Χθες ήταν Δευτέρα. Θέλω, λοιπόν, να βάλεις το χέρι στην καρδιά και να πεις ειλικρινά τι από όσα άφηνες να ξεκινήσεις «από Δευτέρα», ξεκίνησες. Όχι πολλά υποθέτω. Ή μήπως τίποτα απολύτως; Η αρχή της σωστής διατροφής, της γυμναστικής, της ανάγνωσης εκείνου του βιβλίου που έχεις στο κομοδίνο, η τακτοποίηση της ντουλάπας, το τηλεφώνημα στο φίλο που έχεις να μιλήσεις καιρό… όλα αυτά αναβλήθηκαν για την επόμενη Δευτέρα; Το ξέρω. Το ‘χω κάνει και γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι η αναβολή το μόνο που δημιουργεί είναι άγχος. Περισσότερο άγχος. Και το άγχος κάνει το μυαλό μας να μην ησυχάζει ποτέ!

Αν θυμάμαι σωστά, κάθε μέρα κάνουμε περίπου 50.000 διαφορετικές σκέψεις. 50 χιλιάδες σκέψεις! Αν σκεφτούμε ότι  η μισή μέρα έχει 43.200 δευτερόλεπτα…  καταλαβαίνουμε πως δεν ησυχάζουμε ποτέ.

Λοιπόν, σήμερα ας ξεκινήσουμε κάτι διαφορετικό. Ας προσπαθήσουμε μαζί, να αδειάσουμε το μυαλό μας από τις χιλιάδες σκέψεις που κάνουμε καθημερινά. Σκέψεις που μας αγχώνουν, μας καταβάλλουν και μας φοβίζουν, περισσότερες φορές από ότι μας κάνουν να αισιοδοξούμε και να χαιρόμαστε.

Το κλειδί είναι ο διαλογισμός. Η ικανότητα δηλαδή, να αδειάσεις το μυαλό σου από τα πάντα και σε απόλυτη ηρεμία να μείνεις σε μια ακινησία μέσα σου.

Μην βιαστείς να σκεφτείς πως δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Μπορεί η ατζέντα σου να είναι γεμάτη ραντεβού, ή να μην προλαβαίνεις με τα παιδιά να βρεις ούτε πέντε λεπτά χρόνο για τον εαυτό σου, όμως -πίστεψέ με- ο διαλογισμός θα σε βοηθήσει να ανταπεξέλθεις σε όλα με πολύ πιο ψύχραιμο και ώριμο τρόπο. Χρειάζεται απλώς να εξασκηθείς σ’ αυτό.

Τα καλά νέα είναι ότι μπορείς να διαλογιστείς παντού και όπου θέλεις. Το πρωί που ξυπνάς και περιμένεις να γίνει ο καφές στην κουζίνα. Μέσα στο ασανσέρ. Στο γραφείο σου στη διάρκεια της δουλειάς. Στο λεωφορείο ή στο ταξί. Ακόμα και την ώρα που πέφτεις για ύπνο!

Βεβαίως είναι καλύτερα να βρεις ένα ήσυχο και άνετο μέρος στο σπίτι σου, όπου θα κάνεις διαλογισμό κάθε μέρα, αλλά και αν δεν έχεις μην τα παρατάς.

Τι χρειάζεσαι για να κάνεις διαλογισμό; Τον εαυτό σου και την αναπνοή σου!

Αν και υπάρχουν πολλά είδη διαλογισμού, προτείνω να ξεκινήσεις από το πιο εύκολο και διαδεδομένο. Λέγεται mindfulness meditation και βασίζεται στην παρατήρηση της αναπνοής.

Κάθισε λοιπόν κάπου άνετα. Έχε ίσια την πλάτη, κλείσε τα μάτια και πάρε μια βαθιά αναπνοή. Ξεκίνα τώρα να μετράς τις αναπνοές σου. Ένα για την εισπνοή, δύο για την εκπνοή, τρία για την επόμενη εισπνοή, τέσσερα για την επόμενη εκπνοή. Μέχρι το δέκα. Και πάλι από την αρχή στο ένα.

Σίγουρα θα περνούν διάφορες σκέψεις από το μυαλό σου. Είναι λογικό. Άφηνε τες να φύγουν χωρίς να μένεις σ’ αυτές. Αν χάσεις το μέτρημα ξαναγύρνα στο ένα.

Μπορεί να μπερδευτείς και να αγχωθείς. Σε παρακαλώ μην το κάνεις.

