Πιθανότατα έχεις παρατηρήσει ότι, γενικά, οι άνδρες τείνουν να καίνε περισσότερες θερμίδες από τις γυναίκες. Έχεις αναρωτηθεί, όμως, ποτέ γιατί οι άνθρωποι καίνε θερμίδες με τόσο διαφορετικούς ρυθμούς, ακόμα κι αν ακολουθούν την ίδια προπόνηση;

Η αλήθεια είναι ότι ο μεταβολισμός – ένας όρος ομπρέλα για όλες τις διαδικασίες στο σώμα σου που διασπούν τα θρεπτικά συστατικά για ενέργεια – δεν είναι καθόλου απλός. Υπάρχει μια ροή αντιδράσεων που χτίζουν ή επιδιορθώνουν το σώμα σου (αναβολισμός) και αντιδράσεις που καταστρέφουν τα αποθέματα τροφής και ενέργειας για καύσιμα (καταβολισμός). Υπάρχουν, λοιπόν, διάφοροι παράγοντες που ρυθμίζουν το πόσο γρήγορα ή αργά μπορείς να κάψεις τις θερμίδες που επιθυμείς.

Παρακάτω μπορείς να μάθεις ποιοι είναι οι 5 παράγοντας που ασκούν μεγαλύτερη επίδραση στις θερμίδες που καις.

Αυτός είναι ο πιο εύκολος τρόπος να ενεργοποιήσεις τον μεταβολισμό σου και δεν έχει να κάνει με την διατροφή και την γυμναστική

«Γιατί δεν αδυνατίζω;» Η απάντηση βρίσκεται εδώ!

Βάρος σώματος

Γενικά, όσο περισσότερα κιλά ζυγίζεις, τόσο περισσότερες θερμίδες θα καις σε κάθε προπόνηση. Οι θερμίδες είναι απλώς ένα μέτρο ενέργειας, επομένως όσο περισσότερο ζυγίζεις, τόσο περισσότερη ενέργεια χρειάζεται για να κινήσεις το σώμα σου. Με άλλα λόγια, ανάμεσα σε δύο άτομα με διαφορετικά κιλά, αυτός που ζυγίζει περισσότερο θα κάψει περισσότερες θερμίδες, γιατί έχει μεγαλύτερη ενεργειακή δαπάνη όταν κινείται.

Τα άτομα με μεγαλύτερο σωματότυπο και περισσότερα κιλά τείνουν επίσης να έχουν μεγαλύτερα εσωτερικά όργανα (όπως η καρδιά, το συκώτι, τα νεφρά και οι πνεύμονες), κάτι που είναι σημαντικός παράγοντας για το πόσες θερμίδες καίγονται κατά την άσκηση και την ηρεμία, επειδή αυτά τα όργανα και οι διαδικασίες τους απαιτούν ενέργεια.

Τα θαυματουργά superfoods της άνοιξης που θα σε βοηθήσουν να χάσεις κιλά

Μυϊκή μάζα

Εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται λίγο πιο περίπλοκα. Κάποιος με μεγαλύτερη μυϊκή μάζα θα κάψει περισσότερες θερμίδες από κάποιον άλλο που ζυγίζει το ίδιο αλλά έχει λιγότερους μυς, καθώς ο μυϊκός ιστός καίει περισσότερες θερμίδες από ό,τι ο λιπώδης ιστός. Στην πραγματικότητα, τα στοιχεία δείχνουν ότι ένα κιλό μυών καίει περίπου πέντε θερμίδες την ημέρα, ενώ ένα κιλό λίπους καίει περίπου δύο θερμίδες την ημέρα.

Κατά τη διάρκεια της άσκησης, το να έχεις περισσότερη μυϊκή μάζα θα αυξήσει τη συνολική καύση θερμίδων, επειδή το σώμα σου χρειάζεται να παράγει περισσότερη ενέργεια για να υποστηρίξει τον αυξημένο ρυθμό με τον οποίο συστέλλονται οι μύες σου. Με λίγα λόγια, εάν θέλεις να βελτιώσεις την καύση θερμίδων, σκέψου να κάνεις προπόνηση με περισσότερα βάρη.

Το φύλο

Γενικά, οι άνδρες καίνε περισσότερες θερμίδες σε ηρεμία και κατά τη διάρκεια της άσκησης από τις γυναίκες. Αυτό συμβαίνει επειδή οι άνδρες τείνουν να είναι πιο μεγαλόσωμοι από τις γυναίκες και έχουν μεγαλύτερη μυϊκή μάζα.

Οι άντρες γενικά καίνε 5 έως 10% περισσότερες θερμίδες από τις γυναίκες σε κατάσταση ηρεμίας, και αυτό το ποσοστό συνήθως αυξάνεται με την άσκηση.

Αντί, όμως, να ανησυχείς για το πώς το φύλο σου επηρεάζει την καύση θερμίδων, εστίασε στα πράγματα που μπορείς να ελέγξεις. Η ουσία είναι ότι οι άνδρες και οι γυναίκες πρέπει να επικεντρωθούν στην οικοδόμηση μυών και στη βελτίωση της καρδιαγγειακής υγείας με ένα καλά ισορροπημένο πρόγραμμα προπόνησης, καρδιαγγειακής άσκησης και ενδυνάμωσης.

είδη γυμναστικής για γράμμωση
Pexels

Ηλικία

Καθώς μεγαλώνουμε, τείνουμε να χάνουμε μυϊκή μάζα. Μετά την ηλικία των 30 ετών, δηλαδή, αρχίζεις να χάνεις έως και 3 – 5% της μυϊκής σου μάζας ανά δεκαετία. Αυτό ίσως συμβαίνει επειδή το σώμα σου γίνεται πιο ανθεκτικό στις ορμόνες που προάγουν τη σύνθεση πρωτεϊνών που είναι το κλειδί για τη διατήρηση των μυών. Αυτή η απώλεια μυϊκής μάζας μειώνει τον μεταβολικό σου ρυθμό – την ταχύτητα με την οποία καις θερμίδες, τόσο σε ηρεμία, όσο και κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Το νέο TikTok viral workout στον διάδρομο ονομάζεται 12-3-30 και υπόσχεται γρήγορα αποτελέσματα! Εσύ ακόμα να το δοκιμάσεις;

Επίπεδο φυσικής κατάστασης

Όσο περισσότερο ακολουθείς ένα συγκεκριμένο είδος προπόνησης, τόσο πιο εύκολο φαίνεται. Αυτό δεν είναι στο μυαλό σου, αλλά το σώμα σου πραγματικά προσαρμόζεται και καταφέρνει να κάνει πιο εύκολα ορισμένα πράγματα με την πάροδο του χρόνου.

Η συγκεκριμένη κατάσταση είναι αρκετά θετική, αλλά επηρεάζει επίσης την καύση θερμίδων. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ένας αρχάριος μπορεί να κάψει πολύ περισσότερες θερμίδες από κάποιον που κάνει την ίδια προπόνηση για χρόνια – και γι’ αυτό η αλλαγή της ρουτίνας της προπόνησής μπορεί να αυξήσει το επίπεδο της φυσικής σου κατάστασης και ενδεχομένως να βελτιώσει την καύση θερμίδων.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News