Το πρωινό έχει χαρακτηριστεί εδώ και καιρό ως το πιο σημαντικό γεύμα της ημέρας και με την πάροδο του χρόνου με τα οφέλη του να έχουν επεκταθεί και να περιλαμβάνουν τον έλεγχο του βάρους. Αλλά αποδεικνύεται ότι η κατανάλωση πρωινού για να αποτραπεί η πείνα και να αποφευχθεί η υπερφαγία αργότερα μπορεί να είναι μια αμφισβητήσιμη συμβουλή.

Νέα έρευνα: Πρωινό και απώλεια βάρους δεν συνδέονται

Είτε τρώμε είτε παραλείπουμε το πρωινό «έχει ελάχιστη αισθητή επίδραση στο σωματικό βάρος», λέει ο David Allison, κοσμήτορας της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα στο Bloomington, ο οποίος έχει διεξαγάγει έρευνα για το θέμα.

Λοιπόν, πώς όμως έγινε δημοφιλής η άποψη ότι η κατανάλωση πρωινού είναι καλή για τη δίαιτά μας, και γιατί αυτή η ιδέα συνεχίζει να επηρεάζει τόσο πολύ; Πολλά από τα εύσημα πηγαίνουν στους παρασκευαστές του πιο διάσημου πρωινού: των δημητριακών.

Ξεκινώντας στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Αμερικανός παρασκευαστής δημητριακών και κατασκευαστής τροφίμων C.W. Post παρουσίασε μια σειρά από διαφημίσεις που έδειχναν την ικανότητα των δημιτριακών Grape-Nuts να κάνουν τα πάντα, από το να βοηθάνε τα παιδιά να αναπτυχθούν έως την ενίσχυση της εγκεφαλικής δύναμης των ενηλίκων.

πρωινό και απώλεια βάρους
Unsplash/Ivan Timov

«Λόγω των καινοτόμων τεχνικών προώθησης του, η επιρροή του Post στο πρωινό γεύμα… ήταν βαθιά», γράφει η ιστορικός τροφίμων Abigail Carroll στο βιβλίο της Three Squares: The Invention of the American Meal. Η διαφήμιση της Post διαμόρφωσε όχι μόνο το τι έτρωγαν οι άνθρωποι αλλά και τι περίμεναν να κάνει το πρωινό για την υγεία τους. Μέχρι τη δεκαετία του 1950, οι διαφημίσεις για το Grape-Nuts διαλαλούσαν τον υποτιθέμενο αντίκτυπό του στο βάρος.

Ομοίως, η διαφημιστική καμπάνια Special K Challenge υποσχέθηκε ότι η κατανάλωση των δημητριακών για πρωινό και ένα άλλο γεύμα κάθε μέρα θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια έως και έξι κιλών ή σε μέγεθος τζιν σε δύο εβδομάδες. Ο Kellogg θα μπορούσε να επισημάνει τη δημοσιευμένη έρευνα που υποστηρίζει τον ισχυρισμό – την οποία η εταιρεία βοήθησε να χρηματοδοτηθεί.

Η οικονομική υποστήριξη για μελέτες που σχετίζονται με το πρωινό από παραγωγούς δημητριακών έχει επίσης βοηθήσει πιθανώς στη διαμόρφωση των αντιλήψεών μας για το πρωινό γεύμα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, μια τέτοια έρευνα έχει βρει ότι όσοι τρώνε πρωινό τείνουν να ζυγίζουν λιγότερο από εκείνους που δεν παίρνουν πρωινό. Ορισμένες μελέτες χωρίς χρηματοδότηση από τον κλάδο έχουν αποφέρει παρόμοια αποτελέσματα. Το πρόβλημα είναι ότι πολλές από αυτές τις μελέτες τείνουν να δείχνουν μόνο συσχετίσεις, όχι αιτία και αποτέλεσμα. Θα μπορούσε να είναι ότι όσοι τρώνε πρωινό είναι πιο αδύνατοι λόγω άλλων συνηθειών ή χαρακτηριστικών του τρόπου ζωής που η έρευνα δεν έλαβε υπόψη.

Συγκεντρώνοντας τα αποτελέσματα από επτά δοκιμές – ένα είδος μελέτης γνωστό ως μετα-ανάλυση – το 2019, Αυστραλοί ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες στους οποίους ανατέθηκε να φάνε πρωινό δεν έχασαν περισσότερο βάρος. Ούτε κατανάλωναν λιγότερες θερμίδες. Οι άνθρωποι που έτρωγαν πρωινό έπαιρναν κατά μέσο όρο 260 περισσότερες θερμίδες την ημέρα από εκείνους που δεν έτρωγαν πρωινό.

Μια ξεχωριστή μετα-ανάλυση το 2020 από ερευνητές του Χάρβαρντ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι που παρέλειψαν το πρωινό έχασαν ελαφρώς περισσότερο βάρος από εκείνους που έτρωγαν πρωινό. «Παρόλα αυτά, τα στοιχεία δεν είναι αρκετά ισχυρά για να συστήσουν την κατανάλωση ή την παράλειψη πρωινού», λέει η Marta Guasch-Ferré, ανώτερη συγγραφέας της μελέτης του Χάρβαρντ.

Ένας περιορισμός όλης αυτής της έρευνας είναι ότι επικεντρώνεται μόνο στο αν οι άνθρωποι έτρωγαν πρωινό – όχι τι ή πόσο κατανάλωναν. Το να ξεκινάς τη μέρα σου, ας πούμε, με μια τεράστια στοίβα τηγανίτες με τσιπς σοκολάτας δεν είναι το ίδιο με το να τρως βρώμη με μούρα.

«Είναι πιθανό να μην είναι καλή στρατηγική για τη γενική διαχείριση της υγείας και του βάρους να καταναλώνουμε ένα πρωινό γεμάτο σάκχαρα, επεξεργασμένους υδατάνθρακες και επεξεργασμένο κρέας και ίσως είναι καλύτερο να παραλείπουμε το πρωινό παρά να τρώμε τρόφιμα χαμηλής ποιότητας», λέει ο Guasch-Ferré. Αλλά προσθέτει ότι ένα υγιεινό πρωινό είναι μια χαρά!

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News