Με περίπου 60.000 πρόσφυγες και μετανάστες να είναι εγκλωβισμένοι εντός των ελληνικών συνόρων, οι βαλκανικές χώρες να έχουν κλείσει ερμητικά τα σύνορά τους και το πρόγραμμα μετεγκατάστασης να προχωρά με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς, η ελληνική Πολιτεία και οι ΜΚΟ κάνουν προσπάθειες για την ένταξη αυτών των ανθρώπων στην κοινωνία.

Γράφουν: Σταυρούλα Πεταλιού, Αφροδίτη Πρέβεζα

Φέτος για πρώτη φορά οι πρόσφυγες θα ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας, παρακολουθώντας μαθήματα τόσο εντός των σχολείων αλλά και εντός των δομών φιλοξενίας.

Το σχέδιο για ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία της χώρας παρουσίασαν από κοινού τα υπουργεία Παιδείας και Μεταναστευτικής Πολιτικής. To εν λόγω σχέδιο συντάχθηκε στη βάση των προτάσεων της επιστημονικής επιτροπής που συγκρότησε το υπουργείο Παιδείας και η οποία διαμόρφωσε ειδικό πόρισμα τον Μάιο του 2016.

Τι ορίζει το σχέδιο των Υπουργείων;

Παιδιά προσχολικής ηλικίας

Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας θα εκπαιδεύονται εντός των δομών φιλοξενίας για να μην απομακρύνονται απ’ τους γονείς τους. Μέσα στις δομές φιλοξενίας θα συσταθούν παραρτήματα νηπιαγωγείων και θα διοριστούν πρόσθετοι νηπιαγωγοί, με χρηματοδότηση από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ασύλου, Μετανάστευσης και Ένταξης. Την ίδια στιγμή ΜΚΟ κι άλλοι φορείς θα προσφέρουν δημιουργική απασχόληση στα παιδιά μέσα στα κέντρα φιλοξενίας.

Πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Στα σχολεία που βρίσκονται κοντά σε δομές φιλοξενίας θα λειτουργήσουν ειδικές τάξεις υποδοχής κατά τις ώρες 14:00-18:00. Στόχος είναι «η εξασφάλιση της ψυχοκοινωνικής στήριξης και η σταδιακή ένταξη των παιδιών των προσφύγων στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, έπειτα από ένα διάστημα προετοιμασίας, χωρίς την επιβάρυνση των σχολείων με υπερβολικά μεγάλο αριθμό παιδιών που δεν γνωρίζουν ελληνικά και δεν έχουν προετοιμαστεί κατάλληλα για τη φοίτηση σε ελληνικό σχολείο».

Tι μαθήματα θα διδάσκονται;

Μαθήματα ελληνικής και αγγλικής γλώσσας, μαθηματικών και πληροφορικής, με στόχο, είτε την ένταξη των παιδιών στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα από το επόμενο σχολικό έτος, είτε την ένταξή τους στο σχολικό σύστημα άλλης ευρωπαϊκής χώρας, σε περίπτωση μετεγκατάστασης της οικογένειάς τους.

Παιδιά άνω των 15 ετών και ενήλικες

Τα παιδιά άνω των 15 ετών αλλά και οι ενήλικες θα μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα γλωσσομάθειας, αθλητικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητας, όπως επίσης και προγράμματα τεχνικής και επαγγελματικής κατάρτισης. Ειδικά για τα παιδιά άνω των 15 ετών, θα υπάρχει η δυνατότητα, αφού μάθουν την ελληνική γλώσσα, να φοιτήσουν στις τεχνικές, επαγγελματικές και άλλες σχολές της χώρας ή να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους στα λύκεια. Παράλληλα, θα λαμβάνουν βεβαίωση σπουδών και πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων.

