Όλοι μας έχουμε μεγαλώσει με την φράση ότι να μην τρώμε πολλά γλυκά γιατί χαλάνε τα δόντια μας. Παρόλα αυτά, δεν είναι μόνο τα γλύκα που μπορεί να κάνουν κακό στα δόντια σου. Πάμε λοιπόν να δούμε ποιες είναι οι χειρότερες τροφές για τα δόντια σου και πώς μπορούμε να προστατέψουμε την υγεία των δοντιών μας.

Τα καθημερινά πράγματα που κιτρινίζουν τα δόντια σου

Γιατί ορισμένα τρόφιμα είναι χειρότερα από άλλα;

Όπως υποστηρίζει η Δρ Apoena de Aguiar Ribeiro, παιδοδοντίατρος και μικροβιολόγος στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, όταν μπαίνουμε στη διαδικασία να αξιολογήσουμε εάν ένα γεύμα ή ποτό κάνει κακό στα δόντια μας, θα πρέπει να έχουμε υπόψιν δύο βασικά ζητήματα: την σύνθεσή του και την ποιότητά του.

Μέσα στο στόμα μας ζουν περισσότερα από 700 είδη βακτηρίων από τα οποία μερικά είναι χρήσιμα και άλλα είναι επιβλαβή. Τα επιβλαβή βακτήρια διασπούν τα σάκχαρα από τα τρόφιμα και τα ποτά και τα μετατρέπουν σε οξέα, τα οποία με την πάροδο του χρόνου μπορούν να τραβήξουν τα απαραίτητα μέταλλα από τα δόντια μας και να οδηγήσουν σε τερηδόνα.

Εάν δεν είμαστε προσεκτικοί με τον καθαρισμό, τα βακτήρια μπορούν επίσης να σχηματίσουν μια μαλακή μεμβράνη ή πλάκα στην επιφάνεια των δοντιών μας, η οποία μπορεί να επιδεινώσει αυτή την οξύτητα και να δημιουργήσει ένα ιδανικό περιβάλλον για τον πολλαπλασιασμό ακόμη περισσότερων βακτηρίων. Εάν η οδοντική μας πλάκα μεγαλώσει και σκληρύνει αρκετά, μπορεί να μετατραπεί σε πέτρα, η οποία μπορεί επίσης να προκαλέσει ερεθισμό στα ούλα μας και να δημιουργηθεί ουλίτιδα.

οι χειρότερες τροφές για τα δόντια σου
Pexels

Ποιες είναι οι χειρότερες τροφές για τα δόντια σου;

Οι τροφές με ζάχαρη και πιο συγκεκριμένα αυτές που αποτελούνται από σακχαρόζη, είναι ιδιαίτερα επιβλαβείς για τα δόντια μας επειδή ευδοκιμούν επιβλαβή βακτήρια σε αυτά. Συχνά μπορούμε να βρούμε σακχαρόζη σε πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα και ροφήματα με ζάχαρη όπως είναι οι καραμέλες, τα αρτοσκευάσματα, οι συμπυκνωμένοι χυμοί φρούτων και τα αναψυκτικά.

Επιπλέον, η Δρ Apoena de Aguiar Ribeiro υποστηρίζει ότι όποια φαγητά είναι κολλώδη, αφράτα ή χρειάζονται διαρκή μάσηση όπως είναι οι τσίχλες, τα αποξηραμένα φρούτα, τα σιρόπια και οι καραμέλες, έχουν σαν αποτέλεσμα να κολλάνε στις γωνίες και τις σχισμές των δοντιών μας και στα κενά μεταξύ τους. Όταν η περίσσεια ποσότητα ζάχαρης παραμένει στα δόντια μας, τα επιβλαβή βακτήρια μπορούν να την αποθηκεύσουν στα κύτταρά τους και να συνεχίσουν να παράγουν οξύ για ώρες αφού έχουμε φάει.

Παράλληλα, ορισμένα ποτά όπως τα ζαχαρούχα αναψυκτικά, οι χυμοί, τα ενεργειακά ποτά και τα μιλκσέικ είναι επίσης πολύ επιβλαβές για την υγεία των δοντιών μας. Τα δόντια μας αρχίζουν να καταστρέφονται όταν το επίπεδο του οξέος στο στόμα πέφτει κάτω από ένα pH 5,5, αναφέρει ο Δρ Rocio Quinonez, καθηγητής παιδοδοντιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στο Chapel Hill και τα αναψυκτικά τείνουν να έχουν pH περίπου 3 με 4. Ακόμα, αρκετά όξινα για τα δόντια μας είναι οι καφέδες και τα αλκοολούχα ποτά που περιέχουν συχνά σιρόπι ζάχαρης.

