Αν σου έκανα την ερώτηση «Ποια είναι τα κίνητρά σου για να τρως πιο υγιεινά;» Ξέρεις ποια θα ήταν η απάντησή σου; Μπορεί να περιλαμβάνει πράγματα όπως περισσότερη ενέργεια, απώλεια βάρους, πρόληψη ασθενειών, αλλά θα απαντούσες το σημαντικότερο απ’ όλα ή μήπως δε το γνωρίζεις καν;

Η υγιεινή διατροφή συνδέεται και επίσημα με την μακροζωία και φυσικά δε το λέω εγώ, αλλά νέα έρευνα που είδαν τα φώτα της δημοσιότητας. Οπότε, πλέον, η μακροζωία αποτελεί το απόλυτο κίνητρο για όλες τις αλλαγές διατροφής ή τρόπου ζωής που ήθελες να κάνεις, αλλά δε τολμούσες μέχρι τώρα.

Πώς οι διατροφικές συνήθειες επηρεάζουν τη μακροζωία;

Για αυτήν τη μελέτη Χάρβαρντ, οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από περισσότερες από 75.000 γυναίκες και 44.000 άνδρες, αναζητώντας συνδέσμους μεταξύ συγκεκριμένων διατροφικών προτύπων, τήρησης αυτών των προτύπων και μακροπρόθεσμων αποτελεσμάτων υγείας. Οι συμμετέχοντες παρακολουθήθηκαν για 36 χρόνια (συμπλήρωναν ερωτηματολόγια υγείας κάθε τέσσερα χρόνια) και στην αρχή της μελέτης, κανένας από αυτούς δεν είχε καρδιαγγειακή νόσο ή καρκίνο. 

Τα αποτελέσματα, που δημοσιεύθηκαν στο JAMA Internal Medicine 1, έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες που σημείωσαν υψηλότερη βαθμολογία όσον αφορά την τήρηση ενός από τα τέσσερα πρότυπα υγιεινής διατροφής είχαν 20% λιγότερες πιθανότητες να πεθάνουν κατά τη διάρκεια της περιόδου της μελέτης. Επίσης, εμφάνισαν σημαντικά χαμηλότερα ποσοστά καρδιαγγειακών παθήσεων, καρκίνου και αναπνευστικών παθήσεων από τους συμμετέχοντες με χαμηλότερα σκορ συμμόρφωσης.  

Και τελικά, πρέπει όντως να τρώμε 3 γεύματα την ημέρα;

κλειτοριδα
Unsplash/ Louis Hansel

Τα αποτελέσματα έδειξαν επίσης ότι οι συμμετέχοντες που έκαναν τη διατροφή τους μόλις 25% πιο υγιεινή θα μπορούσαν να μειώσουν τον κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακή νόσο κατά 6% έως 13%, από καρκίνο κατά 7% έως 18%, νευροεκφυλιστικές ασθένειες κατά 7% και αναπνευστικές παθήσεις κατά το ίδιο από 35% έως 46%, το οποίο είναι αρκετά εντυπωσιακό. 

Η έρευνα είχε ορισμένους περιορισμούς. Για παράδειγμα, βασίστηκε στην ικανότητα των συμμετεχόντων να αναφέρουν μόνοι τους τις διατροφικές τους συνήθειες, κάτι που ανοίγει κάποιες πιθανότητες για ανακρίβεια. Δείχνει επίσης μια σχέση μεταξύ διατροφικών προτύπων και μεγαλύτερης διάρκειας ζωής ή συσχέτιση. Δεν αποδεικνύει ότι η διατροφή οδηγεί άμεσα σε μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, η οποία είναι γνωστή ως αιτιότητα.  