Σχολιάζοντας τον κυβερνητικό σχεδιασμό για την ένταξη των προσφυγόπουλων στην εκπαίδευση, η εκπρόσωπος του ΟΗΕ, Στέλλα Νάνου, τόνισε στο iPop.gr:

Είναι ιδιαίτερα θετικό το ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει θέσει ως προτεραιότητα τη πρόσβαση στην εκπαίδευση όλων των παιδιών προσφύγων που βρίσκονται στη χώρα και προχωρά στο σχεδιασμό και την υλοποίηση των συγκεκριμένων πρωτοβουλιών, με απώτερο σκοπό τη σταδιακή ένταξη των παιδιών προσφύγων στο επίσημο εκπαιδευτικό σύστημα. Σίγουρα υπάρχουν προκλήσεις που θα πρέπει να ξεπεραστούν, για αυτό και είναι απαραίτητο να υπάρχει η απαραίτητη σοβαρότητα και διορατικότητα στον όλο σχεδιασμό, καθώς και η δημιουργία συνεργιών, για να ξεπεραστούν τα όποια εμπόδια (πρακτικά και όχι μόνο) μπορεί να προκύψουν

Τι αναφέρει η απόφαση για την ίδρυση, οργάνωση, λειτουργία, το συντονισμό και για το πρόγραμμα εκπαίδευσης των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων;

Η απόφαση να σημειωθεί, πως προβλέπεται τη δημιουργία ΔΥΕΠ που θα βρίσκεται εντός των σχολικών μονάδων εκείνων των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, στα όρια των οποίων υφίστανται κέντρα φιλοξενίας.

Όπως ξεκαθαρίζει η συγκεκριμένη απόφαση για την παροχή εκπαίδευσης στα παιδιά πολιτών τρίτων χωρών αναμένεται να ιδρυθούν δομές υποδοχής για την εκπαίδευση των προσφύγων (ΔΥΕΠ) που οποίες θα λειτουργούν, εντός των σχολικών μονάδων εκείνων των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας, στα όρια των οποίων υφίστανται κέντρα φιλοξενίας.

Να τονισθεί, πως σε κάθε σχολική μονάδα αντιστοιχεί μία αυτοτελής ΔΥΕΠ, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει περισσότερα τμήματα, αναλόγως βέβαια του αριθμού των μαθητών.

Πόσα προσφυγόπουλα θα ενταχθούν στα σχολεία;

Όταν ακόμα δεν είχε ανακοινωθεί το σχέδιο των Υπουργείων, τον Αύγουστο, ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, μιλούσε για την ένταξη 22.000 προσφυγόπουλων στα ελληνικά σχολεία.

Πλέον ο αριθμός δεν είναι ξεκάθαρος, μιας και ο γ.γ. του Υπουργείου Παιδείας, κ. Παντής έχει ξεκαθαρίσει ότι μόνον τα εμβολιασμένα προσφυγόπουλα θα ενταχθούν στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Συνεπώς, απ’ ό,τι φαίνεται ο αριθμός των προσφυγόπουλων που θα πάνε σχολείο θα εξαρτηθεί απ’ την πρόοδο των εμβολιασμών. Σύμφωνα, πάντως, με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής, Γ. Μουζάλα, το 90% των προσφυγόπουλων απ’ την Συρία είναι εμβολιασμένα.

Πρωτοβουλίες εθελοντών και ΜΚΟ

Μια σειρά από ΜΚΟ τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού, όπως επίσης και εθελοντικές ομάδες, συνεργάζονται στενά με το Υπουργείο Παιδείας στην υλοποίηση του κυβερνητικού σχεδιασμού για την ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία. Παράλληλα όμως, διοργανώνουν και δικές τους δράσεις με στόχο την ένταξη των προσφύγων στην ελληνική κοινωνία.

Ο ΟΗΕ δίπλα στα προσφυγόπουλα

Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες βρέθηκε απ’ την πρώτη στιγμή δίπλα στους πρόσφυγες και τους μετανάστες που κατέφθασαν στην χώρα μας.

