Είτε είσαι σε μια μεγάλη οικογενειακή συγκέντρωση, είτε χαλαρώνεις με φίλους στο σπίτι, ένα σημαντικό στοιχείο των γιορτών που ισχύει για όλα τα νοικοκυριά είναι το άφθονο φαγητό στο τραπέζι. Από πιάτα γεμάτα με όλων των ειδών τις λιχουδιές, μέχρι όλα εκείνα τα μελομακάρονα και τις δίπλες, το φαγητό είναι πάντα στο επίκεντρο αυτή την εποχή του χρόνου.

Όσο νόστιμα κι αν είναι όλα αυτά τα απολαυστικά γεύματα και οι λιχουδιές, μπορεί συχνά να προκαλέσουν άγχος – ειδικά αν βρίσκεσαι σε διατροφή ή αντιμετωπίζεις προβλήματα στη σχέση σου με το φαγητό. Σε πολλές περιπτώσεις, τα ήδη υψηλά επίπεδα άγχους μας αυτή την εποχή του χρόνου επιδεινώνονται λόγω της επιλογής τροφίμων που θεωρούμε «λιγότερο υγιεινά».

Ποιοι είναι οι μύθοι γύρω από την διατροφή, τη γυμναστική και τον ύπνο που πρέπει να καταρρίψεις;

Για όσους αναρωτιούνται πως μπορούν να διαχειριστούν μια τέτοια περίοδο διατροφικά, πάμε να δούμε μερικούς μύθους που επικρατούν αυτές τις ημέρες.

Διατροφικοί μύθοι των Χριστουγέννων που πρέπει να καταρριφθούν

Μύθος 1: «Πρέπει να παραλείπεις γεύματα για να εξοικονομήσεις θερμίδες».

Η ιδέα ότι είναι καλό να περιορίζεις την πρόσληψη τροφής για να «εξοικονομήσεις» θερμίδες για ένα μεγάλο γεύμα είναι ένας διατροφικός μύθος των γιορτών που πρέπει να εξαφανιστεί μια για πάντα.

Η παράλειψη γευμάτων συχνά οδηγεί σε αυξημένη πείνα, οπότε όταν πλησιάζει η ώρα του φαγητού, θα είναι πιο πιθανό να το παρακάνει κανείς. Αυτή η συνήθεια μπορεί συχνά να μας αφήνει ευερέθιστους και να συμβάλλει σε έναν φαύλο κύκλο ανησυχίας για το τι καταναλώνουμε.

διατροφικοί μύθοι των Χριστουγέννων
Unsplash

Αντίθετα, θα πρέπει να ακολουθήσεις τις τακτικές διατροφικές σου συνήθειες και να επικεντρωθείς στα ισορροπημένα γεύματα που σε αφήνουν να νιώθεις ικανοποίηση. Συνιστάται επίσης να καταναλώνεις ένα σνακ πλούσιο σε πρωτεΐνη (όπως ένα γιαούρτι με φρούτα και granola ή χούμους με καρότα και αγγούρια) πριν βρεθείς στο γιορτινό τραπέζι. 

Εάν φυσικά το παρακάνεις με το φαγητό, το καλύτερο που μπορείς να κάνεις είναι να δώσεις μερικά ελαφρυντικά τον εαυτό σου, να ξυπνήσεις την επόμενη μέρα και να συνεχίσεις τη ζωή σου σαν να μην συνέβη ποτέ.

Μύθος 2: «Η αποτοξίνωση μετά τις διακοπές θα σε βοηθήσει να χάσεις βάρος». 

Εάν πήρες βάρος κατά τη διάρκεια των διακοπών, μπορεί να μπεις στον πειρασμό να κάνεις κάποιο είδος αποτοξίνωσης ή δίαιτας όταν έρθει η νέα χρονιά — ωστόσο καλό είναι να μην το κάνεις.

Η προσπάθεια να τηρήσεις μια περιοριστική δίαιτα σε προετοιμάζει για σίγουρη αποτυχία, αφού τελικά θα ξεμείνεις από τη δύναμη της θέλησης. Αυτό που πραγματικά χρειάζεσαι είναι να ανακτήσεις την αίσθηση της ισορροπίας όταν πρόκειται για τα γεύματά σου.

