Πάντα όταν μιλάμε για τρόπους ενίσχυσης ή βελτίωσης του μεταβολισμού, το κάνουμε με μεγάλη ευκολία σαν να είναι κάτι τόσο απλό, όσο το να ενεργοποιήσεις την καφετιέρα σου. Όταν αναφερόμαστε στον μεταβολισμό, στην πραγματικότητα μιλάμε για μεταβολικό ρυθμό, ο οποίος, με απλούστερους όρους, είναι ο αριθμός των θερμίδων που καις κάθε μέρα. Τι μπορείς, όμως, να κάνεις ώστε να αποκτήσεις έναν πιο υγιή και γρήγορο μεταβολισμό;

Θα αρχίσουμε από τα πολύ βασικά πράγματα. Σκέψου τις θερμίδες που προαναφέραμε όπως τα χρήματα. Μπορεί, δηλαδή, να έχεις πλεόνασμα, πράγμα που σημαίνει ότι αποθηκεύεις θερμίδες, κυρίως ως λίπος, ή μπορεί να έχεις έλλειμμα, που σημαίνει ότι έχεις εξαντλήσει τα αποθέματά σου, όπως ακριβώς και τον τραπεζικό σου λογαριασμό.

Η αλήθεια είναι, ωστόσο, ότι ο μεταβολισμός είναι λίγο πιο δύσκολος από αυτό ακριβώς. Είναι απολύτως δυνατό να ενισχύσεις το μεταβολισμό σου, αλλά δεν είναι τόσο εύκολο όσο το να γυρίσεις έναν διακόπτη. 

Παρακάτω μπορείς να μάθεις όλα όσα πρέπει να ξέρεις.

Αυτός είναι ο πιο εύκολος τρόπος να ενεργοποιήσεις τον μεταβολισμό σου και δεν έχει να κάνει με την διατροφή και την γυμναστική

«Πώς να αποκτήσω γρήγορο μεταβολισμό;» Το μυστικό για να κατανοήσεις το σώμα σου

Ο μεταβολισμός είναι το σύνολο όλων των χημικών αντιδράσεων στο σώμα σου και εν τέλει αναφέρεται στην ενεργειακή ισορροπία.

Επειδή αυτό το ενεργειακό ισοζύγιο επηρεάζει το βάρος, οι περισσότεροι άνθρωποι θεωρούν πως μπορούν να τον διαχωρίζουν ως αργό ή γρήγορο. Το «έχω αργό μεταβολισμό», το μεταφράζουν ως η τάση να παίρνουν βάρος χωρίς να τρώνε υπερβολικά, ενώ «το έχω γρήγορο μεταβολισμό» ισοδυναμεί με την ικανότητα να τρώνε υπερβολικά, χωρίς να παίρνουν βάρος.

Αλλά δεν αφορά μόνο το βάρος, η μεταβολική υγεία περιλαμβάνει ολόκληρο το σώμα σου. Ο μεταβολισμός σου, δηλαδή, είναι το σύνολο των κυτταρικών μηχανισμών που παράγουν ενέργεια από την τροφή και το περιβάλλον σου για να τροφοδοτήσουν κάθε κύτταρο στο σώμα σου.

Ως αποτέλεσμα, το σώμα σου είναι σε θέση να χρησιμοποιεί αποτελεσματικά τη γλυκόζη ή το λίπος για ενέργεια, ενώ διατηρεί σταθερά τα επίπεδα ινσουλίνης και σακχάρου στο αίμα σου. Έχεις συναισθηματική ανθεκτικότητα και αναζωογονημένη διάθεση, το βάρος σου είναι σταθερό, η δύναμή σου βρίσκεται στα ύψη κι έχεις ανοχή σε μεγάλη ποικιλία φαγητών, απουσία δυσπεψίας ή φουσκώματος.

πώς να αποκτήσω γρήγορο μεταβολισμό
Freepik

Από την άλλη πλευρά, όταν δεν έχεις καλή μεταβολική υγεία, τα κύτταρά σου, δηλαδή οι μονάδες παραγωγής ενέργειας στο εσωτερικό των κυττάρων που ονομάζονται μιτοχόνδρια, δεν μπορούν να παράγουν την ενέργεια που χρειάζονται για να λειτουργήσουν σωστά και μπορεί να εμφανιστούν δυσλειτουργίες και ασθένειες. Οι καρδιακές παθήσεις, το εγκεφαλικό, ο διαβήτης, η παχυσαρκία, το Αλτσχάιμερ, η άνοια, η λιπώδης ηπατική νόσος, η κατάθλιψη, ο καρκίνος, η στειρότητα και η στυτική δυσλειτουργία συνδέονται με προβλήματα του μεταβολισμού.

