Τι ρόλο παίζουν τα συναισθήματα στη διατροφή μας; Η πείνα μας και η διατροφική μας συμπεριφορά καθορίζονται ουσιαστικά από την ίδια μας τη φύση. Αισθανόμαστε την ανάγκη να τραφούμε, αναζητούμε τροφή και σταματούμε την κατανάλωσή της, όταν χορταίνουμε. Ωστόσο, σκέψεις και συναισθήματα έρχονται κι αυτά να παίξουν έναν ιδιαίτερο ρόλο στη διατροφική μας συμπεριφορά, επηρεάζοντας τον τρόπο, τις ποσότητες, αλλά και το είδος της διατροφής μας.

Έντονα αρνητικά συναισθήματα μπορούν να μας βγάλουν από την ισορροπημένη διατροφή με τα ανάλογα αποτελέσματα. Έρευνες δείχνουν ότι το στρες και η ανησυχία μπορούν να μας οδηγήσουν σε ένα ανεξέλεγκτο τσιμπολόγημα κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το τσιμπολόγημα γίνεται σε μία προσπάθειά μας να κατευνάσουμε το άγχος που νιώθουμε, αλλά στην πραγματικότητα μας ωθεί σε ένα φαύλο κύκλο αρνητικών συναισθημάτων.

Τι ρόλο παίζουν τα συναισθήματα στη διατροφή μας;

Το άγχος και ο θυμός αυξάνουν τις πιθανότητες μιας από τις συχνότερες διατροφικές διαταραχές, της συναισθηματικής υπερφαγίας -που δεν έχει καμία σχέση με τη βιολογική πείνα, που βιώνει ο οργανισμός μας. Έτσι, πολλές φορές, αντί να επιλύσουμε το πρόβλημα που μας έχει προκαλέσει την αγχώδη κατάσταση ή να εκτονώσουμε το άγχος μας με δημιουργικό τρόπο, στρεφόμαστε στο φαγητό ως ανακουφιστικό μέσο, εμπλέκοντας τον εαυτό μας σε έναν φαύλο κύκλο.

Σε αντίθεση με όλα τα παραπάνω, η χαρά, η ικανοποίηση, η ευχαρίστηση και η αυτοπεποίθηση δεν μας «δείχνουν το δρόμο» για το ψυγείο, αλλά για εξωστρέφεια, κοινωνικότητα, σχέσεις, δημιουργικότητα, σωματική άσκηση και ισορροπημένες διατροφικές συμπεριφορές.

Η υπερβολική απογοήτευση επίσης και δυσαρέσκεια με την εικόνα του σώματος μας ωθεί συχνά σε εξαντλητικές και στερητικές δίαιτες, που με τη σειρά τους μπορεί να οδηγήσουν ακόμα και στη διατροφική διαταραχή της ανορεξίας.

συναισθήματα στη διατροφή

Pexels

Η ενοχή και η ντροπή είναι επίσης από τα αρνητικά συναισθήματα που σε έντονο βαθμό μπορούν να διαταράσσουν τη διατροφή μας. Όταν τα βιώνουμε σε μικρότερο βαθμό μπορούν να μας βοηθήσουν στο να εκτιμούμε πότε γίνεται μία αδικία και να προσπαθούμε να επανορθώσουμε. Σε ακραία μορφή, όμως, μπορεί να μας οδηγήσει σε ακινητοποίηση ή σε παρορμητική συμπεριφορά. Η εκτεταμένη εμμονική σκέψη για τις αποτυχίες ή τις ατυχίες στη ζωή δε μπορεί παρά να καταλήγει στην αίσθηση πικρίας και στην κατάθλιψη.

