Το έχεις δει κι εσύ να συμβαίνει ή το έχεις κάνει κι εσύ: Άνθρωποι περνούν δύο-δύο τις πύλες του Μετρό, ανενόχλητοι. Ποιες μελέτες γίνονται για να σταματήσει αυτό το φαινόμενο;

Και τελικά πόσα δευτερόλεπτα μένουν ανοιχτές οι πύλες του Μετρό και καταφέρνουν και περνούν περισσότεροι επιβάτες; Με ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο μπορούν να περάσουν δύο και τρεις επιβάτες και το έχουμε δει όλοι να συμβαίνει. Και φυσικά είναι παράνομο.

Ποια μέτρα θα ληφθούν γι΄αυτήν την λαθρεπιβίβαση; Σύμφωνα με το economistas.gr, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο μελετά τον χρόνο κατά τον οποίο ανοίγουν και κλείνουν οι πύλες του Μετρό προκειμένου να σταματήσει αυτό το φαινόμενο που έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις.

Απ’ τη μεριά του ο ΟΑΣΑ, στον οποίο ανήκει η ευθύνη εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, έχει αναγνωρίσει το πρόβλημα και έχει αναθέσει στο ΕΜΠ να ερευνήσει ποιο είναι το βέλτιστο χρονικό διάστημα που θα πρέπει να μένουν ανοιχτές οι πύλες όταν οι επιβάτες χτυπάνε το ηλεκτρονικό εισιτήριο. Και να περνά ένας- ένας και όχι φυσικά όλοι μαζί!

Μέχρι στιγμές οι πύλες στα ΜΜΜ μένουν περίπου 8 δευτερόλεπτα ανοιχτές, χρόνος αρκετός για να περάσουν δύο άνθρωποι μαζί. Ο ΟΑΣΑ κατέληξε στη διάρκεια αυτή, μετά από μελέτη που ετοίμασε η ανάδοχος εταιρεία, Hellas Smart Ticket, έπειτα από εκτεταμένες δοκιμές. Η μελέτη που έχει αναλάβει το ΕΜΠ θα καταγράψει τι ισχύει στα περισσότερα ευρωπαϊκά κράτη.

Φυσικά, η λαθρεπιβίβαση έχει περιοριστεί σημαντικά με το νέο σύστημα και το ηλεκτρονικό εισιτήριο, καθώς ήδη από τον περασμένο Μάιο τα έσοδα έχουν αυξηθεί κατά μέσο όρο κατά 25% συγκριτικά με το 2017.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αυτό σημαίνει πως η ΣΤΑΣΥ, η οποία είχε έσοδα 95 εκατομμύρια ευρώ το 2017, κερδίζει κάθε μήνα από τον περασμένο Μάιο περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ επιπλέον. Ωστόσο, η αποτελεσματική λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που με κόστος γύρω στα 70 εκατομμύρια ευρώ αποτελεί το πιο σημαντικό έργο στα μέσα μεταφοράς, υπονομεύεται από την έλλειψη ελεγκτικού μηχανισμού.

Οι έλεγχοι μέσα στα ΜΜΜ θα επανέλθουν ώστε να αποτραπούν τέτοια φαινόμενα που φαίνεται πως έχουν πάρει μεγάλες διαστάσεις. Παράλληλα, ένας ακόμα στόχος που θα μπει από την ΕΕΣΥΠ στην εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), αφορά στη δημιουργία δικτύου πωλήσεων εισιτηρίων. Τα έσοδα της ΟΣΥ παρουσιάζουν πτώση, παρά το ηλεκτρονικό εισιτήριο, καθώς δεν διεξάγονται έλεγχοι στα λεωφορεία, ενώ η εταιρεία διαθέτει μόλις 20 σημεία πώλησης εισιτηρίων.

Σύμφωνα με πηγές με άριστη γνώση των οικονομικών πεπραγμένων των αστικών συγκοινωνιών τις οποίες επικαλείται το economistas.gr, υπάρχει περιθώριο μείωσης του κόστους για ανταλλακτικά, το οποίο ανέρχεται σε περίπου 65 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως το κόστος μπορεί να μειωθεί με τη δημιουργία online συστήματος το οποίο θα καταγράφει ανά πάσα στιγμή τα ανταλλακτικά που διαθέτουν οι εταιρείες στις αποθήκες τους.

Εκτός από οικονομικούς στόχους, η ΕΕΣΥΠ θα βάλει και στόχους που αφορούν στην επίδοση των συγκοινωνιακών εταιρειών (Key Performance Indicators). Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η παρακολούθηση των συχνοτήτων των δρομολογίων, με αναφορές που στέλνουν οι δύο εταιρείες (ΟΣΥ&ΣΤΑΣΥ), στον ΟΑΣΑ και το υπερταμείο.

Για την αποτελεσματικότερη παρακολούθηση του συγκοινωνιακού έργου, το υπερταμείο έχει αναθέσει στη Grant Thornton να συνεργαστεί με τις εταιρείες του ομίλου ΟΑΣΑ, προκειμένου να εξετάσει πως η διαδικασία αυτή μπορεί να βελτιωθεί.

Διαβάστε επίσης:

Δωρεάν μετακίνηση στα ΜΜΜ για δύο ακόμη κατηγορίες

Photo: Alexandros Michaildis / SOOC