Η εισδοχή της τεχνολογίας στην καθημερινότητά μας και η αυξανόμενη πρόοδός της, έχει εμπλουτίσει τον τρόπο διδασκαλίας και εκμάθησης πολλών μαθητών. Οι αλλαγές αυτές, είναι σημαντικές καθώς λειτουργούν επικουρικά για μεγάλο ποσοστό των μαθητών να ανταπεξέλθει στις μαθησιακές δυσκολίες. Η ρομποτική, είναι ένα σύγχρονο εργαλείο, μέσω του οποίου η διδασκαλία είναι ευχάριστη και εποικοδομητική. 

Τι είναι, όμως, η ρομποτική που γίνεται λόγος το τελευταίο διάστημα;

Προέρχεται από την τσέχικη λέξη robota (ρομπότα) που σημαίνει εργασία. Αφορά στον τομέα της μηχανικής και ασχολείται: με το σχεδιασμό, την κατασκευή, τη λειτουργία ρομπότ, την επιστήμη των υπολογιστών, τον προγραμματισμό και την τεχνητή νοημοσύνη. Η εξάπλωση της χρήσης της στο παρόν, καταδεικνύει πως προϋπάρχει ιστορία χρόνων στη ρομποτική. Έχει εισβάλλει σε πολλούς τομείς της ζωής μας και δη σε δραστηριότητες μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες. 

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες συχνά κουράζονται με τον παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας και δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν τη ροή του μαθήματος. Αυτό, βέβαια, δεν είναι δείγμα τεμπελιάς ή μειωμένης αντίληψης, αντιθέτως αποτελεί ένδειξη πως γι’ αυτή την μερίδα των μαθητών είναι αναγκαίος ένας εξατομικευμένος και απλοποιημένος τρόπος εκμάθησης.

Η ρομποτική ως μέσο διδασκαλίας

Στις μέρες μας, η ρομποτική χρησιμοποιείται από Ειδικούς Παιδαγωγούς και θεραπευτές σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Καταρχάς, τα παιδιά επωφελούνται, αποκτούν αυτοπεποίθηση και στη συνέχεια καλλιεργούν τις δεξιότητές τους. Όλοι οι μαθητές είναι απαραίτητο να νιώσουν πως σε ομαδικές εργασίες συνδράμουν, ανεξάρτητα από τις βαθμολογικές τους επιδόσεις. Χάριν της ρομποτικής, επιλύεται κάθε τροχοπέδη, ώστε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία, ΔΕΠΥ, ακόμη και αυτισμό να επωφεληθούν από τη μάθηση. Η μάθηση μοιάζει με παιχνίδι και η απόκτηση των γνώσεων γίνεται με εύκολο και ταχύτερο τρόπο. 

Ως μέθοδος διδασκαλίας η ρομποτική, εντάσσεται ήδη από την προσχολική ηλικία και απευθύνεται σε μαθητές όλων των ηλικιών. Τα οφέλη της είναι πολλαπλά στην εκπαίδευση, ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση των μαθητών. Η συνεργασία σε μια ομάδα, βελτιώνει την ομαδικότητα και τη επικοινωνία των μελών της. Υπάρχει κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, λήψη αποφάσεων, κοινωνικοποίηση και ενσυναίσθηση των μαθητών. Αυτά τα χαρακτηριστικά, αποτελούν τους πυλώνες για να εδραιωθεί η ρομποτική στην Ειδική Αγωγή και να επιφέρει ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό ισχυροποιεί τη βιωματική διαδικασία. Τα μαθήματα ρομποτικής μπορούν να παρακολουθήσουν μαθητές προσχολικής ηλικίας σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία,  σε κέντρα δημιουργικής απασχόλησης παιδιών (ΚΔΑΠ) ή σε εργαστήρια ρομποτικής. 

Ο κλάδος της ρομποτικής είναι χρήσιμο εργαλείο κι είναι έκδηλο το ενδιαφέρον των μαθητών για μάθηση. Ως αρωγός, επικεντρώνεται στις αδυναμίες τους και επιλύονται μαθησιακά ζητήματα. Επιπλέον, η καινοτομία και ο προγραμματισμός της ρομποτικής, συνεισφέρουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και οι σχολικές επιδόσεις είναι αρκετά υψηλές. Η εμπλοκή των μαθητών στις δραστηριότητες που τους ανατίθενται, ενισχύει την επινοητικότητά τους και τη συνεργασία που αποκτούν μεταξύ τους. Θετική απόρροια,  είναι η ανταπόκριση των εκπαιδευτικών ως προς την ένταξη της ρομποτικής στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς η ρομποτική αναδεικνύει την ανοδική τάση προς μάθηση μέσω της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Οι μαθητές γίνονται οι καλύτεροι υποστηρικτές της προσπάθειας αυτής και η εξοικείωσή τους με νέα δεδομένα δημιουργεί προϋποθέσεις για επιπλέον ενασχόληση.

Στέλλα Γιαννακούλα

Στέλλα Γιαννακούλα

Φιλόλογος – Ειδική Παιδαγωγός

Συγγραφέας του βιβλίου: Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News