Η 22α Ιουλίου έχει οριστεί ως η Παγκόσμια Ημέρα Εγκεφάλου και είναι η αφορμή για να θυμηθούμε πόσο σημαντικό είναι να διατηρούμε το μυαλό μας σε εγρήγορση. Είναι αλήθεια πως η μνήμη και άλλες εγκεφαλικές λειτουργίες εξασθενούν με τον χρόνο με αποτέλεσμα οι γνωστικές μας ικανότητες να μας εγκαταλείπουν με το πέρασμα των δεκαετιών. Το γήρας δεν είναι από μόνο του ο μοναδικός λόγος που ο εγκέφαλος μας σταματά να είναι τόσο λειτουργικός όσο ήταν παλιότερα. Οι αιτίες μπορούν να εντοπιστούν μεταξύ περισσότερων παραγόντων όπως οι οργανικές διαταραχές ή κάποιος νευρολογικός τραυματισμός. Μπορεί η απώλεια μνήμης να μας τρομάζει αλλά υπάρχουν και καλά νέα. Το πανεπιστήμιο του Harvard με μια νέα έρευνα του μας δείχνει πώς να κρατήσουμε τον εγκέφαλό μας ενεργό υιοθετώντας συνήθειες για υγιές μυαλό.

“Χάκαρε” το μυαλό σου και βάλτο σε mode ευτυχίας! 5 τρόποι να το κάνεις

Συνήθειες για υγιές μυαλό

Συνέχισε να μαθαίνεις

Σύμφωνα με έρευνες τα υψηλά επίπεδα εκπαίδευσης συνδέονται με την καλύτερη διανοητική λειτουργία. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η εκπαίδευση βοηθά το άτομο να διατηρήσει την καλή του μνήμη και να παραμείνει σε ένα υψηλό διανοητικό επίπεδο. Για τον λόγο αυτό, είναι καλό να συνεχίζουμε να μαθαίνουμε στην διάρκεια της ζωής μας, διατηρώντας ένα χόμπι, αναπτύσσοντας νέες δεξιότητες και εμπλουτίζοντας συνεχώς τις γνώσεις μας.

Χρησιμοποίησε όλες σου τις αισθήσεις

Σύμφωνα με έρευνες, όσες περισσότερες αισθήσεις χρησιμοποιούμε τόσο πιο εύκολο είναι για τον εγκέφαλο μας να ενεργοποιήσει την μνήμη. Σε μια μελέτη, παρουσιάστηκε στους συμμετέχοντες μια σειρά από συναισθηματικά ουδέτερες εικόνες, που η καθεμία όμως συνοδευόταν από μια μυρωδιά. Δεν τους ζητήθηκε να θυμηθούν τι είδαν, όμως αργότερα, τους έδειξαν ένα σύνολο εικόνων, αυτή τη φορά χωρίς μυρωδιές, και τους ζήτησαν να δείξουν ποιες είχαν δει πριν. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως είχαν εξαιρετική ανάκληση για όλες τις εικόνες που είχαν συνδυάσει με οσμές και ειδικά για εκείνες που σχετίζονταν με ευχάριστες μυρωδιές.

13 πράγματα που έχουν άμεση σχέση με την υγεία του εγκεφάλου σου. Τα προσέχεις όσο πρέπει;

συνήθειες για υγιές μυαλό

Χρησιμοποίησε τον εγκέφαλο σου έξυπνα

Είναι σημαντικό να θέτουμε προτεραιότητες όσον αφορά την χρήση του εγκεφάλου μας. Για παράδειγμα, εάν δεν χρειάζεται να σπαταλάμε εγκεφαλική ενέργεια για να θυμηθούμε που βάλαμε τα κλειδιά μας θα μπορέσουμε να επικεντρωθούμε στην εκμάθηση και στη μνήμη νέων και σημαντικών πραγμάτων. Γι’ αυτό, είναι χρήσιμο να βάλουμε στην ζωή μας έξυπνα εργαλεία όπως οι υπενθυμίσεις στο κινητό, τα ημερολόγια και τις ατζέντες για να μην χρειάζεται να διατηρούμε όλες αυτές τις πληροφορίες στο μυαλό μας

Επανάλαβε τα πράγματα που θες να θυμάσαι

Όταν θες να θυμάσαι κάτι που μόλις άκουσες, διάβασες ή σκέφτηκες, επανάλαβε το δυνατό ή γράψτο. Με αυτόν τον τρόπο, ενισχύετε τη μνήμη και η σύνδεση. Ταυτόχρονα, είναι καλό να γνωρίζουμε πως η επανάληψη είναι πιο ισχυρή ως εργαλείο εκμάθησης όταν γίνεται σε σωστό χρόνο. Είναι καλύτερο να μην επαναλαμβάνουμε κάτι πολλές φορές σε σύντομο χρονικό διάστημα αλλά αντίθετα να το ανακαλούμε στην μνήμη μας μετά από όλο και μεγαλύτερες χρονικές περιόδους όπως μία φορά την ώρα, στη συνέχεια κάθε λίγες ώρες και έπειτα κάθε μέρα.

Τα δύο πράγματα που πρέπει να κάνεις για “δυνατό” μυαλό!

Πίστεψε στον εαυτό σου

Έρευνες έχουν δείξει ότι τα άτομα που πιστεύουν από μικρή ηλικία ότι δεν έχουν τον έλεγχο της μνήμης τους και αναφέρονται συχνά σε γεγονότα απώλειας της έχουν λιγότερες πιθανότητες να κάνουν κάτι προκειμένου να βελτιώσουν τις γνωστικές τους λειτουργίες με αποτέλεσμα αυτές να ασθενούν με τα χρόνια. Η αυτοπεποίθηση λοιπόν φαίνεται πως είναι πολύ σημαντική και όσον αφορά την εγκεφαλική μας λειτουργία.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News