Για να αποφύγουμε τη διατάραξη της διατροφής μας από έντονα συναισθήματα που ίσως νιώθουμε, είναι σημαντικό να γνωρίσουμε τον εαυτό μας και έτσι:

  • Να κατανοήσουμε πως το φαγητό δεν είναι εχθρός μας. Είναι απαραίτητο για την υγεία μας και την επιβίωσή μας
  • Να φροντίζουμε για την απόλαυση του φαγητού σε κάθε γεύμα μας: να έχουμε ποικιλία στις τροφές μας και να μη φτιάχνουμε λίστες με απαγορευμένα φαγητά.
  • Να φροντίζουμε να τρεφόμαστε με ικανοποιητικές ποσότητες τροφής, γιατί οι δίαιτες που μας αφήνουν να νιώθουμε στερημένοι και πεινασμένοι, είναι καταδικασμένες σε αποτυχία. Είναι απολύτως σημαντικό να νιώθουμε χορτάτοι στο τέλος ενός γεύματος και να έχουμε προσφέρει στο σώμα μας τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται για τη λειτουργία του.
  • Επίσης, σημαντικό είναι να φροντίζουμε να κρατάμε θετική στάση απέναντι στο εαυτό μας και τη διατροφή μας. Σταματάμε τις αρνητικές σκέψεις και μιλάμε θετικά για τη συμπεριφορά μας και το σώμα μας.
  • Να τρώμε συνειδητά και να ελέγχουμε αν πραγματικά πεινάμε ή αν βιώνουμε κάποιο έντονο συναίσθημα που χρειάζεται εκτόνωση .
  • Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να φροντίσουμε να μειώσουμε το στρες στη ζωή μας και να εκτονώνουμε τις αρνητικές του συνέπειες με υγιείς και δημιουργικούς τρόπους.

Η αυτογνωσία, λοιπόν, αυτή μπορεί να επιτευχθεί μέσα από την εκπαίδευση του εαυτού μας. Αυτό μπορεί να γίνει, μέσω της ενημέρωσης σχετικά με θέματα διατροφής και ψυχολογίας από αξιόπιστες και επιστημονικές πηγές, μέσω του βιώματος μέσα από  την διαδικασία της ψυχοθεραπείας και μέσω  βιωματικών ομάδων αποτελούμενες από ανθρώπους που έχουν τους ίδιους προβληματισμούς και τις ίδιες ανησυχίες.

συναισθήματα στη διατροφή

Η πιο ολιστική εμπειρία ξεκινά…

Το NutriPsychology Project συστάθηκε με σκοπό την παροχή ποικιλίας ολιστικών προγραμμάτων βιωματικής εκπαίδευσης και πρόληψης που αφορούν την άμεση σύνδεση της διατροφής και της ψυχολογίας.

Όραμα μας είναι η υποστήριξη και η φροντίδα των ανθρώπων όλων των ηλικιών που κατά καιρούς προβληματίζονται σε σχέση με την εικόνα του εαυτού και του σώματος τους, τα κιλά τους, τις διατροφικές τους συνήθειες και την αυτορρύθμιση των συναισθημάτων και των σκέψεων τους.

Σύνθημα μας είναι το “Nourish Body & Soul“, θέλοντας να τονίσουμε τη σημασία της αρκετά καλής θρέψης του σώματος και της ψυχής για τον άνθρωπο που στο σύνολο του επιθυμεί την ισορροπία στη ζωή του, αλλά και για να υπογραμμίσουμε την άρρηκτη σχέση μεταξύ της σωματικής και ψυχικής λειτουργίας.

Όλα τα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι οι διατροφικές επιλογές που κάνουμε έχουν άμεση σχέση με τη διάθεση, την συμπεριφορά και την ψυχική μας υγεία. Σημαντικό είναι λοιπόν να αποκτήσεις την κατάλληλη διατροφική παιδεία και τις κατάλληλες γνωσιακές και ψυχολογικές δεξιότητες ώστε να διαχειρίζεσαι βέλτιστα τη θρέψη.. σώματος και πνεύματος.

