Το mindfulness ως τρόπος αντιμετώπισης του φόβου

LIKE US ON FACEBOOK

Το mindfulness ως τρόπος αντιμετώπισης του φόβου, είναι αυτό που διαπίστωσε μια νέα έρευνα, η οποία μας δίνει εναλλακτική λύση στον «αγώνα» μας να αντιμετωπίσουμε τις φοβίες μας.

Όταν πραγματικά φοβάσαι κάτι, όπως είναι τα ύψη ή οι αράχνες, οι ψυχολόγοι συνήθως προτείνουν τη «θεραπεία έκθεσης», την τεχνική στην οποία εκθέτουμε τον εαυτό μας σε αυτό που φοβόμαστε, προκειμένου να έρθουμε αντιμέτωποι με αυτό και να μπορέσουμε σταδιακά να το διαχειριστούμε.

Κι αυτός θεωρείται για χρόνια ως ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να αντιμετωπίσει κάποιος τις φοβίες τους, τουλάχιστον μέχρι πρόσφατα, γιατί μια νέα έρευνα μας δίνει μια εναλλακτική λύση.

Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα που διεξήχθη από ομάδα γιατρών στο Massachusetts General Hospital διαπίστωσε ότι τα άτομα που έκαναν διαλογισμό ήταν σε θέση να αντιμετωπίσουν καλύτερα τις φοβίες τους, σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου που εξέδωσαν.

Photo: Unsplash/Victor

«Ο φόβος και το άγχος έχουν κάτι κοινό μεταξύ τους. Η μνήμη αυτού που μας προκάλεσε φόβο στο παρελθόν, θα μας προκαλέσει φόβο ξανά όταν το σκεφτόμαστε, ακόμη κι όταν δεν υπάρχει άμεση απειλή στο παρόν», ανέφερε η δρ. Sara Lazar, επιστήμονας στο MGH Psychiatric Neuroimaging Research Program και συγγραφέας της μελέτης.

Συνήθως, η θεραπεία της έκθεσης σε βοηθάει να έρχεσαι αντιμέτωπος με αυτό που φοβάσαι ξανά και ξανά, προκειμένου να μάθεις ότι αυτό που φοβάσαι δεν είναι τόσο απειλητικό όσο νομίζεις ότι είναι. Αυτή η διαδικασία σταδιακά σου μαθαίνει να δημιουργείς μια νέα ανάμνηση γύρω από αυτό που σου προκαλεί άγχος, ενώ με την πάροδο του χρόνου συμβάλλει και στη μείωση του φόβου.

Unsplash/Thien Dang

Η νέα μελέτη εξέτασε 67 ασθενείς σε ένα τεστ που περιλάμβανε τον φόβο. Την ίδια στιγμή, 42 απ’ τους συμμετέχοντες εκπαιδεύτηκαν στην πρακτική της yoga και του διαλογισμού, ενώ οι υπόλοιποι 25 ακολούθησαν ένα πρόγραμμα διαχείρισης άγχους.

Αυτό που διαπίστωσαν οι μελετητές ήταν ότι σε όσους μάθαιναν την πρακτική του διαλογισμού, παρατηρήθηκε αλλαγή στα κύτταρα του εγκεφάλου τους κατά τις ακτινογραφίες τους. Αυτές οι αλλαγές συνδέονταν με την ικανότητα να αντιδρούν καλύτερα απέναντι σε αυτό που φοβούνται, συγκριτικά με την ομάδα που παρακολούθησε το πρόγραμμα διαχείρισης άγχους.

Με άλλα λόγια, η ενσυνειδητότητα (mindfulness) μας βοηθάει να ελέγχουμε τα συναισθήματά μας και μπορεί ακόμη να αλλάζει τον τρόπο που ο εγκέφαλος μας αντιδρά σε ορισμένες καταστάσεις. Αυτό σημαίνει ότι ο διαλογισμός μπορεί να αποτελέσει τεχνική αντιμετώπισης των φοβιών, ενώ η πρακτική μπορεί να είναι κάτι πολύ απλό, όπως να πάρεις μερικές βαθιές ανάσες, που θα σε βοηθήσουν να ηρεμήσεις.

Διάβασε ακόμη:

Πώς αντιμετωπίζω τις φοβίες μου;

Photo: Unsplash/Bram.

Copyright © iPop 2012 - 2017 | All rights reserved