Όλοι χρειαζόμαστε λίγη βιταμίνη D για να απορροφήσει το ασβέστιο και να χτίσουμε υγιή και ισχυρά οστά, αλλά μήπως το παρακάνουμε; Ποιος είναι ο κίνδυνος από τη βιταμίνη D;

O κίνδυνος από τη βιταμίνη D είναι υπαρκτός και οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Calgary το αποδεικνύουν. Το θέμα είναι πώς ακριβώς μας επηρεάζει;

Μόλις 10 με 15 λεπτά στον ήλιο ενώ φοράμε το μαγιό μας είναι αρκετά για το σώμα μας για να παράγει όλη τη βιταμίνη D που χρειαζόμαστε για όλη την ημέρα. Ωστόσο, οι άνθρωποι που δεν απολαμβάνουν τον ήλιο συνήθως παίρνουν συμπληρώματα βιταμίνη D κάθε μέρα για να πάρουν τη δόση που απαιτείται.

Κι ενώ αυτό δεν είναι μια κακιά ιδέα, υπάρχουν αρκετοί που θεωρούν πως εγκυμονεί κίνδυνος από τη βιταμίνη D και τα συμπληρώματα αυτής. Πολύ περισσότερο, οι επιστήμονες αναφέρουν πως πολλοί άνθρωποι παίρνουν 20 φορές περισσότερο τη βιταμίνη D που χρειάζονται επειδή αντιμετωπίζουν μια ποικιλία από ιατρικές παθήσεις που μπορεί να σχετίζονται με την έλλειψη βιταμίνης D.

Δες άμεσα μήπως έχεις έλλειψη βιταμίνης D!

Αλλά πόση βιταμίνη D είναι υπερβολική;

Μπορεί η βιταμίνη D να εμπλέκεται σε διάφορα σημεία το σώμα αλλά ο σκελετός είναι αυτός που επηρεάζεται περισσότερο από την έλλειψή της.

Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά που προκύπτουν σχετικά με το αν καταναλώνεις περισσότερη βιταμίνη D από αυτή που χρειάζεται, αν αυτό μπορεί να αποβεί επικίνδυνο τελικά για τα οστά.

Μετά από μια έρευνα τριών χρόνων, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως δεν υπάρχουν οφέλη για την υγεία από την υπερβολική κατανάλωση βιταμίνης D. Συνολικά 300 εθελοντές 55 με 70 ετών συμμετείχαν σε μια έρευνα για να εξαχθούν τα συμπεράσματα. Χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: Η πρώτη έλαβε 400 IU (international units) βιταμίνη D καθημερινά, η δεύτερη έλαβε 4,000 IU καθημερινά και η τρίτη ομάδα 10.000 UI επίσης, σε καθημερινή βάση.

Σε κάθε εθελοντή μετρήθηκε η πυκνότητα και η δύναμη των οστών χρησιμοποιώντας παραδοσιακές διπλές ακτίνες Χ (DXA), καθώς και με μια νέα υπερσύγχρονη υπολογιστική συσκευή τομογραφίας που ονομάζεται XtremeCT. Αυτή η νέα συσκευή επέτρεψε στους ερευνητές να εξετάσουν τα οστά των συμμετεχόντων με περισσότερες λεπτομέρειες από ό, τι θα μπορούσε να φανταστεί κάποιος πριν από μερικά χρόνια. Κάθε εθελοντής εξετάστηκε στην αρχή της μελέτης και στη συνέχεια και πάλι μετά από 6, 12, 24 και 36 μήνες. Τα επίπεδα βιταμίνης D και ασβεστίου μετρήθηκαν επίσης, μέσω δειγμάτων αίματος και ούρων που συλλέχθηκαν σε όλη τη διάρκεια της μελέτης.

Και οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως αυτό που παρατηρήθηκε ήταν ότι η υπερβολική κατανάλωση βιταμίνης D οδηγεί σε μείωση της οστικής πυκνότητας. Ωστόσο, χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα αλλά η μελέτη έδειξε ότι οι μεγάλες δόσεις βιταμίνης D δεν προσφέρουν κανένα επιπλέον όφελος στον σκελετό.

Διαβάστε επίσης:

Και τελικά η βιταμίνη D δεν σε βοηθά τόσο όσο νομίζεις!

Photo: unsplash/Kayla Maurais