Ίσως να έχεις ακούσει ήδη ότι το ανοσοποιητικό σου σύστημα είναι και το κλειδί για την υγεία σου. Όμως, τι συμβαίνει ανάμεσα σε ανοσοποιητικό σύστημα και ψυχική υγεία; Πώς σχετίζονται μεταξύ τους; 

Όπως έχουμε πει πολλές φορές εδώ στο iPop, είναι πολύ σημαντικό να φροντίζεις το ανοσοποιητικό σου σύστημα, καθώς με αυτόν τον τρόπο διατηρείς την υγεία σου και θωρακίζεις τον οργανισμό σου απέναντι σε ιούς και μικρόβια. Τώρα, όμως, σου έχουμε έναν ακόμα λόγο για να το κάνεις.

Κι αυτό γιατί ανοσοποιητικό σύστημα και ψυχική υγεία σχετίζονται μ’ έναν τρόπο που ίσως δεν φανταζόσουν. Η ανοσία που έχεις απέναντι σε μικρόβια επηρεάζει άμεσα τον εγκέφαλό σου και αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδράς με τον κόσμο γύρω σου.

Πώς συμβαίνει αυτό; 

Τα δισεκατομμύρια κύτταρα του ανοσοποιητικού σου συστήματος, που παρεμπιπτόντως βρίσκονται κατά 70% στο έντερο, έχουν ένα δύσκολο έργο. Πρέπει να μετατρέψουν τις πληροφορίες από τον έξω κόσμο σε σήματα που το σώμα σου να μπορεί να καταλάβει. Πολλά από αυτά τα μηνύματα αποστέλλονται απευθείας στον εγκέφαλό σου. Πώς λειτουργεί αυτό; Κάθε μέρα όταν τρως, το φαγητό σου έρχεται σε επαφή με το έντερο. Τα κύτταρα του ανοσοποιητικού του εντέρου δοκιμάζουν και μαθαίνουν από αυτήν την τροφή και μοιράζονται αυτό το μήνυμα με το υπόλοιπο σώμα. Επιπλέον, αυτά τα κύτταρα μαθαίνουν από το μικρόβιο του εντέρου, τη συλλογή τρισεκατομμυρίων μικροβίων που ζουν μέσα στο έντερό σου. Ο συνδυασμός δεδομένων από τα τρόφιμα και τα μικρόβια συλλαμβάνεται από το ανοσοποιητικό σύστημα του εντέρου και κλείνει προς τον εγκέφαλό σου σε δύο μεγάλες διαδρομές.

ανοσοποιητικό σύστημα και ψυχική υγεία

Unsplash/Nick Karvounis

Πρώτον, πληροφορίες από το ανοσοποιητικό σύστημα του εντέρου μπορούν να φορτωθούν στην κυκλοφορία του αίματος, όπου μπορεί να εισέλθει στον εγκέφαλο. Τα ανοσοποιητικά σήματα μπορούν, επίσης, να φτάσουν στον εγκέφαλο μέσω περιφερειακών νεύρων. Κατά την είσοδο στον εγκέφαλο, αυτά τα μηνύματα μπορεί να έχουν ποικίλα αποτελέσματα. Για παράδειγμα, εάν υπάρχει μεγάλη φλεγμονή στο ανοσοποιητικό σύστημα του εντέρου, τα φλεγμονώδη ανοσοποιητικά σήματα μπορεί να φθάσουν στο κεντρικό νευρικό σύστημα και να αλλάξουν τη λειτουργία του εγκεφάλου. Αυτός ο ανθυγιεινός φλεγμονώδης “χείμαρρος” έχει συνδεθεί με καταστάσεις όπως η κατάθλιψη και το άγχος. Στην πραγματικότητα, τα φάρμακα που στοχεύουν αυτό το σύστημα έχουν δείξει θετική επίδραση σε ορισμένους τύπους κατάθλιψης.

Αυξανόμενα στοιχεία δείχνουν ότι η επικοινωνία μεταξύ των μικροβίων του εντέρου μας και του ανοσοποιητικού συστήματος του εντέρου είναι μια σημαντική κινητήρια δύναμη για την υγεία και τις ασθένειες.

Πρόσφατη έρευνα καταδεικνύει τη σχέση μεταξύ ψυχικών καταστάσεων όπως το άγχος και η κατάθλιψη και μεταβολών στο μικρόβιο του εντέρου. Και ενώ γνωρίζουμε ότι το μικρόβιο του εντέρου παίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του ανοσοποιητικού συστήματος, τώρα καταλαβαίνουμε ότι ισχύει και το αντίθετο. Τα κύτταρα του ανοσοποιητικού του εντέρου φαίνεται να διατηρούν τα κακά μικρόβια και να καλλιεργούν τα καλά μικρόβια που είναι βασικά για τη σωματική και ψυχική μας ευημερία.

ανοσοποιητικό σύστημα και ψυχική υγεία

Freepik

Όπως καταλαβαίνεις, λοιπόν, είναι πολύ σημαντικό να βελτιώσεις το ανοσοποιητικό σου σύστημα, ενισχύοντας την υγεία σου και την αντοχή του οργανισμού σου απέναντι στα μικρόβια και τους ιούς. Επίσης, μπορείς να ενισχύσεις την καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού σου συστήματος, μειώνοντας αισθητά το στρες, δίνοντας προτεραιότητα στον ύπνο και την ξεκούραση και κάνοντας γυμναστική. Φυσικά και η διατροφή σου παίζει, ακόμα, ρόλο στη βελτίωση του ανοσοποιητικού σου συστήματος.

Διάβασε ακόμα:

Υγιεινές συνήθειες για να “θωρακίσεις” το ανοσοποιητικό σου σύστημα

Photo: Pexels