Viral έχει γίνει τις τελευταίες ώρες το έργο της φωτογράφου Boushra Almutawakel από την Υεμένη στο οποίο έχει δοθεί το όνομα “Η εξαφάνιση της γυναίκας”. Με αφορμή τις εξελίξεις στο Αφγανιστάν και την επιβολή των Ταλιμπάν που προβλέπουν αυστηρούς νόμους για τις γυναίκες το έργο που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά το 2013 ήρθε ξανά στο φως. Το έργο “Η εξαφάνιση της γυναίκας” στην πραγματικότητα ονομάζεται “Η μητέρα, η κόρη και η κούκλα” και παρουσιάζει τον τρόπο που η μπούρκα οδηγεί σταδιακά στην απόκρυψη κάθε μέρος τους σώματος της γυναίκα.

Οι Ταλιμπάν παραμορφώνουν εικόνες γυναικών σε μαγαζιά στους δρόμους του Aφγανιστάν – Στα ύψη η τιμή της μπούρκας

Το έργο “Η εξαφάνιση της γυναίκας”

Ως Μουσουλμάνα αραβικής καταγωγής που ζει στην Υεμένη, η Boushra Almutawakel απεικονίζεται στις φωτογραφίες της να φοράει χιτζάμπ ή μαντίλα όταν βγαίνει από το σπίτι. Όπως αναφέρει η ίδια, άλλες γυναίκες προτιμούν το νικάμπ, που καλύπτει το πρόσωπο ενώ κάποιες καλύπτουν τα μάτια τους με μια γάζα αλλά και τα χέρια τους. Η Almutawakel εξερευνά τα πολλά “πρόσωπα” της μαντίλας σε μια φωτογραφική σειρά απεικονίζοντας την ίδια και τη μεγαλύτερη κόρη της, Shaden Yaqoub, με όλο και πιο καλυμμένο το πρόσωπο και το σώμα τους.

Στις φωτογραφίες απεικονίζεται και η κούκλα που κρατά το νεαρό κορίτσι να καλύπτεται όλο και περισσότερο από την μπούρκα προσθέτοντας ένα ειρωνικό στοιχείο για τις αντιλήψεις και τους νόμους που ισχύουν για τις γυναίκες στην χώρα της φωτογράφου. Στο τελευταίο πλάνο εμφανίζεται μόνο ένα μαύρο φόντο υποδεικνύοντας το πόσο αόρατες θα ήθελαν κάποιοι άνδρες που ανήκουν στο θρησκευτικό και ιδεολογικό άκρο να είναι οι γυναίκες.

Τι συμβαίνει στο Αφγανιστάν; Η ιδεολογία των Ταλιμπάν και οι νόμοι που ισχύουν για τις γυναίκες

«Δεν είμαι κατά της μαντίλας – νιώθω άνετα φορώντας το χιτζάμπ στην Υεμένη – αλλά αντιτίθεμαι στην υπερβολική κάλυψη και στην ιδέα περί ιδιοκτησίας των γυναικών», λέει η Almutawakel. «Δεν έχει καμία σχέση με το Ισλάμ. Η λύση, αντί να καλύπτουν τις γυναίκες, είναι η “δουλειά” πάνω στους άντρες ». Το χιτζάμπ είναι ζεστό, δυσκίνητο και εμποδίζει την ακοή ενώ είναι δύσκολο να αναγνωρίσεις άλλες γυναίκες, ιδιαίτερα στο νικάμπ, σύμφωνα με την φωτογράφο. Ωστόσο, η ανωνυμία έχει και τα πλεονεκτήματά της. Αν και η Almutawakel θα προτιμούσε να μην καλύπτεται καθόλου, δεν θέλει να προσθέσει αρνητικές απεικονίσεις του χιτζάμπ. «Πολλές δυνατές, απελευθερωμένες, εργαζόμενες γυναίκες φορούν μαντίλα», λέει. «Δεν είμαστε όλες αδύναμες, καταπιεσμένες και αδαείς».

Διάβασε πρώτος όλα τα θέματα του iPop.gr στο Google News