Το jet lag σε κάνει να αισθάνεσαι άρρωστη κι εκτός τόπου και χρόνου, είναι δεδομένο. Όμως, δεν είναι μόνο αυτά τα προβλήματα που σου δημιουργεί. Επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό και τα εσωτερικά σου όργανα, με τρόπους που ποτέ δε φανταζόσουν! Σίγουρα θα έχεις παρατηρήσει πως όταν ταξιδεύεις σε ένα εντελώς άγνωστο μέρος, ο οργανισμός σου δε λειτουργεί σωστά, ήξερες όμως ότι αυτή η κατάσταση είναι κοινή και ονομάζεται «εντερική καθυστέρηση» ή αλλιώς «gut lag»;

Μέχρι σήμερα θα έχεις ακούσει πιθανώς για το μικροβίωμα του εντέρου – τα τρισεκατομμύρια βακτήρια ή μικρόβια που ζουν, αναπαράγονται και τρέφονται στον εντερικό μας σωλήνα. Το γεγονός αυτό μπορεί να σε κάνει να αηδιάζεις στην σκέψη του, αλλά παίζει βασικό ρόλο σε όλα! Κι όταν λέω σε όλα, εννοώ από το πώς ξυπνήσαμε σήμερα, πώς είναι η διάθεσή μας, μέχρι και τα επίπεδα της ενέργειάς μας. Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος του ανοσοποιητικού μας συστήματος βρίσκεται στο έντερο, αυτά τα μικρόβια βοηθούν επίσης στην καταπολέμηση ιών και λοιμώξεων, επομένως είναι αυτονόητο ότι είναι σημαντικό να τα διατηρείς χαρούμενα και σε ισορροπία.

Αυτό που δεν γνώριζες μέχρι σήμερα, όμως, είναι ότι το jet lag μπορεί να «φρικάρει» αυτά τα μικρόβια του εντέρου. Φαίνεται ότι υπάρχει μια περίπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ του εγκεφάλου μας, του εντέρου μας και των δικών τους καθημερινών ρυθμών και το να βρισκόμαστε από τη μια ζώνη ώρας στην άλλη δημιουργεί πολλαπλά προβλήματα.

«Σώσει ζωές»: Ο Ryan Reynolds σε παίρνει μαζί του στην πρώτη του εξέταση κολονοσκόπησης και σε ευαισθητοποιεί για τον καρκίνο του εντέρου

Τι είναι το gut lag και «γιατί μπλοκάρει το έντερο όταν ταξιδεύω;»

Με απλά λόγια, η καθυστέρηση του εντέρου περιγράφει τον διαταραγμένο ρυθμό των εσωτερικών οργάνων όπως το ήπαρ και η γαστρεντερική οδός ως αποτέλεσμα ενός ταξιδιού σε δύο ή περισσότερες ζώνες ώρας.

Οι πτήσεις μεγάλων αποστάσεων προκαλούν ουσιαστικά ξαφνικές αλλαγές στον κανονικό κύκλο ύπνου-αφύπνισης κατά την προσγείωση. 

γιατί μπλοκάρει το έντερο όταν ταξιδεύω
Freepik

«Όλοι οι αδένες μας λειτουργούν με ρυθμό που διέπεται από το κιρκάδιο ρολόι, το οποίο μπορεί να διαταραχθεί όταν ταξιδεύουμε σε διαφορετικές ζώνες ώρας», υποστηρίζει ο Shabir Daya, φαρμακοποιός στο Victoria Health. «Το να μην τρώμε τη συνηθισμένη ώρα μπορεί να προκαλέσει απώλεια της όρεξης ή να μας κάνει να νιώθουμε υπερβολική πείνα».

Επιπλέον, υπάρχουν ενδείξεις ότι η διέλευση διαφορετικών ζωνών ώρας και η διατάραξη του κιρκάδιου ρυθμού μπορεί επίσης να έχει αρνητική επίδραση στα βακτήρια στο έντερο που είναι υπεύθυνα για την ανοσία και την πέψη. Αυτό συμβαίνει επειδή τα μικρόβια του εντέρου σου συγχρονίζονται με το ρολόι του σώματός σου, έτσι οι ξαφνικές αλλαγές στον κανονικό κύκλο ύπνου-αφύπνισης μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε αλλαγές στο τοπίο του μικροβιώματος.

Επομένως, δεν είναι περίεργο που οποιεσδήποτε αλλαγές στις ώρες της καθημερινότητάς μας επηρεάζουν το έντερό μας και μας δημιουργούν την αίσθηση φουσκώματος, λήθαργου, δυσκοιλιότητας και ακόμη στομαχικές διαταραχές. 

Τα 3 αγαπημένα τρόφιμα των γιατρών για την υγεία της καρδιάς και του εντέρου

γιατί μπλοκάρει το έντερο όταν ταξιδεύω

Πώς μπορείς να αντιμετωπίσεις το gut lag;

  • Μια επιλογή είναι να προβλέψεις προβλήματα με το έντερο σου και να λάβεις μερικά απλά προληπτικά μέτρα. Ξεκίνα, δηλαδή, να παίρνεις ένα προβιοτικό, το οποίο θα κρατήσει το πεπτικό σου σύστημα ισορροπημένο. Μπορείς να το ξεκινήσεις μία εβδομάδα πριν, αλλά και κατά τη διάρκεια και μετά της πτήσης σου.
  • Επίσης, είναι σημαντικό να τρως μικρά γεύματα ή και καθόλου ενώ πετάς με το αεροπλάνο για να αποτρέψεις την επιβάρυνση του πεπτικού σου συστήματος που μπορεί να προκαλέσει δυσπεψία, κολικούς και αέρια στα έντερα ως αποτέλεσμα της πίεσης του αέρα.
  • Πίνε πολύ νερό. Τα οκτώ ποτήρια την ημέρα είναι ένας πολύ καλός κανόνας τον οποίο θα πρέπει να τηρείς, καθώς τα υγρά κρατούν τα πάντα υπό έλεγχο!
  • Είναι σημαντικό να αποφεύγεις τα φρούτα και τα ζαχαρούχα τρόφιμα. Η φρουκτόζη από τα φρούτα μπορεί επίσης να προκαλέσει συσσώρευση αερίων, 24 ώρες πριν και αφού πετάξεις πρέπει να τα αποφύγεις.
  • Αν και ο πειρασμός όταν κάνεις check in σε ένα ξενοδοχείο είναι να κουλουριαστείς με το πάπλωμά σου και να ρίξεις έναν υπνάκο, εγώ θα σου πρότεινα να βγεις στο φως της ημέρας και να απολαύσεις τον ήλιο. Ο οργανισμός σου θα έρθει σε επαφή με το φυσικό φως, με αποτέλεσμα το ρολόι του σώματός σου, αλλά και τα μικρόβια που ζουν μέσα σου να προσαρμοστούν στις αλλαγές.

Δοκίμασε τα παραπάνω tips, κάνε τον σταυρό σου και να θυμάσαι ότι δεν υπάρχει λόγος πανικού. Ελπίζω να σε βοήθησα και να σταματήσεις να υποφέρεις από αυτό το μαρτύριο.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News