Με τόσο πολλές πληροφορίες (και παραπληροφόρηση) που είναι διαθέσιμες σήμερα, η πλοήγηση στον κόσμο της υγιεινής διατροφής μπορεί να είναι δύσκολη. Τα διατροφικά λάθη που κάνουν εν αγνοία μας πολλές φορές, όμως, μπορούν να βλάψουν την υγεία μας.

Οι άνθρωποι στην προσπάθειά τους να τραφούν υγιεινά κάνουν ορισμένα βασικά λάθη τα κυριότερα από τα οποία θα παραθέσουμε πιο κάτω. Μερικά από αυτά μπορεί να σε εκπλήξουν!

Διατροφικά λάθη που βλάπτουν την υγεία σου χωρίς να το καταλαβαίνεις

Η πεποίθηση ότι υπάρχει ένας μόνο κατάλληλος τρόπος διατροφής για όλους

Η υγιεινή διατροφή είναι ένα «καυτό» θέμα αυτές τις μέρες, και συγκεκριμένα τα διατροφικά σχήματα είναι ακόμα πιο «καυτά». Αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει ένας μόνο σωστός τρόπος διατροφής που εφαρμόζεται σε όλους. Ό,τι λειτουργεί καλά για τον καλύτερο φίλο σου, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι μπορεί να λειτουργήσει και για σένα.

Αυτή η φιλοσοφία είναι γνωστή ως βιο-ατομικότητα, και τα καλά νέα είναι ότι η βιο-ατομικότητα μπορεί εύκολα να διερευνηθεί. Με τα κατάλληλα εργαλεία, μπορείς να μάθεις ποια είναι η καλύτερη διατροφή για το σώμα σου.

Διατροφικά λάθη

Pexels

Η σκέψη του λίπους σε κάνει παχύ

Αυτό προήλθε από την έρευνα κατά την δεκαετία του 1980, που διεξήχθη με κακό τρόπο και αξιολογήθηκε ανεπαρκώς. Το πιο θλιβερό τμήμα της για αυτό είναι ότι όταν το λίπος έχει αφαιρεθεί από τη διατροφή, η συχνότητα εμφάνισης της παχυσαρκίας εκτιναχθεί στα ύψη.

Γιατί; Επειδή οτιδήποτε απομακρύνεται πρέπει να αντικατασταθεί, και το λίπος αντικαταστάθηκε ευρέως με συμπληρώματα υπό μορφή κρυφών σακχάρων. Η αλήθεια είναι ότι το σώμα μας χρειάζεται το λίπος, μαζί με τους καλούς υδατάνθρακες και την υγιή πρωτεΐνη, ώστε να λειτουργεί στο βέλτιστο επίπεδο και να διατηρεί ένα υγιές βάρος. Είναι επίσης αλήθεια ότι σε πολλές περιπτώσεις, η προσθήκη επιπλέον καλών λιπών στη διατροφή βοηθά στην πραγματικότητα τους ανθρώπους να χάσουν βάρος.

Η άγνοια για το πού κρύβεται η ζάχαρη

Ατυχώς οι περισσότεροι άνθρωποι υποθέτουν ότι τα τρόφιμα πρέπει να έχουν γλυκιά γεύση για να περιέχουν ζάχαρη. Δεν είναι αλήθεια! Το κέτσαπ, οι σάλτσες ζυμαρικών σε βάζα, το ψωμί για σάντουιτς, τα γαλακτοκομικά και τα κράκερς με χαμηλά λιπαρά (στην πραγματικότητα η μεγάλη πλειοψηφία των τροφών με χαμηλά λιπαρά), έχουν εξίσου ή περισσότερη ζάχαρη, από ένα κομμάτι κέικ! Η ζάχαρη είναι το νούμερο 1 εργαλείο της βιομηχανίας τροφίμων προκειμένου να κάνουν δελεαστικά τα προϊόντα τους. Να μην πέσει θύμα στα συστήματα τους και να μάθουν τα γεγονότα για κρυφές ζάχαρη και τα γλυκά εναλλακτικές λύσεις. Γιατί; Επειδή δεν είναι το λίπος που κάνει τους ανθρώπους παχύσαρκους, αλλά η ζάχαρη.

Διατροφικά λάθη

Pixabay

Η πεποίθηση ότι όλες οι θερμίδες είναι το ίδιο

Έχεις γνωρίσει ποτέ κάποιον που μετράει κάθε θερμίδα που βάζει στο στόμα του, αλλά ακόμα δεν μπορεί να χάσει βάρος; Και μάλιστα να το προσπαθεί για πάρα πολύ καιρό; Φανταζόμαστε ότι ναι. Είναι οδυνηρό να το παρακολουθείς, 1) διότι δεν λειτουργεί, και 2) γιατί το να αφήσεις τις θερμίδες να ρυθμίζουν τη ζωή σου ακούγεται θλιβερό και είναι εξουθενωτικό.

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι: 100 θερμίδες που προέρχονται από κράκερς χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά κροτίδες κάνουν κάτι πολύ διαφορετικό στο σώμα σου, απ’ ότι κάνουν 100 θερμίδες από guacamole (ένα πιάτο από λιωμένο αβοκάντο, ψιλοκομμένα κρεμμύδια, πιπεριές τσίλι και καρυκεύματα). Και μάντεψε, τα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά κράκερς καταστρέφουν την υγεία σου, ενώ το guacamole θα μπορούσε να βελτιώσει τα πράγματα δραστικά. Μια θερμίδα δεν είναι πλέον απλά μια θερμίδα. Η ζάχαρη είναι εξαιρετικά εθιστική. Οι ειδικοί σε θέματα υγείας τη συγκρίνουν με την εξάρτηση από τη νικοτίνη. Μαθαίνοντας πώς οι διαφορετικές θερμίδες επηρεάζουν το σώμα σου μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την υγεία σου.

Η δογματικότητα γύρω από τα διατροφικά πρότυπα

Ακριβώς όπως δεν υπάρχει ένας μόνο τρόπος διατροφής για όλους, πιθανότατα δεν υπάρχει ένας μόνο τρόπος διατροφής που θα σε εξυπηρετήσει για ολόκληρη τη ζωή σου. Όσο μεγαλώνεις και αλλάζεις, έτσι αλλάζουν και οι διατροφικές σου συνήθειες.

Η λήψη τροφών χωρίς γλουτένη και συσκευασμένων «υγιεινών» τροφών

Ποτέ δεν μπορείς να πεις στους ανθρώπους να αποφύγουν τα συσκευασμένα τρόφιμα εντελώς. Ρεαλιστικά αυτό δεν είναι εφικτό στους περισσότερους ανθρώπους και στην πραγματικότητα υπάρχουν υγιεινές επιλογές εκεί έξω.

Διατροφικά λάθη

Αλλά επειδή κάποια τροφή ονομάζεται χωρίς γλουτένη, οργανική, ανεπεξέργαστη ή οτιδήποτε άλλο σκαρφίζεται η βιομηχανία τροφίμων, δεν σημαίνει ότι είναι και υγιεινή. Μάθε να διαβάζεις τη σύσταση των τροφών.

Δες ακόμα:

Διατροφολόγοι αποκαλύπτουν τα μεγαλύτερα λάθη που κάνουμε!

Photo: Pexels