Αναφορικά με τον ρόλο του ΟΗΕ στην εκπαίδευση των προσφυγόπουλων, η Στέλλα Νάνου εξηγεί στο iPop.gr:

«Το Γραφείο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα συνεργάζεται στενά με το Υπουργείο Παιδείας και με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, καθώς και με άλλους φορείς για να προσφέρουμε τη στήριξη που χρειάζεται, σε υλικοτεχνική υποδομή, εκπαιδευτικό υλικό, τεχνογνωσία, βάσει της εμπειρίας μας από τις δράσεις μας για την εκπαίδευση προσφύγων σε όλο τον κόσμο. Συμμετέχουμε επίσης στο συντονισμό δράσεων μη τυπικής εκπαίδευσης στις δομές φιλοξενίας προσφύγων, σε συνεργασία με άλλους φορείς και τις αρμόδιες αρχές, ενώ υποστηρίζουμε και άμεσα τέτοιες δράσεις σε τοπικό επίπεδο, διευκολύνοντας για παράδειγμα τη μεταφορά των παιδιών ή προσφέροντας τσάντες και εκπαιδευτικό υλικό».

Παράλληλα, όμως, ο ΟΗΕ διοργανώνει κι άλλες δράσεις. Στο πλαίσιο του προγράμματος “Blue Dot” της Ύπατης Αρμοστείας, σε συνεργασία με άλλους εταίρους, παρέχονται μια σειρά από υπηρεσίες για παιδιά και οικογένειες, όπως χώροι φιλικοί προς τα παιδιά με ειδικές ψυχαγωγικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες, καθώς και δράσεις εξατομικευμένης συμβουλευτικής και ψυχοκοινωνικής στήριξης.

«Είναι μια μικρή προσπάθεια να προσφερθεί μια αίσθηση ασφάλειας και ομαλότητας σε αυτά τα παιδιά, μέσα στην αβεβαιότητα την οποία ζουν, να αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμες».

Ένα φροντιστήριο για παιδιά προσφύγων και μεταναστών

To Αfter School- Κοινωνικό Φροντιστήριο για παιδιά προσφύγων και μεταναστών απ’ την MKO Civis Plus λειτουργεί απ’ τον Φεβρουάριο του 2016, συνέχισε το καλοκαίρι με θερινά μαθήματα και πλέον έχει ξεκινήσει και πάλι απ’ τον Σεπτέμβριο.

Το iPop.gr επικοινώνησε με την Ιωάννα Τσέτικα, Υπεύθυνη Εκπαίδευσης στη ΜΚΟ CIVIS PLUS, η οποία μας μίλησε για το πρόγραμμα.

To After School είναι Κοινωνικό Φροντιστήριο για τα παιδιά μεταναστών και προσφύγων. Αυτό που κάνουμε στο πρόγραμμα είναι ότι προσφέρουμε μαθήματα ενισχυτικής διδασκαλίας για παιδιά από 7 έως 12 ετών, παιδιά με μεταναστευτική καταγωγή, μαθήματα ελληνικών σε γονείς και μαθήματα ελληνικών σε παιδιά προσφύγων που δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα κι έχουν φθάσει στην χώρα μας με τις πρόσφατες προσφυγικές ροές. Ακόμα παρέχουμε μαθήματα δημιουργικής απασχόλησης κι επισκέψεις σε εξωτερικούς χώρους, πολιτισμού και τέχνης

Ποια είναι η μέχρι στιγμής ανταπόκριση;

«Η ανταπόκριση είναι μεγάλη. Ειδικά το καλοκαίρι οι πρόσφυγες εξέφρασαν μεγάλο ενδιαφέρον να μάθουν οι ίδιοι και τα παιδιά τους την ελληνική γλώσσα».

Όσον αφορά τους καθηγητές που στελεχώνουν το πρόγραμμα, η κ. Τσέτικα εξηγεί ότι οι καθηγητές είναι εθελοντές εκπαιδευτικοί, άνθρωποι με μεγαλύτερη ή μικρότερη εκπαιδευτική εμπειρία. Η συμμετοχή τους στο πρόγραμμα είναι μια φορά την εβδομάδα για δύο ώρες.

Υπάρχουν κριτήρια για την εγγραφή στο πρόγραμμα;

«Το μόνο κριτήριο είναι ότι το παιδί θα πρέπει να είναι 7 έως 12 ετών και να έχει μεταναστευτική καταγωγή. Δεν ζητάμε νομιμοποιητικά έγγραφα, δεν χρειάζεται να έχει χαρτιά κάποιος για να παρακολουθήσει το πρόγραμμα. Απευθυνόμαστε σ’ όλους, και στα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα. Μέχρι τώρα περίπου 90 παιδιά έχουν παρακολουθήσει το πρόγραμμα».