οι χειρότερες τροφές για τα δόντια σου
Pexels

Επίσης είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι, οι χειρότερες τροφές για τα δόντια σου μπορεί να είναι και μερικά φρέσκα φρούτα, λαχανικά ή αμυλούχα τρόφιμα, όπως τα εσπεριδοειδή, οι πατάτες, το ρύζι ή ακόμα και οι μπανάνες, συχνά χαρακτηρίζονται ως επιβλαβή για τα δόντια μας επειδή μπορεί να περιέχουν σάκχαρα ή οξέα που μπορεί να φθείρονται στα δόντια μας. Ωστόσο, είναι πλούσια επίσης σε θρεπτικά συστατικά που θα ενισχύσουν τη συνολική υγεία μας, η οποία με τη σειρά της μπορεί να ωφελήσει τα δόντια μας, είπε η Δρ Dorota Kopycka-Kedzierawski, οδοντίατρος στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου του Ρότσεστερ και ερευνήτρια στη μελέτη της τερηδόνας και την φθορά των δοντιών. Ακόμα κι αν είναι φαγητά που έχουν ζάχαρη ή τείνουν να κολλάνε στα δόντια μας, αυτό το αντάλλαγμα αξίζει τον κόπο.

Παράλληλα, η Δρ Kopycka-Kedzierawski επισήμανε ότι αν βουρτσίζουμε τα δόντια μας δύο φορές την ημέρα, δηλαδή μία το πρωί και μία φορά πριν τον ύπνο και χρησιμοποιούμε οδοντικό νήμα κάθε μέρα, τα θρεπτικά οφέλη αυτών των τροφών θα αντισταθμίσουν τους κινδύνους οδοντικής βλάβης. Αν και όσον αφορά τα φρούτα, η Δρ Kopycka-Kedzierawski πρόσθεσε ότι είναι καλύτερα να τρώμε τα φρούτα παρά να τα καταναλώνουμε υπό την μορφή χυμών καθώς πολλά smoothies φρούτων που αγοράζονται από το κατάστημα ή ακόμα και σπιτικά έχουν προσθήκη ζάχαρης.

Διατήρησε λευκά τα δόντια σου μ’ αυτές τις τροφές!

Πώς μπορούμε να προστατέψουμε την υγεία των δοντιών μας;

Περιορίζουμε την κατανάλωση αλκοόλ. Όσοι πίνουν πολύ θα πρέπει επίσης να είναι προσεκτικοί, επειδή το αλκοόλ μπορεί να εμποδίσει την τακτική σιελόρροια, καθιστώντας πιο δύσκολο για το σώμα σας να καθαρίσει τα υπολείμματα που έχουν προσκολληθεί στα δόντια μας. Παράλληλα, είναι σημαντικό μετά από την κατανάλωση κάποιου ποτού να πίνουμε νερό διότι μπορεί να μας βοηθήσει στην αποβολή τυχόν σακχάρων.

Χρησιμοποιούμε υποκατάστατα της ζάχαρης.Το να μην καταναλώνουμε ζαχαρούχα ποτά και σνακ με ζάχαρη και να επιλέγουμε υποκατάστατα χωρίς ζάχαρη είναι μια εξαιρετική κίνηση για τα δόντια μας. Τα υποκατάστατα ζάχαρης όπως οι αλκοόλες ζάχαρης δεν μεταβολίζονται από βακτήρια όπως τα κανονικά σάκχαρα, επομένως δεν συμβάλλουν στην οδοντική τερηδόνα. Αλλά να έχουμε κατά νου ότι τα οξέα στα αναψυκτικά διαίτης θα εξακολουθούν να προκαλούν κάποια απομετάλλωση των δοντιών μας.

Πίνουμε ορισμένα είδη τσαγιού. Υπάρχουν επίσης στοιχεία ότι το μαύρο και το πράσινο τσάι μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της τερηδόνας, καθώς περιέχουν φθόριο και έχουν υψηλότερα επίπεδα pH. Είναι σημαντικό όμως σε αυτά να μην προσθέτουμε ζάχαρη.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News