Όλοι το έχουμε νιώσει αυτό το σφίξιμο στο στομάχι. Αυτό το συναίσθημα ότι κάποιος έχει κάτι -ένα επαγγελματικό επίτευγμα, υγεία, χρήματα, σώμα, ομορφιά, οικογένεια, ταλέντο ή κάτι άλλο- που τόσο απεγνωσμένα θέλεις, ίσως ακόμη και έχεις ανάγκη. Ζήλια στη δουλειά… Αντιμετωπίζεται; Κι αν ναι, με ποιο τρόπο;

Η ζήλια είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που ξεκινάει ήδη απ’ την πρώιμη παιδική ηλικία. Μπορεί να θυμάσαι τον εαυτό σου να ζηλεύει την τσάντα της κολλητής σου ή το παιδί απ’ την τάξη που ήταν πρώτο σε όλα τα αθλήματα. Μπορεί να είναι ένα συναίσθημα που σε κάνει να νιώθεις ότι δεν μεγαλώνεις και δεν ωριμάζεις, αλλά δεν είναι ακριβώς έτσι… Μπορείς να αισθάνεσαι ακόμα ζήλια, αλλά να αλλάξει ο λόγος που την νιώθεις αλλά και το πώς την διαχειρίζεσαι.

Η ζήλια θεωρείται γενικά αρνητικό συναίσθημα. Το να μιλάς γι’ αυτά τα συναισθήματα μπορεί να σε κάνει να ντρέπεσαι, καθώς νιώθεις ευάλωτος. Και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σίγουρα δεν σε βοηθούν να αισθάνεσαι λιγότερη ζήλια.

Ο πραγματικός λόγος για τον οποίο δεν μιλάμε για τη ζήλια είναι γιατί η κατανόησή της απαιτεί το να αναγνωρίσουμε και να συνδεθούμε βαθιά μέσα μας με τις δικές μας αξίες και δυνάμεις. Πολλές φορές ζηλεύουμε γιατί απλά η πραγματική δουλειά που πρέπει να γίνει -δηλαδή η σύνδεση με τον εαυτό μας- μας φαίνεται πολύ επίπονη.

Αν νιώθεις κι εσύ ένα τσίμπημα ζήλιας για τον συνάδελφο, διάβασε τι πρέπει να προσέξεις!

Ωστόσο, η ζήλια μας κρατά πίσω. Κλείνει τις πόρτες όταν χρειαζόμαστε κάθε πόρτα να είναι ανοιχτή.

Έχεις παρατηρήσει ότι συχνά απλά αποφεύγεις την επαφή σου με ανθρώπους επειδή σου ξυπνούν αυτό το συναίσθημα της ζήλιας; Αυτή η αντιμετώπιση είναι κοινή για πολλούς. Όταν ερχόμαστε σε επαφή με τη ζήλια, συχνά αποφεύγουμε τις βαθύτερες επιθυμίες και τους φόβους μας.

Αποφεύγουμε να δράσουμε και αντ’ αυτού ξεκινάμε έναν φαύλο κύκλο αρνητικών συναισθημάτων που πάει κάπως έτσι:

  • Ζήλια και ντροπή: Ντρέπομαι για μένα που ζηλεύω.
  • Αρνητική αυτο-συζήτηση: Γιατί δεν μπορώ να είμαι πιο σίγουρος για τον εαυτό μου;
  • Χαμηλή αυτοπεποίθηση και απογοήτευση: Δεν θα είμαι ποτέ αρκετά καλός.
  • Φόβος και παράλυση: Δεν μπορώ.
ζήλια στη δουλειά
Freepik

Ακολουθούν τα 5 βήματα για να μετατρέψεις τη ζήλια στη δουλειά σε έμπνευση για να εξελιχθείς:

  • Να είσαι ευγνώμων για τον εαυτό σου. Απόλαυσε τις βασικές αξίες, τα δυνατά σου σημεία. Αυτό είναι το δύσκολο μέρος. Δημιούργησε λίστες και βρες τρόπους για να βιώσεις την ευγνωμοσύνη για τον εαυτό σου και το αποτέλεσμα της δουλειάς σου.
  • Εξέτασε τα συναισθήματά σου και συγκεκριμένα τα συναισθήματα της ζήλιας. Από τι προκαλούνται; Υπάρχουν πράγματα που μπορείς να κάνεις για να φτάσεις στο σημείο που έχεις ονειρευτεί;
  • Επικεντρώσου στο δικό σου ταξίδι και εάν αυτό που βλέπεις και ζηλεύεις στους άλλους είναι κάτι που θέλεις να πετύχεις κι εσύ, προσπάθησε να μάθεις από εκείνους. Κάνε τη ζήλια σου εποικοδομητική για τη δουλειά σου.
  • Λάβε υπόψη σου (ειδικά αν η ζήλια σου ξεκινάει απ’ τα social media) ότι πίσω από τις “κάμερες”, δεν είναι όλα όμορφες εικόνες. Μην συγκρίνεις τη δική σου αληθινή ζωή με τη ζωή που βλέπεις στα social media.
  • Mην αποφεύγεις όσους ζηλεύεις, αλλά προσπάθησε να μάθεις από εκείνους. Πώς κατάφερε ο συνάδελφός σου να πάρει προαγωγή κι εσύ όχι; Τι έκανε καλά και θαύμασες σε εκείνον; Παραδειγματίσου και μην αφήνεις αυτό το αρνητικό συναίσθημα να σε κρατάει πίσω.

Τα συναισθήματα της ζήλιας είναι ανθρώπινα, αλλά δεν χρειάζεται να είναι τόσο εξουθενωτικά. Στο τέλος, όλα βασίζονται στο πώς τα αντιμετωπίζουμε και τα αφήνουμε να μας καθορίζουν!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News