Δεν χρειάζεσαι καν γιατρό για να το προσδιορίσεις, καθώς υπάρχει ένα ευρύ φάσμα συμπτωμάτων που υποδεικνύουν την μεταβολική σου υγεία. Αυτά περιλαμβάνουν επίμονο υπερβολικό βάρος που είναι δύσκολο να χάσεις, κατάθλιψη ή άγχος, επίμονη λαχτάρα για υδατάνθρακες ή ζάχαρη, υψηλή αρτηριακή πίεση, υψηλή χοληστερόλη, χρόνιο πόνο, χρόνια κόπωση, ημικρανίες και ακμή.

Πώς, λοιπόν, επιτυγχάνεις έναν υγιή μεταβολισμό ή βελτιώνεις το μεταβολισμό για το σώμα σου; 

Το boost που χρειάζεται η ζυγαριά για να ξεκολλήσει λίγο πριν το καλοκαίρι

Πώς να ενισχύσεις τον μεταβολισμό σου;

Χτίσε μυϊκό ιστό

Οι κατευθυντήριες οδηγίες συνιστούν όχι μόνο να κάνεις αερόβια δραστηριότητα, αλλά και προπόνηση ενδυνάμωσης, και υπάρχει ένας καλός λόγος για αυτό. 

Όσο περισσότερο άπαχο ιστό έχεις, τόσο περισσότερες θερμίδες καις, γι’ αυτό και οι δυνατοί άνθρωποι καίνε περισσότερες θερμίδες και μόνο όταν κάθονται. Ένας από τους καλύτερους τρόπους για να χτίσεις άπαχο μυ είναι η προπόνηση με βάρη. 

Να τρως περισσότερες φυτικές ίνες

Οι πράσινες τροφές είναι πραγματικά η μόνη πηγή φυτικών ινών, οι οποίες μπορούν να επιβραδύνουν την πέψη και να εμποδίσουν την απορρόφηση κάποιας ποσότητας γλυκόζης μέσω της πέψης.

Μερικές από τις πλουσιότερες πηγές φυτικών ινών περιλαμβάνουν τους σπόρους chia, τους σπόρους βασιλικού, τους σπόρους λιναριού, τα φασόλια, τις φακές, το αβοκάντο και ορισμένα φρούτα, ειδικά τα σμέουρα.

πώς να αποκτήσω γρήγορο μεταβολισμό
Pexels

Να τρως λιγότερη ζάχαρη

Ώρα να περιορίσεις την πρόσληψη ζάχαρης εάν θέλεις να ενισχύσεις τη μεταβολική σου υγεία. Βραχυπρόθεσμα, η περίσσεια ζάχαρης μπορεί να οδηγήσει σε ενεργειακές κρίσεις το μεσημέρι και άγχος. Μακροπρόθεσμα, μπορεί να οδηγήσει σε φλεγμονή που συμβάλλει σε ζητήματα όπως καρδιακές παθήσεις, καρκίνος, Αλτσχάιμερ και άνοια. 

Για να προλάβεις κάτι τέτοιο, αφαίρεσε τα τρόφιμα που περιέχουν περισσότερα από 2 έως 3 γραμμάρια πρόσθετης ζάχαρης ανά μερίδα.

Δεν μπορείς να αδυνατίσεις; 5 παράγοντες που επηρεάζουν τις θερμίδες που καις

Πίνε νερό!

Το έχεις ακούσει ένα εκατομμύριο φορές, αλλά υπάρχει ένας πολύ καλός λόγος για να πίνεις δύο λίτρα νερό την ημέρα, ώστε να αποφύγεις την αφυδάτωση. Κάτι τέτοιο μπορεί να επιβραδύνει τον μεταβολικό ρυθμό, μην αφήνοντας τη ζάχαρη και το λίπος να φτάσουν στους μύες εκεί όπου διαφορετικά θα μεταβολιζόταν.

Κάνε τον ύπνο σου προτεραιότητα

Η υγεία σου – και ο μεταβολισμός σου – εξαρτώνται από τον σωστό ύπνο. Ακόμη και να πας για ύπνο σε διαφορετική ώρα από την κανονική, μπορεί να μειώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη και να συμβάλει σε υψηλότερες ορμόνες του στρες και γλυκόζης την επόμενη μέρα.

Γενικά, οι ειδικοί συνιστούν στους ενήλικες να κοιμούνται επτά έως εννέα ώρες τη νύχτα.

Αυτές, όμως, είναι μερικές χρήσιμες συμβουλές που μπορείς να ακολουθήσεις για να «ξυπνήσεις» τον μεταβολισμό σου. Σε κάθε περίπτωση, εάν ταλαιπωρείσαι με περιττά κιλά και νιώθεις ότι τίποτα δε λειτουργεί για τον οργανισμό σου, μπορείς να απευθυνθείς σε έναν ειδικό.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News