Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο ύπνος είναι απαραίτητος για τον οργανισμό μας. Είναι ζωτικής σημασίας για την ψυχική και σωματική μας υγεία, καθώς και για την ποιότητα ζωής. Ένας καλός ύπνος όχι μόνο σε ξυπνά αναζωογονημένη και έτοιμη να αδράξεις την μέρα σου, αλλά σε κάνει πιο παραγωγική, βοηθά στην λειτουργεία της καρδιάς σου, τα αιμοφόρα αγγεία σου, προάγει την υγιή ισορροπία των ορμονών της πείνας και βοηθά το ανοσοποιητικό σου σύστημα. Όμως, είσαι σίγουρη ότι απολαμβάνεις τις ώρες ύπνου που χρειάζεται ο οργανισμός σου ή μήπως το παρακάνεις;

Για τους περισσότερους ανθρώπους, επτά έως εννέα ώρες ύπνου κάθε βράδυ είναι επαρκείς, αν και η ηλικία, το επίπεδο δραστηριότητας και η υγεία σου μπορούν να μετατοπίσουν αυτόν τον στόχο προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Ενώ η στέρηση ύπνου είναι ένα ευρέως διαδεδομένο πρόβλημα, ο υπερβολικός ύπνος  μπορεί επίσης να προκαλέσει ανησυχία. Ως υπερβολικό ύπνο ορίζουμε τις περισσότερες από εννέα ώρες σε ένα 24ωρο.

Τι συμβαίνει, όμως, όταν κοιμάσαι περισσότερο από το φυσιολογικό; Μήπως ο οργανισμός σου θέλει κάτι να σου πει;

Μήπως κοιμάσαι πιο πολύ από το κανονικό; Τι είναι το σύνδρομο της Ωραίας Κοιμωμένης

«Γιατί κοιμάμαι πολλές ώρες;» Μάθε τι προκαλεί τον υπερβολικό ύπνο

Οι πιο συνηθισμένες αιτίες που εξετάζονται όταν κάποιος λέει ότι κοιμάται περισσότερες από εννέα ώρες τη νύχτα είναι εάν παίρνει κάποια φαρμακευτική αγωγή για ιατρική, ψυχιατρική ή νευρολογική διαταραχή. Αν δεν είναι αυτός ο λόγος, τότε θα μπορούσε να είναι μια διαταραχή ύπνου.

Σύμφωνα με το Sleep Foundation, ο υπερβολικός ύπνος εμφανίζεται συχνότερα με τις ακόλουθες υποκείμενες καταστάσεις υγείας:

  • Παχυσαρκία
  • Καρδιαγγειακή νόσο
  • Διαβήτη
  • Σύνδρομο ανήσυχων ποδιών (σύνδρομο Willis–Ekbom)
  • Βρουξισμός (τρίξιμο των δοντιών)
  • Χρόνιοι πόνοι
  • Διαταραχή ύπνου (όπως υπνική άπνοια, αϋπνία ή ναρκοληψία)
  • Υποθυρεοειδισμό
  • Κατάθλιψη ή άγχος

Σημάδια ότι κοιμάσαι πάρα πολύ

Ενώ ο ύπνος για περισσότερες από εννέα ώρες τη νύχτα είναι red flag, δεν είναι το μόνο που πρέπει να προσέξεις. Επίσης, ο ύπνος για περισσότερες από εννέα ώρες τη νύχτα δεν είναι πάντα λόγος ανησυχίας.

Μερικοί άνθρωποι χρειάζονται φυσικά περισσότερο ύπνο από άλλους. Περίπου το 2% του πληθυσμού απαιτούν 10 έως 12 ώρες ύπνου τη νύχτα σε τακτική βάση, αποκαλύπτει η Shanon Makekau, MD, επικεφαλής πνευμονολογίας και διευθύντρια της ιατρικής ύπνου στο Kaiser Permanente.

Για αυτούς τους ανθρώπους, ο υπερβολικός ύπνος είναι φυσιολογικός. Εάν, όμως, κοιμάσαι τακτικά περισσότερες από εννέα ώρες τη νύχτα, αλλά ξυπνάς νιώθοντας κουρασμένη, μπορεί να υπάρχει κάποιο πρόβλημα.

Αν κοιμάσαι περισσότερο απ’ το κανονικό φταίει το DNA σου λένε οι επιστήμονες!

κοιμάσαι με την τηλεόραση ανοιχτή
Pexels

Γιατί ο υπερβολικός ύπνος είναι επικίνδυνος

Ο υπερβολικός ύπνος μπορεί να οδηγήσει σε:

  • Αυξημένη κόπωση και χαμηλή ενέργεια
  • Μείωση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού
  • Αλλαγές στην απόκριση στο στρες
  • Αυξημένος κίνδυνος χρόνιων ασθενειών, όπως καρδιακές παθήσεις, διαβήτης και παχυσαρκία
  • Αυξημένος κίνδυνος θανάτου

Ήρθε η Μόρα στον ύπνο σου; Μάθε ποια είναι και γιατί σε επισκέφτηκε

Τι να κάνεις εάν υποψιάζεσαι ότι κοιμάσαι υπερβολικές ώρες

Ιδανικό θα ήταν να προσπαθήσεις να επαναφέρεις τον ύπνο σου σε ένα καλό επίπεδο, προσπαθώντας να κάνεις τα εξής:

  • Προσπάθησε να μην πατάς αναβολή στο ξυπνητήρι σου
  • Να ξυπνάς την ίδια ώρα κάθε μέρα — συμπεριλαμβανομένων των Σαββατοκύριακων
  • Να έρχεσαι σε επαφή με το φυσικό φως όταν ξυπνάς και να το αποφεύγεις λίγο πριν τον ύπνο

Εάν εξακολουθείς να παρατηρείς ότι κοιμάσαι υπερβολικές ώρες ακόμα και μετά από αυτές τις αλλαγές, τότε προγραμμάτισε ένα ραντεβού με τον γιατρό σου.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News