Κάθε πρωί έχετε “ραντεβού” με το ξυπνητήρι. Το ακούς κάθε μέρα. Την ίδια ώρα. Πώς, όμως, νομίζεις ότι σε επηρεάζει ο ήχος απ’ το ξυπνητήρι;

Αν είσαι από αυτούς που ξυπνάνε χωρίς να βάλουν ξυπνητήρι… απλά πες μας πώς το κάνεις, καθώς εμείς χρόνια τώρα προσπαθούμε αλλά μας φαίνεται αδύνατο!

Αν είσαι σαν όλους τους υπόλοιπους, τους “φυσιολογικούς”, τότε αυτό το άρθρο σ’ ενδιαφέρει. Εσύ τι ήχο έχεις για ξυπνητήρι; Με ποια μελωδία ξυπνάς κάθε πρωί; Το πόσο δυνατός ή έντονος είναι ο ήχος απ’ το ξυπνητήρι,μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την πρωινή σου διάθεση.

Μια έρευνα, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό PLoS One, έδειξε πως οι δυνατοί και “σκληροί” ήχοι ενώ εσύ νομίζεις πως σε ξυπνούν μια και καλή συμβαίνει το αντίθετο. Συγκεκριμένα, οι “σκληροί” ήχοι… συνδέονται με περισσότερα χασμουρητά ενώ οι πιο μελωδικοί βελτιώνουν τα επίπεδα επαγρύπνησης.

Μπορεί να περίμενες ότι ένας έντονος ήχος “beep beep beep” θα σε ξυπνήσει μια και καλή αλλά τελικά συμβαίνει το αντίθετο!

ήχος απ' το ξυπνητήρι

Photo: BONNINSTUDIO

Πατάς κι εσύ μονίμως αναβολή στο ξυπνητήρι; Δες τι σου συμβαίνει!

Πώς πραγματοποιήθηκε η έρευνα;

Οι ερευνητές διεξήγαγαν μια online έρευνα προκειμένου να συλλέξουν αποτελέσματα από 50 ανθρώπους.

Κάθε ένας σημείωσε το είδος του ήχου με το οποίο συνήθιζε να ξυπνάει κι έπειτα αξιολόγησαν τα επίπεδα ευαισθησίας και εγρήγορσης τους σε σχέση με τα τυποποιημένα κριτήρια αδράνειας του ύπνου.

Ο στόχος της μελέτης ήταν να κατανοήσουμε καλύτερα πώς ένας συγκεκριμένος ήχος ή μουσική που ξυπνάει κάποιος, μπορεί να εξουδετερώσει την αδράνεια του ύπνου, που είναι η φυσιολογική κατάσταση της εξασθενημένης γνωστικής και αισθητηριακής κινητικής παράστασης που συμβαίνει μετά το ξύπνημα.

Τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι η ένταση του ήχου δεν έχει αναγκαστικά σημασία όταν ξυπνάς και ότι οι πιο μελωδικοί ήχοι μπορούν να οδηγήσουν σε μικρότερη γκρίνια το πρωί.

ήχος απ' το ξυπνητήρι

Σύμφωνα με τους ερευνητές χρειάζεται περαιτέρω έρευνα για να καταλάβουμε αυτή τη συσχέτιση,  αλλά λαμβάνοντας υπόψη πως οι περισσότεροι επιλέγουν έναν δυνατό και “σκληρό” ήχο για ξυπνητήρι, πρέπει να σκεφτόμαστε πως αυτός ο ήχος μας επηρεάζει σημαντικά.

Σύμφωνα με τους συγγραφείς της μελέτης:

Αν συνεχίσουμε να βελτιώνουμε τις γνώσεις μας για τη σύνδεση μεταξύ των ήχων και της κατάστασης αφύπνισης, θα δημιουργήσουμε προοπτικές για εφαρμογή τους σε διάφορους τομείς, ειδικά αν λάβουμε υπόψιν τις πρόσφατες εξελίξεις στην τεχνολογία του ύπνου και την τεχνητή νοημοσύνη. Μπορεί, έτσι, να συμβάλουμε στο σχεδιασμό πιο αποτελεσματικών παρεμβάσεων έτσι ώστε οι άνθρωποι να χρησιμοποιούν τις προσωπικές τους συσκευές για να ξυπνούν σωστά

Διαβάστε επίσης:

Ο καλύτερος τρόπος να ξυπνάς δεν είναι το ξυπνητήρι σου!

Credits: Srikanta H. U. / Unsplash