Όσο μεγαλώνουμε, τόσο πιο πιθανό είναι να πέσουμε στην παγίδα ενός καθιστικού τρόπου ζωής. Είναι γεγονός πως η τεχνολογία στην σημερινή εποχή μας παρέχει μια σειρά από διευκολύνσεις, ωστόσο δημιουργεί και προβλήματα αν αναλογιστεί κανείς πως η καθιστική ζωή έχει αρνητικά αποτελέσματα στην υγεία μας, αφού προκαλεί πλέον σε όλο τον κόσμο όσους θανάτους προκαλεί και το τσιγάρο, σύμφωνα με μία έκθεση, η οποία εκτιμά πως τουλάχιστον ο ένας στους τρεις ενήλικες δεν κινείται όσο θα έπρεπε.

Οι κίνδυνοι της καθιστικής ζωής

πώς να κινούμαι περισσότερο

Η καθιστική ζωή μπορεί να επηρεάσει την υγεία μας με τρόπους που ίσως δεν έχουμε σκεφτεί ποτέ μας. Για παράδειγμα, το παρατεταμένο κάθισμα, όπως το να περνάς ώρες ολόκληρες παρακολουθώντας τηλεόραση, μπορεί να αυξήσει την πιθανότητα εμφάνισης φλεβικής θρόμβωσης, σύμφωνα με μια μελέτη σε περισσότερους από 15.000 ανθρώπους. Στην πραγματικότητα, οι άνθρωποι που έβλεπαν περισσότερο τηλεόραση είχαν 70% μεγαλύτερο κίνδυνο να υποφέρουν από φλεβική θρόμβωση σε σύγκριση με εκείνους που δεν έβλεπαν ποτέ ή σπάνια έβλεπαν τηλεόραση.

Επιπλέον, ένα ζωτικό όργανο που κινδυνεύει σε μεγάλο βαθμό είναι η καρδιά. Οι μύες καίνε λιγότερο λίπος και το αίμα ρέει με πιο αργό ρυθμό κατά τη διάρκεια μιας καθιστικής ημέρας, επιτρέποντας στα λιπαρά οξέα να φράξουν πιο εύκολα την καρδιά. Η παρατεταμένη καθιστική εργασία μάλιστα έχει συνδεθεί με την υψηλή πίεση του αίματος και τα αυξημένα επίπεδα χοληστερόλης, ενώ όσοι από μας κάνουμε καθιστική ζωή υπερδιπλασιάζουμε τις πιθανότητες να νοσήσουμε από καρδιαγγειακή νόσο.

Από την άλλη, οι κινήσεις των μυών αντλούν φρέσκο αίμα και οξυγόνο μέσω του εγκεφάλου και προκαλούν έτσι την απελευθέρωση όλων των ειδών των χημικών ουσιών του. Όταν όμως συνηθίζουμε να παραμένουμε καθισμένοι για το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας, η έκκριση των ουσιών αυτών επιβραδύνεται, μειώνοντας παράλληλα τις λειτουργίες του εγκεφάλου.

Πώς να κινούμαι περισσότερο;

Ένας τρόπος για να καταπολεμήσεις τους κινδύνους ενός καθιστικού τρόπου ζωής για την υγεία είναι να προσθέσεις μικρά κομμάτια άσκησης στην καθημερινή σου ρουτίνα. Και όχι, η λύση δεν είναι μόνο το γυμναστήριο: υπάρχουν πολλοί τρόποι για να γίνει αυτό.

Unsplash

Εστίασε για αρχή στο να προσθέσεις μόλις 30 λεπτά επιπλέον δραστηριότητας στην ημέρα σου, τρεις ημέρες την εβδομάδα. Μπορείς να το χωρίσεις και σε μικρότερα τμήματα, όπως 10 λεπτά το πρωί, το απόγευμα και το βράδυ. Τι ασκήσεις μπορείς να κάνεις όμως σε αυτό το διάστημα; Ακολουθούν ορισμένες στρατηγικές που θα σε ξεκουνήσουν:

  • Ξεκίνα να περπατάς για πέντε λεπτά κάθε δύο ώρες.
  • Σήκω και περπάτα κατά τη διάρκεια των τηλεοπτικών διαφημίσεων.
  • Κάνε μερικά σετ ανασήκωσης φτέρνας και στάσου στις μύτες των ποδιών σου. Για να γλιτώσεις και χρόνο, μπορείς να το δοκιμάσεις όση ώρα βουρτσίζεις τα δόντια σου ή φτιάχνεις πρωινό.
  • Πάντα να στέκεσαι όρθια ή ακόμα καλύτερα να περπατάς όσο μιλάς στο τηλέφωνο.
  • Κάνε ένα ή δύο σετ push-ups στον πάγκο της κουζίνας. Το σωματικό σου βάρος είναι πάντα ένας καλός τρόπος για να δυναμώσεις τους μυς.
  • Κάνε έως και 10 επαναλήψεις ασκήσεων, όπου σηκώνεσαι από μια καρέκλα χωρίς να χρησιμοποιείς τα χέρια σου και μετά κάθεσαι ξανά.

Επίσης, ψάξε ευκαιρίες μέσα στην ημέρα για να ξεκλέψεις λίγο χρόνο για επιπλέον κίνηση. Για παράδειγμα, πλύνε το αυτοκίνητό σου αντί να το πας στο πλυντήριο αυτοκινήτων, πάρκαρε πιο μακριά από το σούπερ μάρκετ (ή καλύτερα, περπάτα για να πας στο σούπερ και μετάφερε τα πράγματα στο σπίτι), σκούπισε και σφουγγάρισε περισσότερο και κάνε απλές εργασίες στην αυλή, όπως το να φυτέψεις μερικές γλάστρες.

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News