Επιπλέον, όσον αφορά την αποτοξίνωση, που μπορεί να οδηγήσει σε αρχική απώλεια βάρους, πιθανότατα θα ξαναπάρεις τα κιλά όταν συνεχίσεις με τα συνηθισμένα διατροφικά σου πρότυπα. Ακόμα κι αν πήρες μερικά κιλά κατά τη διάρκεια των διακοπών, η επιστροφή σε βιώσιμες, υγιεινές συνήθειες είναι και η σοφότερη επιλογή.

Ωμοφαγική διατροφή: Άλλο ένα food trend ή ένας τρόπος διατροφής που μπορεί να βοηθήσει στην ενίσχυση της υγείας και της ευεξίας μας; – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Μύθος 3: «Η αντικατάσταση των συστατικών θα αποτρέψει την αύξηση βάρους».

Η προσπάθεια να ξεγελάσεις τον εγκέφαλο και τους γευστικούς σου κάλυκες αντικαθιστώντας διάφορα συστατικά στις αγαπημένες σου συνταγές μπορεί μερικές φορές να αποτύχει. Ας μην ξεχνάμε πως οι εναλλακτικές επιλογές χωρίς ζάχαρη και λιπαρά που μπορεί να ακούγονται ελκυστικές, είναι συχνά γεμάτες με άλλα πρόσθετα τροφίμων για να έχουν ωραία γεύση. Τα τρόφιμα αυτά μπορεί να περιέχουν περισσότερο αλάτι ή λίπος ή να έχουν τεχνητές γλυκαντικές ουσίες.

Αν αγαπάς τα μελομακάρονα, για παράδειγμα, απλώς απόλαυσέ τα με όλα τα παραδοσιακά υλικά τους!

διατροφικοί μύθοι των Χριστουγέννων
Unsplash

Μύθος 4: «Πρέπει να αποφεύγεις τα επικίνδυνα τρόφιμα των διακοπών».

Οι μόνες τροφές που είναι πραγματικά κακές για κάποιον είναι εκείνες στις οποίες είμαστε αλλεργικοί. Επομένως, αντί να διαλέγουμε τα τρόφιμα ως «καλά» ή «κακά», συνιστάται να επιτρέψεις στον εαυτό σου να φας ό,τι ακριβώς ποθείς.

Φυσικά, υπάρχει λόγος που οι ειδικοί σε θέματα διατροφής συνιστούν να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες, ζάχαρη ή λίπος με μέτρο, αλλά δεν χρειάζεται να προσπαθούμε σκληρά για να τις εξαλείψουμε εντελώς από τα γεύματά μας. Κάτι τέτοιο μπορεί απλώς να προκαλέσει συναισθηματικό στρες και να συμβάλει σε μια ανθυγιεινή σχέση με το φαγητό. 

Δεν έχεις χρόνο να μαγειρέψεις; Αυτά είναι τα γεύματα που πρέπει να βάλεις στη διατροφή σου τις μέρες που απλά δεν προλαβαίνεις!

Μύθος 5: «Πρέπει να κάνεις επιπλέον γυμναστική εάν έχεις παραφάει».

Όταν προσεγγίζεις την άσκηση με τη νοοτροπία ότι θέλεις να ξεφορτωθείς απλά τις επιπλέον θερμίδες, προετοιμάζεσαι για μια αμφιλεγόμενη, ανθυγιεινή σχέση τόσο με την άσκηση όσο και με το φαγητό. 

Με αυτή τη νοοτροπία, νιώθεις ότι «πρέπει» να γυμνάζεσαι αντί να θέλεις να γυμνάζεσαι. Επίσης, απομακρύνει την τροφή από τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει κατά τη διάρκεια της περιόδου των γιορτών, όπως η ανακούφιση από το άγχος, η ενίσχυση της ενέργειάς μας και η υποστήριξη της πέψης μας. 

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News