Η ψυχική υγεία παιδιών είναι κάτι για το οποίο σπάνια μιλάμε, παρόλο που πια οι περισσότεροι γνωρίζουμε την σημαντικότητα στην ζωή όλων μας. Η ψυχική υγεία επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σκέφτονται, αισθάνονται και ενεργούν. Η φροντίδα της ψυχικής μας υγείας είναι εξίσου σημαντική με το να έχουμε ένα υγιές σώμα. Εμείς οι γονείς διαδραματίζουμε σημαντικό ρόλο στην ψυχική υγεία του παιδιού σας.

Η ψυχική υγεία παιδιών

Τα παιδιά μας καθημερινά έρχονται αντιμέτωπα με ένα σωρό προκλήσεις που μπορεί να επηρεάσουν την ψυχική τους υγεία. Το σχολείο, οι συναναστροφές με τους συμμαθητές τους και τους συνομηλίκους τους, αποτυχίες στα μαθήματα ή στα σπορ, συναισθήματα που δεν εξηγήθηκαν και δεν διαχειρίστηκαν. Τι μπορώ να κάνω εγώ ως γονέας ώστε να προωθήσω την καλή ψυχική υγεία του παιδιού μου, με όλα εκείνα τα πράγματα που λέω και κάνω και μέσω του περιβάλλοντος που υπάρχει στο σπίτι;

Ένα από τα αρχικά σημάδια για τα θέματα ψυχικής υγείας είναι το και να ξέρεις πού πρέπει να απευθυνθείς για να ζητήσεις βοήθεια. Το να ξέρει δηλαδή το παιδί σου ότι μπορεί να έρθει σε σένα να μιλήσει, είναι πολύ σημαντικό.

Είναι σημαντικό για τα παιδιά και τους νέους να έχουν ισχυρές σχέσεις με την οικογένεια και τους φίλους. Ένας ωραίος τρόπος για να δημιουργηθούν ισχυρές σχέσεις φροντίδας και να υποστηριχθεί η ψυχική υγεία του παιδιού είναι να περάσουμε λίγο χρόνο μαζί κάθε μέρα. Είτε στο τραπέζι, είτε μέσα από ένα επιτραπέζιο που θα παίξουμε μαζί, είτε μέσα από μια κουβέντα που θα κάνουμε. Ο αποκλειστικός χρόνος με το παιδί είναι πολύ σημαντικός και βοηθά πολύ το παιδί.

Κιβωτός του Κόσμου νέες καταγγελίες
Freepik

Πώς μπορώ να φροντίσω την ψυχική υγεία του παιδιού μου;

Δείξε στο παιδί τον τρόπο για να λύσει τα προβλήματά του

Έτσι το παιδί βοηθιέται ώστε να αναπτύξει αυτοεκτίμηση και να αισθάνονται καλά με τον εαυτό του. Δείχνοντας του αγάπη και αποδοχή, επαινώντας το για τις επιτυχίες του. Αναγνωρίζοντας του τις προσπάθειές καθώς και τα επιτεύγματά του.

Μην ξεχνάς να του κάνεις ερωτήσεις σχετικά με τις δραστηριότητες και τα ενδιαφέροντά του, τι του αρέσει, τι αγαπά να κάνει και τι όχι. Άφησέ το να μιλήσει για όλα όσα είναι σημαντικά για εκείνο. Βοήθησέ το να θέσει ρεαλιστικούς στόχους. Ακούγοντας το και σεβόμενος τα συναισθήματά του.

Είναι πολύ οκ για τα παιδιά και τους νέους, όπως και για όλους μας να νιώθουμε κάποιες φορές θλίψη ή θυμό, ανάλογα με το τι έχει συμβεί. Ενθάρρυνε το να μιλήσει για το πώς νιώθει και κάνε σαφές ότι είναι εντελώς φυσιολογικό το να νιώθει όλα αυτά τα συναισθήματα.

Διατήρησε την επικοινωνία ανοιχτή κάνοντας ερωτήσεις και ακούγοντας το παιδί!

Η ώρα του φαγητού, για παράδειγμα, μπορεί να είναι μια ευκαιρία και μια καλή στιγμή για συζήτηση.
Βοήθησε το παιδί να βρει κάποιο άλλο άτομο να μιλήσει αν για κάποιο λόγο δεν αισθάνεται άνετα να σου μιλήσει.
Δημιούργησε ένα ασφαλές, θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον στο σπίτι σας. Δημιούργησε τη φωλιά που όλοι είναι ελεύθεροι να είναι ο εαυτός τους, γίνονται κατανοητοί και αποδεκτοί γι’αυτό ακριβώς που είναι.

Τι γίνεται με τις οθόνες;

Η χρήση, οι ώρες χρήσης των διάφορων συσκευών από το παιδί, όπως και το περιεχόμενο τους είναι καθοριστικής σημασίας. Η τηλεόραση, οι ταινίες, το ίντερνετ, τα social media και οι παιχνιδομηχανές είναι καλό να γνωρίζεις με ποιον αλληλεπιδρούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα διαδικτυακά παιχνίδια.

Πώς μιλάμε για τα προβλήματα

Ο τρόπος που συζητάμε τα σοβαρά οικογενειακά ζητήματα, τα οικονομικά, τα συζυγικά, τις ασθένειες όταν τα παιδιά μπροστά, καλό είναι να γίνονται με προσοχή γιατί τα παιδιά τα παίρνουν συνήθως όλα σοβαρά και μάλιστα πολλές φορές βιάζονται να νιώσουν εκείνα υπεύθυνα για ό,τι κακό μπορεί να έχει συμβεί.

Πώς φροντίζεις εσύ την ψυχική σου υγεία;

Γίνε εσύ το πρότυπο δείχνοντας του πώς φροντίζεις και διαφυλάττεις την ψυχική σου υγεία. Δίνεις χρόνο για τη σωματική σου δραστηριότητα, το παιχνίδι και τις διάφορες οικογενειακές δραστηριότητες; Μίλησέ του για τα συναισθήματά σου. Αφιέρωσε χρόνο για πράγματα που σ’ αρέσουν. Πώς τα καταφέρνεις τις δύσκολες καταστάσεις;

Διδάξε το παιδί πώς να χαλαρώνει όταν νιώθει αναστατωμένο

Αυτό θα μπορούσε να είναι απλώς μια βαθιά αναπνοή, να κάνετε κάτι ηρεμιστικό, πχ ακούγοντας μουσική ή να αφιερώσεις λίγο αποκλειστικό χρόνο μόνοι σας ή να κάντε μια βόλτα έξω.
Ρώτησε το πώς νομίζει ότι μπορεί να τα καταφέρει και να ξεπεράσει και αυτό που ήρθε. Καλό είναι να το μάθει ότι μπορεί να τα καταφέρει και να επαναφέρει μετά από συγκεκριμένο χρόνο την καλή του διάθεση.

Τελικά είναι τα παιδιά χειριστικά;

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News