Ήρεμα και χαλαρά προσπάθησε να μετράς μία μία τις αναπνοές σου. Επικεντρώσου στο πως μπαίνει ο αέρας από τα ρουθούνια σου. Προσπάθησε να νιώσεις την θερμοκρασία του αέρα όταν εισπνέεις και πώς βγαίνει ζεστός όταν εκπνέεις. Κατέβασε τον αέρα όσο πιο βαθιά μέσα στο στομάχι σου. Νιώσε τα πνευμόνια σου να ανοίγουν.

Μην βιάζεσαι. Μείνε στην κανονική σου αναπνοή χωρίς να την επιταχύνεις.

Και κάθε φορά που μια σκέψη σε οδηγεί σε αποσπά από τον διαλογισμό σου, άφηνέ την χωρίς άγχος και επέστρεφε στο μέτρημα.

Για όσο χρόνο θέλεις. Μπορεί να είναι ένα λεπτό μπορεί μια ώρα. Ξεκίνα σιγά σιγά. Βεβαίως μην περιμένεις πως θα κάνεις ένα λεπτό διαλογισμό και θα σηκωθείς ζεν και τύφλα να χει ο καλύτερος γιόγκι! Θέλει εξάσκηση καθημερινή. Θέλει να το βάλεις στη ζωή σου και στο ημερολόγιό σου. Αν όμως είσαι συνεπής τότε θα δεις τα αποτελέσματα! Θα μάθεις να είσαι παρών στο τώρα. Να ζεις την στιγμή. Να ζεις με όλες τις αισθήσεις σου όσα συμβαίνουν σε σένα και στο περιβάλλον γύρω σου κάθε δευτερόλεπτο.

Έρευνες δείχνουν πως ο διαλογισμός βοηθά να αντιμετωπιστούν οι αϋπνίες, το άγχος και το στρες και σταδιακά μπορεί ακόμη και να οδηγήσει στη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου.

Από την εμπειρία μου, θα σου πω πως στην αρχή θα δυσκολευτείς με την ακινησία. Δεν θα περνάει ο χρόνος, θα σε ενοχλούν τα πόδια τα χέρια σου, θα θέλεις να διακόψεις να σηκωθείς και να πας στη δουλειά σου, να ανοίξεις την τηλεόραση ή να πιάσεις το κινητό. Αν καταφέρεις να ξεπεράσεις αυτό το στάδιο και βάλεις το διαλογισμό στη ζωή σου, θα διαπιστώσεις σύντομα τις διαφορές στον τρόπο που αντιδράς, σκέφτεσαι, υπάρχεις.

Θα καταλάβεις πως αφήνεις συχνά να σου καταστρέφει τα όνειρα και την καθημερινότητα, ο φόβος για το αύριο. Ένας φόβος που καλλιεργείται συστηματικά από ότι υπάρχει γύρω σου. Την πολιτική, τα media, τους πάντες. Γιατί το επιτρέπεις;

Αν σχεδιάσεις τη ζωή σου και δουλέψεις για να υλοποιήσεις όσα θέλεις, γιατί φοβάσαι;

Δεν εννοώ τον φόβο που αισθάνεσαι όταν κάτι σε απειλεί. Αυτός είναι φυσιολογικός και απαραίτητος για την επιβίωσή σου.

Αλλά ποιος ο λόγος να ξυπνάς το πρωί και αντί να χαρείς που είσαι ζωντανός, που αναπνέεις και αντιλαμβάνεσαι την αγάπη όσων έχεις κοντά σου, εσύ να φοβάσαι πως κάτι θα συμβεί και θα πάθεις αυτό ή εκείνο;

Με τον διαλογισμό λοιπόν, ανάμεσα σε άλλα, θα μάθεις να μην φοβάσαι. Γιατί θα ζεις όπως πρέπει. Λεπτό το λεπτό. Και όταν συμβαίνει κάτι, θα το αντιμετωπίζεις όπως πρέπει. Θα το παρατηρείς και μετά θα αντιδράς.

Δοκίμασέ το. Έχεις μόνο να κερδίσεις.

Να τώρα κιόλας.

Κλείσε τα μάτια. Πάρε ανάσα. Και μείνε να παρατηρείς την αναπνοή σου.

Φιλί

Πόπη

Δες ακόμα:

Revival: Έλα. Κάνε αυτό το πρώτο βήμα και ξεκίνα! Σε περιμένουμε!