Οι χουρμάδες έχουν κερδίσει έδαφος στην υγιεινή διατροφή τα τελευταία χρόνια. Ο καρπός αυτός έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής και πλέον περιέχεται σε πολλές υγιεινές συνταγές που βλέπουμε παντού γύρω μας. Το γεγονός αυτό δεν είναι τυχαίο καθώς οι χουρμάδες είναι πλούσιοι σε βιταμίνες και έχουν πολλά οφέλη στην υγεία του ανθρώπου.

Τα οφέλη των χουρμάδων στην υγεία μας

Οι χουρμάδες είναι ένας καρπός που προέρχεται από τον φοίνικα χουρμά, ο οποίος είναι τυπικά εγγενής στη Μέση Ανατολή, αν και τώρα καλλιεργείται στη Μεσόγειο, την Ασία, τις ΗΠΑ και το Μεξικό. Οι χουρμάδες αναπτύσσονται σε μεγάλες συστάδες που κρέμονται από την κορυφή αυτών των φοινίκων. Καθώς ωριμάζουν, το δέρμα τους γίνεται καφέ και ζαρώνει καθώς όλο και περισσότερη υγρασία φεύγει από τον καρπό.

Όταν συλλέγονται, θυμίζουν μεγάλη ζαρωμένη σταφίδα. Παρά την εμφάνισή τους εξακολουθούν να περιέχουν λίγη υγρασία. Ολόκληροι οι χουρμάδες έχουν ένα κουκούτσι στη μέση που πρέπει να αφαιρέσεις πριν το φας ή μπορείς να αγοράσεις χουρμάδες χωρίς κουκούτσι.

VD Photography/ Unsplash

Διατροφικό προφίλ χουρμάδων

Οι τυπικοί αποξηραμένοι χουρμάδες, όπως το deglet noor, περιέχουν περίπου 235 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια (περίπου 5 χουρμάδες), έχουν αμελητέα λιπαρά, 2,4 γραμμάρια πρωτεΐνης, 58 γραμμάρια υδατάνθρακες εκ των οποίων όλα είναι σάκχαρα (γλυκόζη και φρουκτόζη) και αποτελούν καλή πηγή φυτικών ινών, με 4g ανά 100g.

Οι χουρμάδες Medjool τείνουν να είναι μεγαλύτεροι και περιέχουν περίπου 295 θερμίδες ανά 100 γραμμάρια (περίπου 4 χουρμάδες). Και πάλι, έχουν αμελητέα περιεκτικότητα σε λιπαρά, αλλά είναι φυσικά υψηλότερα σε ζάχαρη και φυτικές ίνες με 68 γραμμάρια υδατανθράκων ανά 100 γραμμάρια και 4 γραμμάρια ή φυτικές ίνες. Έχουν επίσης υψηλότερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, περίπου 3 γραμμάρια ανά 100 γραμμάρια.

Μια πολύ μικρή μελέτη του 2015 διαπίστωσε ότι η κατανάλωση χουρμάδων μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρκίνου του παχέος εντέρου χάρη στην υψηλή περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες και πολυφαινόλες, καθώς και στη βελτίωση των κινήσεων του εντέρου.

Οι χουρμάδες έχουν επίσης ένα καλό διατροφικό προφίλ που περιέχει αρκετές βιταμίνες και μέταλλα, όπως ασβέστιο, βιταμίνη Κ και μαγνήσιο που είναι απαραίτητα για υγιή οστά, σελήνιο που είναι ένα αντιοξειδωτικό που βοηθά στην πρόληψη της βλάβης των ιστών και των κυττάρων από τις τοξίνες και φυλλικού οξέος που είναι βιταμίνη Β που εμπλέκεται στον υγιή σχηματισμό ερυθρών αιμοσφαιρίων και σημαντικό στην εγκυμοσύνη.

Οι χουρμάδες έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη;

Ναι – ένας χουρμάς περιέχει τουλάχιστον 6 γραμμάρια ζάχαρης. Ωστόσο, οι χουρμάδες έχουν επίσης υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στην επιβράδυνση της πέψης και μπορεί να αποτρέψουν την αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Η κατανάλωση χουρμάδων με κάποια πρωτεΐνη, όπως ολόκληρους ξηρούς καρπούς ή βούτυρο ξηρών καρπών, θα επιβραδύνει περαιτέρω αυτή την αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

Η έρευνα για τις φυτικές ίνες αποκαλύπτει όλο και περισσότερο τον σημαντικό ρόλο τους στην υγεία, από τη βοήθεια στη διατήρηση ενός υγιούς μικροβιώματος του εντέρου έως τη μείωση του κινδύνου ορισμένων μακροπρόθεσμων καταστάσεων υγείας. Οι διατροφολόγοι προτείνουν να τρώμε έως 80γ χουρμάδες την ημέρα που ισοδυναμούν με τρεις χουρμάδες ώστε να επωφελούμαστε από όλα τα καλά συστατικά τους.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News