Όλοι μας έχουμε ξεκινήσει κάποια στιγμή να γυμναζόμαστε είτε σε κάποιο γυμναστήριο, είτε στο σπίτι μας, είτε ακόμα και στη φύση. Η γυμναστική και γενικότερα η άθληση πρέπει να βρίσκεται στη ζωή μας διότι έτσι μπορούμε να νιώθουμε ευεξία και να έχουμε μια καλή φυσική κατάσταση. Πολλές φορές, όμως, έχουμε δείξει υπέρμετρο ζήλο και έχουμε γυμναστεί υπερβολικά και σε εντατικό ρυθμό, αγνοώντας τις τυχόν παρενέργειες της υπερβολικής άσκησης που μπορεί να αποκτήσει ο οργανισμός μας.

Πολλές ώρες γυμναστικής και εξαντλητική προπόνηση

Όταν αφιερώνουμε πολλές ώρες στο γυμναστήριο ή κάνουμε μια εξαντλητική προπόνηση, υπάρχει περίπτωση το σώμα μας και ο οργανισμός μας να αντιδράσει σε αυτό το πρόγραμμα. Πιο συγκεκριμένα, με την υπερβολική γυμναστική, ο οργανισμός καταπονείται, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες να αναπτυχθεί αρτηριοσκλήρυνση. Αυτό συμβαίνει διότι η καρδιά εξαντλείται από την εντατική προσπάθειά της να ανταπεξέλθει στους έντονους ρυθμούς του προγράμματος γυμναστικής που ακολουθούμε.

Η έντονη επιθυμία ενός ατόμου για υπερβολική σωματική άσκηση είναι το λεγόμενο σύνδρομο της υπερπροπόνησης και μπορεί να εκδηλωθεί μέσα από μια σειρά σωματικών και ψυχολογικών συμπτωμάτων. Σύμφωνα λοιπόν με το Rady Children’s Hospital San Diego, το βασικό σύμπτωμα που εμφανίζει αυτό το σύνδρομο είναι η μείωση της φυσικής κατάστασης και απόδοσης στο πρόγραμμα γυμναστικής που ακολουθούμε, ανεξάρτητα απ’ το αν έχουμε αυξήσει το πρόγραμμα και την ένταση της προπόνησης μας.

Συμπτώματα της υπερβολικής σωματικής άσκησης

Η έντονη και κοπιαστική γυμναστική μπορεί να προκαλέσει κάποιες σοβαρές δυσλειτουργίες στον οργανισμό μας. Συγκεκριμένα, έχουν παρατηρηθεί αρκετές παρενέργειες της υπερβολικής άσκησης στον οργανισμό ενός ανθρώπου όπως για παράδειγμα στην καρδιά, όπου μπορεί να έχουμε αυξημένο ρυθμό στους παλμούς της καρδιάς όταν βρισκόμαστε σε κατάσταση ηρεμίας το οποίο είναι πάρα πολύ επικίνδυνο. Ακόμα μπορεί να αντιμετωπίσουμε συμπτώματα πιο ήπια, όπως για παράδειγμα απότομη απώλεια βάρους ή μειωμένη όρεξη. Επίσης η υπερβολική άσκηση μπορεί να μας προκαλέσει έντονο και συνεχή πόνο στους μυς και στις αρθρώσεις χωρίς να έχουμε τραυματιστεί. Τέλος, ενδέχεται να έχουμε δυσκολία στον ύπνο ή να αισθανόμαστε κουρασμένοι όταν ξυπνάμε.

Ο τρόπος γυμναστικής που θα σου χαρίσει έναν ονειρεμένο ύπνο

Ψυχολογικά συμπτώματα

Αν πιάσουμε κάποια στιγμή τον εαυτό μας να έχει χάσει τον ενθουσιασμό και το κέφι του για την γυμναστική και να μην έχουμε κάποιο κίνητρο για αυτό που κάνουμε, τότε ενδεχομένως να έχουμε επηρεαστεί ψυχολογικά από το σύνδρομο της υπερπροπόνησης. Η συγκεκριμένη κατάσταση μπορεί να επηρεάσει γενικά την ψυχολογία μας και να μας κάνει να χάσουμε την όρεξη και για άλλες δραστηριότητες, πέραν της γυμναστικής. Συνεπώς μπορεί να μειώσει την απόδοσή μας στην εργασία ή σε οποιαδήποτε δραστηριότητα έχουμε σκοπό να κάνουμε.

Άγχος και ορμονικές αλλαγές

Είναι σημαντικό να προσθέσουμε ότι η έντονη σωματική άσκηση μπορεί να μας αυξήσει τα επίπεδα του άγχους και να παρατηρήσουμε κάποιες ορμονικές αλλαγές. Επίσης, υπάρχει πιθανότητα να αισθανθούμε τον οργανισμό μας ιδιαίτερα εξασθενημένο και να γίνουμε επιρρεπείς στις αρρώστιες.

Pexels

Προτεινόμενη θεραπεία

Σύμφωνα με τους γιατρούς στο νοσοκομείο Rady Children’s, η πιο αποτελεσματική θεραπεία για το σύνδρομο της υπερπροπόνησης είναι η ξεκούραση. Η διάρκεια της ανάπαυσης διαφέρει από άτομο σε άτομο και εξαρτάται εξ’ ολοκλήρου από αυτό. Παράλληλα, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι είναι καλό να γυμναζόμαστε σε πιο χαμηλούς ρυθμούς και να μην επιλέγουμε ασκήσεις που μπορεί να μας οδηγήσουν στην εξάντληση μας.

Συνεπώς η γυμναστική σίγουρα μας βοηθάει να έχουμε μια καλή φυσική ζωή, παρόλα αυτά η υπερπροπόνηση μπορεί να προκαλέσει σοβαρές παρενέργειες στον οργανισμό μας. Για αυτό το λόγο, θα πρέπει πάντα να συμβουλευόμαστε έναν ειδικό σε θέματα γυμναστικής ώστε να μας κατευθύνει με το κατάλληλο πρόγραμμα.

Τι 20, τι 40, τι 60… Ποιο είναι το κατάλληλο πρόγραμμα γυμναστικής με βάση την ηλικία σου;

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News