Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι μια μεταβολική ασθένεια που προκαλεί υψηλό σάκχαρο στο αίμα. Είναι αρκετά συχνός και με προσοχή και θεραπεία σχετικά ακίνδυνος. Είτε νοσείς είτε όχι καλό είναι να είσαι ενημερωμένη και να γνωρίζεις όσα χρειάζεται να ξέρεις για το διαβήτη και τις αλλαγές διάθεσης. Και να θυμάσαι πως η πρόληψη σώζει ζωές!

Η ζωή με διαβήτη μπορεί να επηρεάσει τη διάθεσή και την ψυχική υγεία των ανθρώπων σε μεγάλο βαθμό. Οι εναλλαγές στη διάθεση είναι συχνές και σε αυτό ευθύνονται τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τα οποία είναι πολύ υψηλά ή χαμηλά. Συμπτώματα όπως το άγχος και η κατάθλιψη μπορούν επίσης να εμφανιστούν.

Η διαχείριση της ψυχικής σου υγείας είναι σημαντική για τη γενική σας υγεία. Υπάρχει πολλή διαθέσιμη βοήθεια. Δεν είσαι μόνη.

Διαβήτης και αλλαγές διάθεσης

 Η γλυκόζη στο αίμα σου επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό το πώς αισθάνεσαι και μπορεί να συμβάλει στις εναλλαγές της διάθεσης σου. 

Μπορεί να έχεις παρατηρήσει ότι αισθάνεσαι αδιαθεσία εάν η γλυκόζη στο αίμα σου είναι υψηλή ή χαμηλή και ότι η επαναφορά της στα φυσιολογικά επίπεδα βελτιώνει κατευθείαν την όρεξή σου! Είναι πολύ σημαντικό, αν δε το έχεις κάνει ήδη, να ξεκινήσεις να παρατηρείς τον εαυτό σου στην καθημερινότητά του και να δεις πόσο μπορεί να επηρεάζει ο διαβήτης τη ζωή σου και πιο συγκεκριμένα τη διάθεση σου.

Αν αφιερώσεις λίγο χρόνο, θα μπορέσεις να συνειδητοποιήσεις ότι τα πολύ χαμηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σου μπορεί να έχουν ως αποτέλεσμα να αισθάνεσαι:

  • ταραγμένη
  • νευρική
  • πεινασμένη
  • ευέξαπτη
  • κουρασμένη
  • ιδρωμένη
διαβήτης και αλλαγές διάθεσης
Pexels

Από την άλλη τα πολύ υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα μπορεί να σε κάνουν να νιώσεις:

  • θυμωμένη
  • λυπημένη
  • διψασμένη
  • κουρασμένη
  • νευρική
  • καταθλιπτική

Όπως καταλαβαίνεις είναι σημαντικό να διατηρείς τη γλυκόζη του αίματός σου όσο το δυνατόν πιο σταθερή. Εάν αντιμετωπίζεις έντονες διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, επικοινώνησε με τον γιατρό σου για να σου δώσει τις κατάλληλες συμβουλές.

Διαβήτης και διατροφή: Τα τρόφιμα που μειώνουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου

Το άγχος και ο διαβήτης

Το άγχος της διάγνωσης του διαβήτη και το άγχος της διαχείρισης του διαβήτη με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη και αίσθημα εξουθένωσης. Μερικοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να αισθάνεσαι άγχος είναι οι εξής:

  • δεν νιώθεις καλά σωματικά,
  • οι αλλαγές που απαιτούνται στον τρόπο ζωής σου και το κόστος διαχείρισης του διαβήτη σου,
  • αίσθημα καταπόνησης για τη δια βίου θεραπεία ή
  • έχεις εξαντληθεί από την σκληρή καθημερινότητα

Επίσης, πρέπει να γνωρίσεις ότι το άγχος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον διαβήτη. Το άγχος που διαρκεί για εβδομάδες ή μήνες μπορεί να οδηγήσει σε ασταθή επίπεδα γλυκόζης με αποτέλεσμα τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σου να αυξηθούν και να μειωθούν, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τη διάθεσή σου.

Το άγχος μπορεί επίσης να επηρεάσει τη διαχείριση του διαβήτη. Όταν είσαι αγχωμένη, μπορεί να έχεις λιγότερο κίνητρο να ασκηθείς και να τραφείς σωστά με αποτέλεσμα να δημιουργήσεις επιπλέον προβλήματα στον οργανισμό σου.

Ψυχική υγεία και διαβήτης

Οι άνθρωποι που ζουν με διαβήτη έχουν τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να υποφέρουν από κατάθλιψη σε σχέση με τον γενικό πληθυσμό. Μερικά συμπτώματα κατάθλιψης περιλαμβάνουν:

  • θυμό
  • ανησυχία
  • αλλαγές στον ύπνου
  • αύξηση ή απώλεια βάρους
  • κόπωση ή λήθαργο
  • δυσκολία συγκέντρωσης

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσεις τα συμπτώματα κατάθλιψης και να αναζητήσεις βοήθεια αμέσως. 

διαβήτης και αλλαγές διάθεσης
Freepik

Συμβουλές για την αντιμετώπιση:

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορείς να κάνεις τη διαχείριση του διαβήτη ευκολότερη και να μειώσεις τις πιθανότητες να βιώσεις τις αλλαγές στη διάθεση, όπως το άγχος, η κατάθλιψη ή κάποια άλλη πάθηση ψυχικής υγείας. Δοκιμάστε αυτές τις μεθόδους για να διαχειριστείς τον διαβήτη όσο καλύτερα γίνεται.

Ακολούθησε το σχέδιο θεραπείας του διαβήτη σου

Βεβαιώσου ότι φροντίζεις τον διαβήτη σου παρακολουθώντας τα BGL σου (επίπεδα γλυκόζης στο αίμα), παίρνοντας τα απαραίτητα φάρμακα, τρώγοντας υγιεινά και σωστά και κάνοντας τακτική άσκηση.

Να ελέγχεις τακτικά τη γλυκόζη στο αίμα σου

Έχε το νου σου για υψηλές και χαμηλές ενδείξεις. Κατάγραψε ασυνήθιστες μετρήσεις και μίλα με τον γιατρό σου αν χρειάζεται.

Προγραμμάτισε τα γεύματά σου

Η διατήρηση μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής είναι σημαντική εάν έχεις διαβήτη. Προετοίμασε το φαγητό σου εκ των προτέρων εάν σε διευκολύνει και ακολούθησε ένα πρόγραμμα διατροφής.

Αναζήτησε βοήθεια

Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που μπορούν να σε βοηθήσουν να παραμείνεις σε ένα πρόγραμμα και σε έναν καλό δρόμο σχετικά με τη σωστή διαχείριση του διαβήτη σου, επομένως μην φοβάσαι να ζητήσεις βοήθεια από τον γιατρό σου.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News