις σελίδες ενός βιβλίου – οδηγού για να βγεις από μια κατάσταση η οποία μπορεί πραγματικά να σε βγάλει νοκ άουτ εάν δεν την αντιμετωπίσεις άμεσα. Αυτό όμως που πρέπει να εξετάσεις πριν αποδεχτείς πως έχεις burnout και “κρεμάσεις τα γάντια σου” είναι αυτές οι ερωτήσεις η οποίες θα σε βοηθήσουν να ξεχωρίσεις εάν πραγματικά έχεις καεί από την δουλειά ή απλώς έχει παραμελήσει κάθε άλλη φυσική σου ανάγκη.

Νιώθω δυστυχισμένος αλλά δεν ξέρω γιατί:

  1. Πότε ήταν η τελευταία φορά που ήπιες νερό;
  2. Πότε ήταν η τελευταία φορά που έφαγες κάτι υγιεινό;
  3. Πότε ήταν η τελευταία φορά που βγήκες έξω;
  4. Πότε ήταν η τελευταία φορά που έκανες γυμναστική;
  5. Πότε ήταν η τελευταία φορά που έκανες μπάνιο;
  6. Πότε ήταν η τελευταία φορά που κοιμήθηκες καλά το βράδυ;

Η Ιμοτζελ Ντολ εξηγεί στο βιβλίο της: “Εάν διαβάζοντας την παραπάνω λίστα σου πέρασε από το μυαλό η σκέψη “ναι, εντάξει, πάμε στο παρασύνθημα τώρα”, μπορείς να σταματήσεις αυτήν την στιγμή. Διάβασε την λίστα, κοιτάξου στον καθρέφτη και πες στο εαυτό σου ότι φροντίζεις το σώμα σου. Διότι γνωρίζω ότι έχεις κάτσει για ώρες; κουλουριασμένος στην καρέκλα σου, πίνοντας καφέ, σφίγγοντας το σαγόνι σου, τσεκάροντας νευρικά τα κοινωνικά δίκτυα και απορώντας γιατί νιώθεις τόσο άσχημα. Το ξέρω γιατί και εγώ το κάνω. Και για να είμαι ειλικρινής είναι σαν να πετάς τα σκουπίδια στον κήπο σου και να περιμένεις να φυτρώσουν λουλούδια”.

Και συνεχίζει βάζοντας μας σε σκέψεις οι οποίες μπορεί να οδηγήσουν πραγματικά στην έξοδο από αυτήν την ψυχοφθόρα και επιζήμια κατάσταση: “Δώσε στο σώμα σου μια ευκαιρία να είναι χαρούμενο. Βεβαιώσου ότι έχεις απαντήσει θετικά σε περισσότερα από τέσσερα από τα παραπάνω ερωτήματα, προτού δοκιμάσεις άλλους τρόπους, γιατί το πιθανότερο είναι αυτά τα δυσάρεστα συναισθήματα να είναι απλώς το σώμα σου που φωνάζει για λίγο σεβασμό”.

Εάν λοιπόν νιώθεις και εσύ πως το σύστημά σου σε εγκαταλείπει και το οικοδόμημα που με τόσο κόπο δημιούργησες καταρρέει, κάνε ένα βήμα πίσω και σκέψου εάν ανάμεσα στην τρέλα της δουλειάς και της καθημερινότητας πραγματικά βρίσκεις ελάχιστο χρόνο να αφιερώσεις στις ζωτικές σου ανάγκες. Εάν όχι, τότε μάλλον αυτές είναι οι αιτίες του burnout σου ο λόγος που το σώμα και το μυαλό σου κρούουν το καμπανάκι του κινδύνου και οφείλεις να τα ακούσεις.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News