Η κατάθλιψη δεν κάνει διακρίσεις. Μπορεί να “χτυπήσει” την πόρτα οποιουδήποτε σε ανυποψίαστο χρόνο. Μπορεί να υπάρχει για χρόνια και να αγνοείται. Κάποια απ’ τα σημάδια της είναι εμφανή, ενώ άλλα είναι κρυφά. Υπολογίζεται ότι βιώνουν κατάθλιψη πάνω από 350 εκατ. άνθρωποι σε όλο τον κόσμο κι αυτός δεν είναι ένας αριθμός που μπορούμε να αγνοήσουμε. Η αντιμετώπιση της κατάθλιψης είναι περίπλοκη, περιλαμβάνει διάφορα στάδια και σίγουρα είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο.

Ό,τι νέο στοιχείο βρίσκουν οι επιστήμονες σχετικά με την κατάθλιψη μας κάνει να την γνωρίζουμε καλύτερα, αλλά και να εξοπλιζόμαστε με περισσότερα εφόδια για την αντιμετώπισή της.

Νέα μελέτη στέλνει μήνυμα ελπίδας για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης υποστηρίζοντας πως τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά μπορούν να βοηθήσουν στον μετριασμό της κατάθλιψης.

Η μελέτη αξιολόγησε όλα τα έως τώρα επιστημονικά δεδομένα γι’ αυτό και τα συμπεράσματά της θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν απ’ την επιστημονική κοινότητα.

Πώς τα προβιοτικά βοηθούν στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης;

Τι είναι τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά;

Πρόκειται για τροφές που βελτιώνουν το “προφίλ” των λεγόμενων “καλών” βακτηρίων στο ανθρώπινο έντερο, ενώ τα πρεβιοτικά είναι ουσίες που βοηθούν στην ανάπτυξη των επωφελών βακτηρίων.

Οι επιστήμονες πλέον γνωρίζουν ότι υπάρχει άμεσα σχέση ανάμεσα στον εγκέφαλο και στο πεπτικό σύστημα, έτσι εστιάζουν στην πιθανότητα το μικροβίωμα (το οικοσύστημα μικροοργανισμών του εντέρου) να βοηθά στην αντιμετώπιση των ψυχικών διαταραχών.

Η νέα μελέτη αξιολόγησε επτά μελέτες πάνω στη σχέση προβιοτικών/πρεβιοτικών και ψυχικής υγείας. Οι μελέτες εξέτασαν συνολικά 12 προβιοτικά στελέχη.

Το συμπέρασμα ήταν ότι τα προβιοτικά συμπληρώματα -είτε μόνα τους είτε μαζί με πρεβιοτικά- όντως μειώνουν σημαντικά την κατάθλιψη. Επίσης, εμφανίζονται να βελτιώνουν τα συμπτώματα του άγχους.

Παρόλα αυτά, οι ερευνητές τονίζουν ότι είναι δύσκολο να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα κατά πόσο τα οφέλη των προβιοτικών/πρεβιοτικών διαρκούν πολύ και αν σε βάθος χρόνου υπάρχουν κάποιες ανεπιθύμητες παρενέργειες λόγω της παρατεταμένης χρήσης.

Τα προβιοτικά πιθανώς μειώνουν την παραγωγή χημικών ουσιών που προκαλούν φλεγμονή, όπως οι κυτταροκίνες (π.χ. στην περίπτωση της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου).

Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι μπορούν να δράσουν σε όλους τους ανθρώπους με τον ίδιο τρόπο. Έτσι κι αλλιώς, οι άνθρωποι με κατάθλιψη και αγχώδεις διαταραχές συχνά έχουν άλλα υποκείμενα προβλήματα, όπως η ανεπαρκής παραγωγή ινσουλίνης και το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Δες ακόμα:

Η σωτήρια βιταμίνη για την κατάθλιψη και το άγχος

Photo: Ian Keefe/ Unsplash