Τι άλλες δράσεις περιλαμβάνει το πρόγραμμα και ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι;

«Συνεργαζόμαστε με όλες τις μονάδες της τυπικής εκπαίδευσης που υπάρχουν. Από πέρυσι βοηθάμε τα παιδιά να εγγραφούν στο σχολείο και παράλληλα τα συνδέουμε και με άλλες εκπαιδευτικές υπηρεσίες άλλων οργανώσεων. Οι επόμενοι στόχοι είναι η δημιουργία μιας χορωδίας και παιδικής βιβλιοθήκης που θα υπάρχει στον χώρο των μαθημάτων».

Το πρώτο σχολείο για πρόσφυγες στην Χίο

Τον Μάιο του 2016, στη Χίο ξεκίνησε τη λειτουργία του το πρώτο σχολείο για προσφυγόπουλα, έπειτα από πρωτοβουλία των οργανώσεων «Be Aware and Share» και «Chios Eastern Shore Response Team».

Το σχολείο λειτουργεί σε μισθωμένο ακίνητο στην οδό Μητροπολίτη Πλάτωνος, πίσω από την βιβλιοθήκη «Κοραής». Τα παιδιά διδάσκονται μαθήματα στην μητρική τους γλώσσα, όπως επίσης και αγγλικά. Στόχος είναι η προσθήκη κι άλλων μαθημάτων σταδιακά.

Τα μαθήματα διδάσκονται από πρόσφυγες καθηγητές αλλά και Χιώτες. Οι περισσότεροι πρόσφυγες καθηγητές είναι απ’ την Συρία, το Ιράκ και το Αφγανιστάν. Το σχολείο λειτουργεί part-time για περίπου 150 παιδιά που ζουν στους προσφυγικούς καταυλισμούς στο νησί.

Hope School Σκαραμαγκά:

Το Hope School του Σκαραμαγκά δημιουργήθηκε από εθελοντές εκπαιδευτικούς, σε συνεργασία με το Ανοιχτό Σχολείο Μεταναστών Πειραιά. Εκεί, οι παρέα των εθελοντών παραδίδει καθημερινά μαθήματα Αραβικών, Κουρδικών, Φαρσί, μαθηματικών, ιστορίας, φυσικής, Αγγλικών, Γαλλικών και  Ελληνικών στους πρόσφυγες.

Ο Αγαπάκης Νίκος ο οποίος είναι έντεκα χρόνια εθελοντής στο Ανοιχτό Σχολείο Μεταναστών του Πειραιά και μέλος του ΔΣ μίλησε στο iPop.gr.

Όπως εξήγησε ο Ν. Αγαπάκης όταν ξεκίνησε η χρονιά το Ανοιχτό Σχολείο πήρε την απόφαση να δραστηριοποιηθεί στον Σκαραμαγκά όπου υπάρχουν 1.200 με 1.400 προσφυγόπουλα.

 

Μας έκανε μεγάλη εντύπωση πως οι πρόσφυγες είχαν ήδη καταγράψει από μόνοι τους τα παιδιά και τα είχαν χωρίσει σε ομάδες ανάλογα με την καταγωγή τους. Μάλιστα, επειδή υπήρχαν στο camp 15 δάσκαλοι από τη Συρία, 5 Αφγανοί και άλλοι 5 από το Ιράκ- Κουρδιστάν είχαν ξεκινήσει να διδάσκουν αραβικά, κουρδικά και Φαρσί. Παράλληλα, πραγματοποιούνταν μαθήματα αγγλικών, μαθηματικών και ζωγραφικής δημιουργικής απασχόλησης

Τα μαθήματα με τους δικούς τους δασκάλους ξεκινούν στις 9 το πρωί και ολοκληρώνονται στις 5 το απόγευμα, ενώ έχουν κατεβάσει από το ίντερνετ τα ίδια βιβλία τα οποία διδάσκονταν τα παιδιά στα σχολεία όπου φοιτούσαν στις χώρες τους.

