Social media και ψυχολογία: Έχουν γίνει πολυάριθμες έρευνες για τη σχέση αυτών των δύο, έχουν διεξαχθεί αρκετά συμπεράσματα και μια νέα έρευνα έρχεται και ξεκαθαρίζει ακόμη περισσότερο το τοπίο.

Social media και ψυχολογία έχουν άμεση σχέση. Θα το έχεις παρατηρήσει και σε σένα: Άλλες φορές σου φτιάχνουν τη διάθεση κι άλλες απλώς σου τη χαλάνε και φταίνε για όλα.

Μια μελέτη από τη Βασιλική Εταιρεία Δημόσιας Υγείας (RSHP) βρίσκει το κουμπί “like” ως το πιο τοξικό χαρακτηριστικό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το RSHP εξέτασε περισσότερα από 2.000 άτομα, συμπεριλαμβανομένων των ενηλίκων και των εφήβων και βρήκε πως αυτό το κουμπί είναι πράγματι το πιο επιβλαβές στα social media με τα push notifications να ακολουθούν.

Τα Push Notifications είναι μηνύματα που παραδίδονται στους χρήστες μιας εφαρμογής ακόμα κι αν δεν την χρησιμοποιούν εκείνη τη στιγμή ώστε να μεταφέρουν μια πληροφορία.

Όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της RSPH, Shirley Cramer είναι αξιοσημείωτο πως δύο από τα πιο τοξικά στοιχεία των πλατφορμών είναι το “like” και το “push notification” , στοιχεία που δημιουργούνται ειδικά από τις ίδιες τις εταιρείες κοινωνικών μέσων δικτύωσης.

Οι χρήστες των social media apps και των apps γενικότερα έχουν την ελευθερία και τη δύναμη να ελέγχουν τα push notifications που δέχονται. Από την άλλη… τα likes είναι αναπόφευκτα και το “κακό” που προξενούν είναι μεγάλο. Να σημειώσουμε πως το Instagram έχει ήδη ανακοινώσει κάποια βήματα για αυτό, λέγοντας πως δεν θα δείχνει πλέον τα likes σε ένα post. Ωστόσο, πρόκειται μέχρι στιγμής απλά για μια δοκιμή που έχει εφαρμοστεί σε περιορισμένο αριθμό χωρών.

Όπως αναφέρουν οι ερευνητές, τα social media θα πρέπει να είναι κατασκευασμένα έτσι ώστε να ενθαρρύνουν την ουσιαστική χρήση και το πιο σημαντικό είναι να τοποθετούν τον χρήστη πίσω από το τιμόνι. Πραγματικά να μπορεί να ελέγξει τα πάντα και όχι να νομίζει ότι μπορεί να τα ελέγξει.

Social media και ψυχολογία … και το σκορ είναι 1-0

Τρία ακόμη στοιχεία που θεωρήθηκαν ιδιαίτερα τοξικά είναι:

  • Εικόνες ή videos που προκαλούν οδυνηρές αναμνήσεις
  • Posts που προκαλούν FOMO (fear of missing out) – O φόβος δηλαδή, μήπως δεν έχεις δει κάποιο post
  • Γενικότερη πίεση για να βλέπεις λογαριασμούς διασήμων

Παιδιά ας μην ξεχνάμε πως είμαστε πολλά παραπάνω από ένα like και μια ωραία φωτογραφία!

Διαβάστε επίσης:

Πόσα βιβλία θα διάβαζες εάν αποφάσιζες να κλείσεις τα social media;

Photo: unsplash/Prateek Katyal