Το πιο απλό αντικείμενο που διαθέτουμε στο σπίτι μπορεί με λίγη φαντασία να μας χαρίσει δημιουργικό χρόνο με το παιδί. Εδώ, σας παρουσιάζουμε ορισμένες κατασκευές και παιχνίδια με κουτί παπουτσιών! Πραγματικά, το μόνο που θα χρειαστούμε είναι ένα κουτί παπουτσιών και οποιαδήποτε άλλα αντικείμενα και υλικά χειροτεχνίας έχουμε εύκαιρα στο σπίτι.

Παιχνίδια με κουτί παπουτσιών

Παιχνίδι μνήμης

Διαλέγουμε μαζί με το παιδί ορισμένα παιχνίδια (φιγούρες ζώων, αυτοκινητάκια, κουζινικά σκεύη ή ό,τι άλλο θέλουμε). Τοποθετούμε κάποια από αυτά στη σειρά (ο αριθμός τους εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού, όσο μεγαλύτερο, τόσο περισσότερα τα παιχνίδια που επιλέγουμε). Στη συνέχεια, το παροτρύνουμε να τα κοιτάξει με προσοχή (για να το διευκολύνουμε μπορούμε να τα κατονομάζουμε δείχνοντάς τα) και του ζητάμε να κλείσει τα μάτια του. Κρύβουμε κάτω από το ανοικτό κουτί παπουτσιών ένα ή και περισσότερα από τα παιχνίδια, ζητώντας του όταν ανοίξει τα μάτια του, να καταλάβει ποιο παιχνίδι λείπει. Για να αποκτήσει το παιχνίδι περισσότερο ενδιαφέρον για το παιδί, μπορούμε να κρύβουμε ο ένας από τον άλλον τα παιχνίδια εναλλάξ, έτσι ώστε να νιώσει και εκείνο ότι μας «προκαλεί» να εξασκήσουμε τη μνήμη μας.

Παιχνίδι ακοής

Μέσα σε ένα κουτί παπουτσιών επιλέγουμε να βάλουμε ένα αντικείμενο (π.χ ένα κουδουνάκι, ένα λούτρινο παιχνίδι, ένα ζάρι). Αφού κλείσουμε το κουτί, το δίνουμε στο παιδί, το παροτρύνουμε να το κουνήσει και ακούγοντας τον θόρυβο το ωθούμε να κάνει υποθέσεις για το περιεχόμενό του. Εάν το αντικείμενο που έχουμε τοποθετήσει παράγει κάποιον ήχο (π.χ. ντέφι), το παιδί λογικά θα μαντέψει πιο εύκολα το περιεχόμενο. Σε διαφορετική περίπτωση, έχει ενδιαφέρον να του θέσουμε ερωτήσεις που θα το βοηθήσουν να κατανοήσει ποιο αντικείμενο κρύβεται (π.χ. «Καθώς το κουνάς, πιστεύεις ότι το κουτί περιέχει κάτι σκληρό ή μαλακό;», « Τι σε κάνει να πιστεύεις κάτι τέτοιο;», «Το κουτί σου φαίνεται βαρύ ή ελαφρύ;» κ .ά.). Μία καλή λύση είναι να του δώσουμε ορισμένες επιλογές και να το ρωτήσουμε ποια από αυτές πιστεύει ότι είναι η σωστή (π.χ. «Τι νομίζεις ότι έχει το κουτί: ένα κουτάλι, μία μπάλα ή ένα λούτρινο αρκουδάκι;»). Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί συνδυάζοντας την ακουστική και κινητική ικανότητα, προβαίνει σε συμπεράσματα και συνδέσεις για τον ήχο, την υφή και το βάρος των αντικειμένων. Μπορούμε να πειραματιστούμε με πολλά και διαφορετικά υλικά (π.χ. αντικείμενα από μέταλλο, ξύλο, ύφασμα κ.ά).

Ξέμεινες από ιδέες; Πρωτότυπες φθινοπωρινές δραστηριότητες για τα παιδιά στο σπίτι!

Παιχνίδι ταχύτητας- ομαδοποίησης αντικειμένων

Τοποθετούμε στο πάτωμα παιχνίδια δύο ή και περισσότερων κατηγοριών μπερδεμένα (π.χ. αυτοκινητάκια, κουζινικά σκεύη, φρούτα, λαχανικά, ζωάκια,) και γύρω τους τόσα άδεια και ανοικτά κουτιά παπουτσιών όσα και οι κατηγορίες των αντικειμένων. Ορίζουμε το κάθε κουτί ποια κατηγορία παιχνιδιών θα πρέπει να περιέχει (π.χ. Το πράσινο κουτί προορίζεται για τα αυτοκινητάκια). Με το σύνθημα που θα δώσουμε, προσπαθούμε όσο πιο γρήγορα μπορούμε να βάλουμε το κάθε παιχνίδι στο σωστό κουτί. Είναι ένας εύκολος και διασκεδαστικός τρόπος προκειμένου το παιδί να κάνει ομαδοποιήσεις, καθώς επίσης και να εξασκήσει τον οπτικοκινητικό του συντονισμό.

Φτιάχνουμε μαζί με τα παιδιά χειροποίητα παιχνίδια με υλικά απ’ τη φύση και ανακυκλώσιμες συσκευασίες!

Μεταμορφώνοντας ένα κουτί παπουτσιών

Αφού παίξουμε κάποια παιχνίδια με το κουτί, μπορούμε να ρωτήσουμε το παιδί παρατηρώντας το τι θα μπορούσε να είναι εάν δεν είχε αυτή την ιδιότητα (οι απαντήσεις εδώ μπορεί να σας εκπλήξουν ευχάριστα, καθώς η φαντασία των παιδιών δεν έχει όρια!).

Στη συνέχεια, μπορούμε να μεταμορφώσουμε το κουτί σε αυτό που έχουμε φανταστεί και να παίξουμε ατελείωτες ώρες με το παιχνίδι που κατασκευάσαμε μόνοι μας!

Για τη μετατροπή του κουτιού, αξιοποιούμε όσα υλικά διαθέτουμε στο σπίτι (τέμπερες, χαρτιά και χαρτόνια σε διαφορετικές υφές και σχέδια, πλαστελίνη, κορδόνια και ό,τι άλλο μας αρέσει).

Να θυμάστε ότι σημασία δεν έχει το «τέλειο» αισθητικά αποτέλεσμα, αλλά να ωθήσουμε το παιδί να ενεργοποιήσει τη φαντασία του και να απολαύσει τη διαδικασία.

Καλό και δημιουργικό παιχνίδι!

Μαρία Πρέβεζα
Νηπιαγωγός- Μουσειολόγος
Δημιουργική απασχόληση για παιδιά

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News