Όταν μιλάμε για ψυχική υγεία, συνήθως, αναφερόμαστε στο σύνολο των σκέψεων, των συναισθημάτων και πως αυτά επηρεάζουν την συμπεριφορά μας. Όσο περισσότερη ισορροπία υπάρχει ανάμεσα σ’ αυτούς τους τρεις παράγοντες, τη σκέψη, το συναίσθημα και τη δράση, τόσο καλύτερα νιώθουμε με τον εαυτό και τους γύρω μας.

Γράφει η Ψυχολόγος, Παναγιωτακοπούλου Ελένη συνεργάτης του doctoranytime.gr

Τα συναισθήματα μας διακρίνονται για τη ρευστότητα τους και πολλές φορές αδυνατούμε να τα κατανοήσουμε ή να τα προβλέψουμε. Είναι σημαντικό, όμως, να θυμόμαστε πως όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά και υπάρχουν για κάποιο λόγο και να αρχίσουμε να αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας ως ενιαίο σύστημα. 

Το σώμα μας δεν είναι ανεξάρτητο από τα συναισθήματά μας, οπότε ανταποκρίνεται είτε σε πρώτο είτε σε δεύτερο χρόνο σε όσα βιώνουμε. Κατά συνέπεια, είναι πιθανό να εμφανίσει διάφορα συμπτώματα ως αντίδραση, τα οποία χρειάζεται να αφουγκραστούμε.

Η σωματοποίηση των συναισθημάτων

Η νευροβιολογία και συγκεκριμένα ο κλάδος της νευροψυχολογίας είναι η επιστήμη που μελετά και μας γνωστοποιεί για τις χημικές και νευρωνικές αντιδράσεις καθώς και τους γνωστικούς μηχανισμούς που λαμβάνουν χώρα στην καθημερινή μας δράση. Όπως έχετε παρατηρήσει όταν νιώθουμε φόβο συχνά τα άκρα μας είναι παγωμένα, η αναπνοή μας κοντή και ρηχή ενώ η καρδιά μας χτυπά πιο δυνατά, ενώ όταν νιώθουμε ηρεμία οι καρδιακοί παλμοί είναι ήρεμοι και σταθεροί και η αναπνοή μας βαθαίνει.

Όταν μιλάμε για σωματοποίηση των συναισθημάτων, συνήθως αναφερόμαστε σε συναισθήματα που εκφράζονται κυρίως μέσα από το σώμα, χωρίς απαραίτητα εμείς προηγουμένως να έχουμε αντιληφθεί την παρουσία τους. Όπως είπαμε παραπάνω είμαστε ενιαίος οργανισμός, οπότε το συναίσθημα μας θα βρει ένα τρόπο είτε νοητικό είτε σωματικό για να εκφραστεί.

Αρχίζουμε να μιλάμε για ψυχοσωματικά συμπτώματα, όταν έχουμε αποκλείσει πρώτα κάθε πιθανό βιολογικό παράγοντα. Τα ψυχοσωματικά συμπτώματα μπορεί να είναι δερματολογικά, γαστρεντερολογικά και πληθώρα άλλων όπως οι αναίτιοι πόνοι στο κεφάλι ή σε άλλα μέρη του σώματος. Συχνά, αυτό που μας ανησυχεί σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι δεν έχουμε αντιληφθεί το λόγο που μας συμβαίνουν όλα αυτά. Κάποιες φορές μάλιστα, δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε πως όλα αυτά τα σωματικά συμπτώματα μπορεί να τα δημιουργεί ένα συναίσθημα, όπως για παράδειγμα το άγχος.

Πώς να αντιμετωπίσεις τις ψυχοσωματικές διαταραχές

Σε αυτό το σημείο το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να μιλήσουμε για όσα βιώνουμε μ’ έναν ειδικό ψυχικής υγείας, ενώ μπορεί να κριθεί απαραίτητη και η συμπληρωματική ιατρική υποστήριξη για την αντιμετώπιση κάποιων σωματικών δυσκολιών.

Το να έχουμε αγαπημένους ανθρώπους στο περιβάλλον μας, που είναι πρόθυμοι να μας ακούσουν και να μας καθησυχάσουν είναι πολύ σημαντικό. Παρ’ όλα αυτά, δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τον ρόλο του ειδικού, ο οποίος είναι σε θέση να διερευνήσει και να συνοδεύει το άτομο, ώστε να μπορέσει να προσεγγίσει τα συναισθήματα που κρύβονται πίσω από τα σωματικά συμπτώματα. Η προσωπική δουλειά που κάνουμε με τον ειδικό ψυχικής υγείας είναι ένα ταξίδι από και προς τον εαυτό μας. Ένα ταξίδι μάθησης για τον υπέροχο κόσμο των συναισθημάτων και τους τρόπους με τους οποίους αυτά εκφράζονται.

Μια καλή ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με τακτική σωματική άσκηση και το κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο, μπορούν επίσης να συμβάλλουν στην διαχείριση των δύσκολων και απαιτητικών περιόδων της ζωής μας.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News