Η σωστή διατροφή για τον διαβήτη | Αναλυτικός οδηγός

LIKE US ON FACEBOOK

Η διατροφή είναι το πιο σημαντικό πράγμα για τη διαχείριση του σακχαρώδη διαβήτη. Η διατροφή για τον διαβήτη δεν είναι κάποια εξαντλητική δίαιτα με πολλές στερήσεις, αλλά η υιοθέτηση μιας υγιεινής διατροφής, η οποία μόνο οφέλη μπορεί να έχει συνολικά στον οργανισμό μας.

Ένας διαβητικός για να ελέγξει το σάκχαρό του, αλλά και να αποφύγει τις κρίσεις υπογλυκαιμίας, θα πρέπει να αποφεύγει όλες τις τροφές που έχουν πολλά σάκχαρα και να επιλέγει υγιεινά τρόφιμα που βοηθούν στην εξισορρόπηση του σακχάρου του αίματος.

Η ρύθμιση του σακχαρώδη διαβήτη περιλαμβάνει την άσκηση, την απώλεια βάρους και φυσικά την υγιεινή διατροφή: Ο συνδυασμός αυτών των τριών μπορεί να έχει εκπληκτικά αποτελέσματα.

διατροφή για τον διαβήτη

Πριν σου αναλύσουμε τη διατροφή για τον διαβήτη, θα πρέπει να σου πούμε πως δεν χρειάζεται να δεις τη συγκεκριμένη αλλαγή στον τρόπο ζωής σου μόνο ως έναν τρόπο αντιμετώπισης της ασθένειας, αλλά κατά βάση ως έναν τρόπο για να έχεις καλύτερη υγεία, πιο δυνατό οργανισμό και συνεπώς καλύτερη ζωή. Ο διαβήτης μπορεί να γίνει το κίνητρό σου για να ακολουθήσεις ένα πιο υγιεινό lifestyle, το οποίο έχουμε ανάγκη όλοι μας, ανεξάρτητα απ’ το εάν είμαστε διαβητικοί ή όχι.

Η διατροφή για τον διαβήτη

Ξεκινώντας απ’ τους υδατάνθρακες, ένας διαβητικός θα πρέπει να επιλέγει υδατάνθρακες που είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες και δεν είναι επεξεργασμένοι, όπως τα όσπρια, το μαύρο ψωμί, τα ζυμαρικά ολικής άλεσης και το μη αποφλοιωμένο ρύζι. Προσοχή! Τα ζυμαρικά θα πρέπει να είναι al dente και όχι παραβρασμένα.

Οι φυτικές ίνες παίζουν σημαντικό ρόλο στην αποτελεσματική αντιμετώπιση του σακχαρώδους διαβήτη, ενώ βοηθούν και για την πρόληψή του. Μπορείς να τις βρεις σε πολλά φρούτα όπως τα σμέουρα, το πορτοκάλι, η μπανάνα, τα αποξηραμένα σύκα, οι σταφίδες, στα ζυμαρικά ολικής άλεσης, στις νιφάδες βρώμης και ολικής άλεσης και στο καστανό ρύζι, στα όσπρια, στους ξηρούς καρπούς, στον αρακά, τις αγκινάρες, το μπρόκολο και τα λαχανάκια Βρυξελλών.

Στη συνέχεια, ένας άνθρωπος με διαβήτη θα πρέπει να καταναλώνει αρκετά λαχανικά και φρούτα κάθε μέρα, και ιδανικά τα φρούτα να είναι μέτρια προς άγουρα και όχι πολύ ώριμα.

Όσον αφορά τα λιπαρά, ένας διαβητικός θα πρέπει να αντικαταστήσει τα κορεσμένα και trans με τα λεγόμενα “καλά” μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά, τα οποία βρίσκονται στο ελαιόλαδο, τα ψάρια και τους ξηρούς καρπούς.

διατροφή για τον διαβήτη

Φυσικά, οι συστάσεις των διατροφολόγων είναι πολύ σημαντικές όταν μιλάμε για τη ζάχαρη και τα υποκατάστατά της. Αυτό που συστήνεται είναι ο περιορισμός ή η αποφυγή συχνής κατανάλωσης απλών σακχάρων, όπως είναι η κοινή ζάχαρη. Η ιδανική επιλογή είναι οι ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες και φυσικά κι αυτές θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο. Οι βασικές ύλες που έχουν εγκριθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι: Η ασπαρτάμη, η στέβια, η ακεσουλφάμη- Κ, το κυκλαμικό οξύ, η σουκραλόζη, η σακχαρίνη.

