Η ζωή είναι γεμάτη από αποφάσεις. Από τις πιο απλές και καθημερινές, όπως τι να μαγειρέψω σήμερα, μέχρι και τις πιο σοβαρές, όπως ποιο επάγγελμα ν’ ακολουθήσω. Ποιος είναι ο πιο εύκολος τρόπος να πάρεις μια απόφαση; Οι επιστήμονες μας δίνουν την απάντηση.

Είμαστε… οι αποφάσεις που παίρνουμε. Κι ενώ υπάρχουν άνθρωποι που είναι πολύ αποφασιστικοί και τους είναι εύκολο να πάρουν μια απόφαση, υπάρχουν και ορισμένοι που δεν μπορούν να αποφασίσουν τι να φορέσουν το πρωί.

Αν ανήκεις στη δεύτερη κατηγορία, τότε οι επιστήμονες σου έχουν την απάντηση στο ερώτημα: Ποιος είναι ο πιο εύκολος τρόπος να πάρεις μια απόφαση;

Περιόρισε τις επιλογές σου στις δύο. Κι έτσι, θα μπορείς να αποφασίσεις πιο εύκολα και γρήγορα.

τρόπος να πάρεις μια απόφαση

Photo: unsplash/Kelly Sikkema

Ο “αγγελάκος” ή ο “διαβολάκος” καθορίζει τις αποφάσεις σου; Εμείς ξέρουμε!

Πώς πραγματοποιήθηκε η έρευνα;

Η ομάδα από το Basel University’s Center for Decision Neuroscience προσπάθησε να καταλάβει πώς να παίρνουμε πιο γρήγορα, τις πιο αποτελεσματικές αποφάσεις. Για να δώσουν μια απάντηση, συγκέντρωσαν μια ομάδα ανθρώπων και μέτρησαν τα επίπεδα προσοχής τους όταν έπρεπε να πάρουν μια απόφαση, καταγράφοντας τις κινήσεις των ματιών.

Κατά τη διάρκεια δύο πειραματικών περιόδων, ζητήθηκε από 139 άτομα να επιλέξουν μεταξύ τριών διαφορετικών επιλογών διατροφής που διαρκώς άλλαζαν. Καθώς η ερευνητική ομάδα κατέγραψε τις κινήσεις ματιών κατά τη διάρκεια του πειράματος, ανακάλυψε ότι οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες δεν εστίαζαν το ίδιο και στις τρεις επιλογές.

Αντ ‘αυτού, εστίαζαν πολύ περισσότερο στις δύο πιο ελκυστικές επιλογές φαγητού.

Καθώς οι συμμετέχοντες απλά απέρριψαν την λιγότερο ελκυστική επιλογή, κατάφεραν να επιλέξουν μεταξύ των δύο πρώτων επιλογών τους πολύ πιο γρήγορα και με λιγότερο άγχος.

τρόπος να πάρεις μια απόφαση

Pexels

Οι συγγραφείς επισημαίνουν πως η πλήρης κατανόηση της πολυπλοκότητας αυτών των διαδικασιών, θα μπορούσε να έχει σημαντικές επιπτώσεις στις θεωρίες για τη λήψη αποφάσεων σε διάφορους τομείς όπως η οικονομία, η νευροεπιστήμη και η ψυχολογία.

Υπό αυτό το πρίσμα, οι επιστήμονες εργάζονται ήδη σε ένα μαθηματικό μοντέλο που περιγράφει και διευκρινίζει τη σχέση μεταξύ των κινήσεων των ματιών και των επακόλουθων σχηματισμών προτίμησης όταν ένα άτομο έρχεται αντιμέτωπο με πολλές επιλογές.

Στόχος της έρευνάς μας είναι να κατανοήσουμε πώς οι άνθρωποι δρουν σε έναν κόσμο με ολοένα και περισσότερες επιλογές, που υπάρχουν για παράδειγμα στα καταστήματα με ηλεκτρονικά είδη ή στα μεγάλα εμπορικά κέντρα. Συνήθως, δεν έχουμε να επιλέγουμε μεταξύ ενός μήλου και ενός πορτοκαλιού – αλλά ανάμεσα σε δεκάδες ή εκατοντάδες διαφορετικά μήλα και πορτοκάλια

Η συγκεκριμένη έρευνα δημοσιεύτηκε στο Nature Human Behaviour.

Διαβάστε επίσης:

Μην παίρνεις αποφάσεις με άδειο στομάχι! Δες τι προκαλεί

Photo: Pixabay