Σε 5 σημεία στον πλανήτη οι άνθρωποι ζουν πάνω από 100 χρόνια (Το ένα είναι στην Ελλάδα). Δες τις συνήθειες και τη διατροφή τους

Υπάρχει δίαιτα για μεγάλη διάρκεια ζωής; 

Τώρα, η ερώτηση που ξέρω ότι περιμένεις από τη στιγμή που κλίκαρες αυτό το άρθρο: Ποια ήταν ακριβώς τα μοτίβαπου ακολουθήθηκαν και ιδού η απάντηση; Τα τέσσερα στυλ υγιεινής διατροφής ήταν: 

  • Η μεσογειακή διατροφή: Υπάρχει λόγος που η μεσογειακή διατροφή κατατάσσεται σταθερά ως μία από τις πιο υγιεινές δίαιτες εδώ και δεκαετίες. Περιλαμβάνει την κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά όπως φρούτα και λαχανικά και τονίζει τη σημασία των δημητριακών, των φασολιών, των οσπρίων, των ξηρών καρπών, του ελαιολάδου, των βοτάνων και των μπαχαρικών. Επίσης , επιτρέπει την τακτική αλλά περιορισμένη κατανάλωση πουλερικών, αυγών, τυριού και γιαουρτιού. 
  • Φυτική διατροφή: Μια φυτική διατροφή είναι ακριβώς αυτό που υποδηλώνει το όνομά της, μια δίαιτα που εστιάζει μόνο σε τρόφιμα από φυτά και όχι από ζώα. Αυτό σημαίνει ξηρούς καρπούς, φρούτα, λαχανικά, όσπρια και δημητριακά. 

    Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως οι άνθρωποι που τρώνε φυτικά πρέπει να είναι επιμελείς όσον αφορά την αποφυγή των τεχνητών συστατικών και της πρόσθετης ζάχαρης, τα οποία μπορούν να εισχωρήσουν κρυφά σε πολλά τρόφιμα φυτικής προέλευσης. 
  • Παραδοσιακή υγιεινή διατροφή: Είναι πολύ διαδεδομένη στην Αμερική και εστιάζει κυρίως στα γεύματα φυτικής προέλευσης, την κατανάλωση άπαχων ζωικών προϊόντων, καθώς και τη μείωση της πρόσληψης επεξεργασμένου κρέατος και αλκοόλ. Είναι σημαντική, επίσης, η διακοπή της ζάχαρης.
  • Δείκτης Εναλλακτικής Υγιεινής Διατροφής του Χάρβαρντ: Αυτή η δίαιτα αναπτύχθηκε από ερευνητές του Χάρβαρντ ειδικά για αυτήν τη μελέτη και περιελάμβανε αξιολόγηση διαφορετικών τροφίμων από την άποψη της σύνδεσής τους με παράγοντες κινδύνου για χρόνια νόσο. Με λίγα λόγια, αυτή η δίαιτα μοιάζει πολύ με τη μεσογειακή διατροφή, καθώς ενθαρρύνει τα άτομα να τρώνε φρέσκα λαχανικά και φρούτα, ξηρούς καρπούς, όσπρια, ψάρια και υγιή λίπη. Αυτό που ξεχωρίζει σχετικά με τον Δείκτη Εναλλακτικής Υγιεινής Διατροφής είναι ότι συνιστά συγκεκριμένα να αποφεύγουμε τις πατάτες (όλες τις πατάτες αλλά ιδιαίτερα τις τηγανιτές), τους χυμούς από φρούτα και τα επεξεργασμένα δημητριακά. 

Σημασία δεν έχει μόνο το τι τρως, αλλά και η ώρα της ημέρας που τρως

κλειτοριδα
Pexels

Υπάρχουν δύο πολύ σημαντικά μηνύματα που πρέπει να κρατήσεις από τη συγκεκριμένη μελέτη. Πρώτον, το γεγονός ότι η μακροπρόθεσμη τήρηση μιας στρατηγικής υγιεινής διατροφής μπορεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο στην υγεία σου και δεύτερον πως υπάρχουν περισσότεροι από ένας τρόποι για να τρως υγιεινά. Οπότε, τέρμα οι δικαιολογίες του τύπου «δεν τρώω υγιεινά επειδή δε μου αρέσει», τόσες διατροφές υπάρχουν εκεί έξω, δεν υπάρχει περίπτωση να μη βρίσκεις έστω μία που να μπορείς να ακολουθήσεις.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News