Η υγιεινή διατροφή και παιδί είναι ένα θέμα που απασχολεί πολλούς γονείς. Από την πρώτη μέρα που το φέρνουμε σπίτι με το καλαθάκι του από το μαιευτήριο η προτεραιότητα όλων μας θεωρώ ότι είναι το πώς να μεγαλώσουμε το παιδί μας με τον καλύτερο, σύμφωνα με εμάς τρόπο. Το θέμα αυτό δεν θα το πιάσω καθόλου από την ψυχολογική του διάσταση, ο Freud είχε μιλήσει εκτενώς για το πώς επηρεάζει τον τρόπο της διατροφής μας η σχέση μας με την μητέρα. Όλα παίζουν το ρόλο τους ακόμα και μικρές οι λεπτομέρειες.

Υγιεινή διατροφή και παιδί

Τι σημαίνει για εσένα υγιεινή διατροφή; Δανείζομαι τον ορισμό της wikipedia γιατί με καλύπτει αρκετά ως απάντηση: «H υγιεινή διατροφή είναι μια διατροφή που βοηθά στη διατήρηση ή στη βελτίωση της συνολικής υγείας ενός ατόμου. Παρέχει στον οργανισμό τα βασικά διατροφικά στοιχεία, όπως υγρά, μακροθρεπτικά συστατικά, μικροθρεπτικά συστατικά και επαρκή ενέργεια».

υγιές παιδί
Freepik

Όχι άλλα τοστ: Φτιάξε τα 6 πιο ωραία και υγιεινά snacks για το σχολείο

Να τα πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά. Ούτε εγώ ξέρω ούτε κάποιος άλλος που μπορεί να γράφει οτιδήποτε στο Internet μπορεί να γνωρίζει ποιες είναι οι διατροφικές ανάγκες του δικού σου παιδιού εκτός από τον γιατρό του, τον άνθρωπο που έχεις εμπιστευθεί, σύμφωνα με τα δικά σου κριτήρια για την υγεία του παιδιού σου. Πια υπάρχουν και ειδικοί επιστήμονες διατροφολόγοι (πρόσεχε πολύ αν έχουν άδεια) οι οποίοι είναι εξειδικευμένοι στη διατροφή των παιδιών. Λέγοντας διατροφή δεν εννοώ διατροφή-διαίτα, όπως έχουμε συνηθίσει να ακούμε αλλά διατροφή με την κυριολεκτική έννοια της λέξης.

Δώσε το παράδειγμα

Κάθε οικογένεια έχει τους δικούς της κανόνες και πράγματα που βοηθούν στην ορθή λειτουργία της οικογένειας. Κάποιοι από αυτούς που μπορούν να βοηθήσουν στο να εδραιωθεί η υγιεινή διατροφή για όλους είναι:

  1. Το φαγητό είναι πολλά πράγματα. Τρώμε για να τραφούμε για να πάρουμε θρέψη, για να απολαύσουμε όμορφες γεύσεις, για να περάσουμε χρόνο με τους δικούς μας στο τραπέζι.
  2. Διάλεξε προσεκτικά το φαγητό που θα προσφέρεις στο τραπέζι σου. Αν δεν θέλεις να φάει πχ αλλαντικά μην τα βάλεις στο καλάθι του σούπερ μάρκετ. Αν δεν θες να καταναλώσει ζάχαρη, μην πάρεις ή πάρε με μέτρο.
  3. Αν τρως μια σοκολάτα μετά το φαγητό δίνεις αυτό το μήνυμα στο παιδί, ότι χρειάζεται οπωσδήποτε να φας κάτι γλυκό και αυτή γίνεται αυτόματα μια υποσυνείδητη κίνηση.
  4. Τρώμε μόνο στο τραπέζι, χωρίς οθόνες, χωρίς διάφορα κόλπα και ζογκλερικά. Τρώμε γιατί χάρη σε αυτό λαμβάνουμε την απαραίτητη θρέψη για την ανάπτυξή μας και για την καλή μας υγεία.
  5. Μαζεύουμε πηγές ζάχαρης και επεξεργασμένων τροφών από σημεία που είναι εύκολα προσβάσιμα, παράλληλα αφήνουμε σε φρουτιέρες και μπολ φρούτα ή άλλα σνακ όπως ξηρούς καρπούς και ό,τι άλλο επιτρέπει ο γιατρός μας.

Και τελικά τι είναι αυτό το mindfulness;

Φαγητό με ενσυνειδητότητα

Η ενσυνειδητότητα (mindfulness) είναι ένας νέος σχετικά όρος που ορίζει ότι είμαστε αφιερωμένοι και «εκεί» σε οτιδήποτε κάνουμε κάθε φορά. Αφιερώνουμε την αμέριστη προσοχή μας κάθε φορά που τρώμε, που γυμναζόμαστε, που εργαζόμαστε, που αφιερώνουμε χρόνο σε εμάς ή σε κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο. Το ίδιο λοιπόν γίνεται και στην ώρα του φαγητού για μικρούς και μεγάλους.

Ίσως έχεις προσέξει ότι αν φας αφιερώνοντας την αμέριστη προσοχή σου στο φαγητό σου, είναι πιο νόστιμο, δεν τρως βιαστικά, νιώθεις την αίσθηση της πληρότητας ακόμα και αν σηκωθείς από το τραπέζι σου. Το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά μας. Δεν χρειάζεται να τα πιέσουμε να αδειάσουν όλο το πιάτο τους και να στείλουμε άλλα μήνυμα για τη διατροφή τους που ίσως τα συνοδεύει και στο μέλλον τους.

Την ώρα που τρώμε δεν βλέπουμε οθόνες γιατί δεν καταλαβαίνουμε ότι τρώμε, όπως όταν πάμε στο σινεμά που μπορεί να φάμε ένα τεράστιο πακέτο ποπ κορν και να μην το καταλάβουμε απλώς επειδή κάνουμε αυτήν την μηχανική κίνηση και η προσοχή μας είναι όλη αφιερωμένη στην οθόνη. Φυσικά αυτή η υπερκατανάλωση τροφής έχει και τα εύλογα συνεπακόλουθα.

Σε μικρότερα παιδιά μπορεί να θυμάστε το κλασικό κόλπο με το τρενάκι που φέρνει το φαγάκι. Αυτή η άσκηση λοιπόν μπορεί να διδάξει την ενσυνειδητή διατροφή, να περιμένουμε να φάει το παιδάκι μας την μπουκιά του, να απολαύσει τη γεύση κάθε μπουκιάς και να πάει στη επόμενη.

Δώστε το χρόνο στο παιδί σας, δείξτε τους πόσο σημαντική είναι η ώρα του φαγητού και πόσο σημαντικό είναι εκείνο για εσάς αφιερώνοντας του την αποκλειστική προσοχή σας για αυτό το τέταρτο ή εικοσάλεπτο που διαρκεί κάθε γεύμα μας. Άλλωστε μια μέρα δε θα χρειάζεται να ταΐζουμε κανέναν. Τώρα μπαίνουν οι βάσεις!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News