Η κατανάλωση αλατιού θα πρέπει επίσης να γίνεται με μέτρο, ενώ οι διαβητικοί μπορούν να χρησιμοποιούν άλλα καρυκεύματα για την ενίσχυση της γεύσης.

Ιδανική είναι η κατανάλωση λευκού κρέατος, όπως πουλερικά και ψάρια, ενώ το κόκκινο κρέας θα πρέπει περιορίζεται σε μια φορά την εβδομάδα ή και πιο σπάνια.

διατροφή για τον διαβήτη

Unsplash/Mark DeYoung

Σχετικά με τα γαλακτοκομικά προϊόντα, προτιμούνται εκείνα μέτριας περιεκτικότητας λίπους και το βούτυρο να αποφεύγεται και να αντικαθιστάται απ’ το ελαιόλαδο και τη μαργαρίνη.

Ενδεικτικό διαιτολόγιο από έναν διατροφολόγο

Το iPop.gr επικοινώνησε με τον Δρ. Αναστάσιο Παπαλαζάρου– Διαιτολόγο/ Διατροφολόγο, ο οποίος μας τόνισε πως το διαιτολόγιο του διαβητικού σήμερα είναι το διαιτολόγιο ενός μέσου υγιούς ανθρώπου κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να καταλάβουμε όλοι μας.

Ο κ. Παπαλαζάρου σημείωσε πως για να διατηρήσουμε σταθερά τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα είναι απαραίτητα τα πολλά και συχνά γεύματα μέσα στην ημέρα, ενώ φυσικά η διατροφή μας θα πρέπει να συνδυάζεται με την άσκηση.

Θα πρέπει να έχουμε μια διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες, φρούτα, λαχανικά, όσπρια, ακατέργαστα δημητριακά.

Μια ακόμα σύσταση, σύμφωνα με τον κ. Παπαλαζάρου, είναι το διατηρούμε σταθερό βάρος. Το παραπάνω βάρος επηρεάζει άμεσα την ινσουλινοαντίσταση. Τα άτομα με αυξημένο βάρος έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες για εμφάνιση διαβήτη, επομένως βασικό μας μέλημα είναι η διατήρηση ενός υγιούς βάρους.

Ιδέες για τα καθημερινά μας γεύματα

Ο Δρ. Αναστάσιος Παπαλαζάρου μας πρότεινε μερικές ιδέες για τα γεύματά μας, οι οποίες ακολουθούν τις παραπάνω συμβουλές:

Πρωινό

1 ποτήρι γάλα χαμηλών λιπαρών με μια φέτα ψωμί ολικής άλεσης και λίγη μαργαρίνη ή/ και ένα αυγό.

Γιαούρτι άπαχο με δημητριακά ολικής άλεσης

Δεκατιανό/ σνακς

Άπαχο γιαούρτι με μαύρες σταφίδες και καρύδια

Ζελέ light με λίγους ξηρούς καρπούς

Λίγη σοκολάτα υγείας με λίγους ξηρούς καρπούς

Μεσημεριανό και βραδινό

Μια μερίδα στήθος κοτόπουλο ή μια μερίδα μοσχαρίσιο μπιφτέκι ή μια μερίδα ψάρι συνοδευόμενα από ακατέργαστο ρύζι, κινόα ή πλιγούρι με άφθονη σαλάτα εποχής και λίγο ελαιόλαδο.

Όλες οι παραπάνω συμβουλές διατροφής είναι συμβουλές που πρέπει να ακολουθούμε όλοι μας, με τη μόνη διαφορά ότι ένας διαβητικός επιβάλλεται να τις ακολουθεί ώστε να δει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα του να μειώνονται και προλάβει επιπλοκές που συνδέονται με τον διαβήτη.

Δες και αυτό:

Πότε ο κίνδυνος του διαβήτη είναι υπαρκτός και ποιες τιμές δεν είναι φυσιολογικές;

Photo: Pixabay




Copyright © iPop 2012 - 2020 | All rights reserved