Το NutriPsychology Project έρχεται τη νέα σεζόν ανανεωμένο με σκοπό η ομάδα μας να σας προσφέρει μοναδικά:

  • βιωματικά σεμινάρια 
  • διαδραστικά webinars
  • βιωματικές ομάδες και
  • απολαυστικά workshops

Στόχος μας είναι μέσα από το πάντρεμα της διατροφής και της ψυχολογίας να προσεγγίσουμε ολιστικά ζητήματα που μας απασχολούν όλους, με επιστημονική, έγκυρη, ανθρώπινη και βιωματική σκοπιά.

  • Το ξεκίνημα της σεζόν έρχεται τον Οκτώβριο με σκοπό να μπορέσουμε να βρούμε τα πατήματα της επιστροφής στην καθημερινότητα. Είναι πολύ σημαντικό να βάλουμε με ψυχραιμία τις βάσεις τόσο για μια ισορροπημένη σχέση με τη διατροφή όσο και με τον εαυτό μας και τους γύρω μας.
  • Στη συνέχεια το Νοέμβριο, στο προσκήνιο έρχονται οι διατροφικές διαταραχές – ένα θέμα αρκετά ευαίσθητο και πολύπλευρο. Σε αυτό, θα γίνει μια προσπάθεια να ξεκαθαριστούν όλες οι γκρίζες ζώνες και να μπορέσουμε να τις κατανοήσουμε σε όλα τα πεδία.
  • Το Δεκέμβριο ξεκινάμε τα workshops και βάζουμε βήμα βήμα τις βάσεις για την ισορροπημένη σχέση που θέλουμε να δημιουργήσουν τα παιδιά τόσο με το διατροφικό κόσμο όσο και με το ψυχικό. 
  • Έπειτα το Φεβρουάριο, ερχόμαστε πιο κοντά στο σώμα μας και μαθαίνουμε να το αγαπάμε. Το body shaming αποκτά όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις και τα social media πλέον είναι ένα από τα μέσα που πρέπει να μάθουμε πώς να τα χειριζόμαστε προκειμένου να γίνουν σύμμαχοι και να σπάσουμε τα taboo.
  • Τον Μάρτιο χαράζουμε το χάρτη της ολιστικής φροντίδας που θέλει να παρέχει κάθε μανούλα στο παιδί της σε όλη την πορεία αυτού του μοναδικού ταξιδιού. Η περίοδος πριν τη σύλληψη, η διάρκεια της εγκυμοσύνης και το διάστημα του θηλασμού όλες οι μανούλες θέλουν να προσφέρουν τις πιο ιδανικές συνθήκες στο μωρό τους.
  • Τον Απρίλιο δε θα σας πούμε ψέματα, θα σας πούμε να μην στερείστε. Αυτή είναι η μόνη αλήθεια. Η στέρηση δεν φέρνει αποτελέσματα σε κανένα επίπεδο, μεγαλύτερο πρόβλημα μπορεί να δημιουργήσει. Επενδύουμε στην ολιστική αξία της θρέψης.
  • Ο Ιούνιος είναι αφιερωμένος στις γυναίκες και στην αγκαλιά που πρέπει κάθε γυναίκα να κάνει στον εαυτό της και ειδικά στην περίοδο της εμμηνόπαυσης που το σώμα αλλάζει. Ας το γιορτάσουμε!
  • Τέλος, σαλπάρουμε για το retreat μας όπου θα είναι το απόγειο της ολιστικής εμπειρίας! Όμως, αυτό θα το μάθεις στην πορεία. Είναι μυστικό!

Σε περιμένουμε να γίνεις κομμάτι του #NutriPsychology Project και να ζήσεις την πιο ολιστική εμπειρία!

Powered by NutriPsychology team!

Μαρία Γιαννοπούλου, Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt, B.Sc., M.Sc
Μαρία Μεντζέλου, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, B.Sc., M.Sc
Μαρία Αποστολοπούλου, Ψυχολόγος – Σχεσιακή Ψυχοθεραπεύτρια, B.Sc., P.g.D.

Πληροφορίες: Γιαννοπούλου Μαρία , maria.giannopulu@gmail.com, 6942217440

Photo: Freepik