 Τις απογευματινές ώρες μεταβαίνουν στο κέντρο φιλοξενίας οι εθελοντές και πραγματοποιούνται μαθήματα ξένων γλωσσών και ελληνικών σε ενήλικες.

  1. Οι πρόσφυγες του Σκαραμαγκά είναι δεκτικοί στα μαθήματα;
  2. Καταβάλουν προσπάθειες μοναδικές. Στην αρχή ήταν πιο μαγκωμένοι. Με τον καιρό, όμως, τα πράγματα άλλαξαν και πλέον πραγματοποιούμε συζητήσεις με τους γονείς για να τους ενημερώσουμε για την πορεία των παιδιών τους ή τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Ήταν και είναι πολύ φοβισμένοι και κουρασμένοι άνθρωποι. Μόλις, όμως, τους λέμε πως τα παιδιά τους είναι καλά, σεβαστικά και έξυπνα παίρνουν κουράγιο.
  3. Τα ίδια τα παιδιά τι σας λένε; 
  4. Μόλις έμαθαν πως είμαστε εθελοντές δάσκαλοι μας ρωτούσαν πότε θα αρχίσουν τα μαθήματα. Ήθελαν να μπουν σε αίθουσες και να ξεκινήσουν. Για τους πρόσφυγες ακόμα τα μαθήματα είναι πολύ επίσημα. Εμείς βέβαια, σ΄αυτό το πρόγραμμα δεν προσπαθούμε να καλύψουμε το κενό της πολιτείας.
  5. Πιστεύετε πως η ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία θα είναι εύκολη; Πως αντιδρούν στο να πάνε τα παιδιά τους στο σχολείο;
  6. Οι περισσότεροι πιστεύουν, πως θα φύγουν γι΄αυτό δεν θεωρούν πως είναι βασικό τα παιδιά τους να μάθουν ελληνικά. Είναι πολύ δύσκολο, όμως, γι΄αυτούς να εμπιστευτούν, να αφήσουν τα παιδιά τους να βγουν από το camp. Εμείς βέβαια, πιστεύουμε πως αυτό πρέπει να γίνει για να έρθουν τα παιδιά σε τριβή με άλλα άτομα. Δε θέλουμε να εγκληματοποιηθούν. Είναι σημαντικό για τη ζωή τους να ενταχθούν στο σύνολο.
  7. Τι πιστεύετε πως θα βοηθούσε ουσιαστικά τους πρόσφυγες;
  8. Το ιδανικό θα ήταν να μην ζουν σε κέντρα φιλοξενίας, αλλά να είναι ενσωματωμένοι στην κοινωνία. Τα παιδιά των προσφύγων να μην μπουν σε διαφορετικές τάξεις με τα υπόλοιπα αλλά σε κάθε τμήμα να μπουν δύο- τρία παιδιά.

Πόσα «όχι» άκουσαν πια τα προσφυγόπουλα;

Την ώρα που η Κυβέρνηση αναζητά τρόπους έτσι ώστε να ενταχθούν τα προσφυγόπουλα στην ελληνική κοινωνία και να μπορέσουν να εκπαιδευτούν αντιδράσεις μίσους και ρατσισμού κάνουν την εμφάνιση τους.

Την αρχή την έκανε ο δήμος Ωραιοκάστρου με τους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων του 5ου Δημοτικού Σχολείου Ωραιοκάστρου που αποφάσισαν τη μη ένταξη προσφυγόπουλων στο χώρο του σχολείου.

Οι αντιδράσεις για την ένταξη των προσφυγόπουλων στην εκπαίδευση συνεχίστηκαν από την Φιλιππιάδα και συγκεκριμένα από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Δημοτικού Σχολείου που εξέδωσε και χαρακτηριστικό υπόμνημα. Στην ανακοίνωση τους οι γονείς του σχολείου επισήμαναν, πως δεν πρόκειται να αποδεχθούν σε καμιά περίπτωση «τη συστέγαση των παιδιών των λεγόμενων παράτυπων μεταναστών».

Όχι ένα αλλά έξι στο σύνολο σχολεία στην Ημαθία αντιδρούν στην ένταξη των προσφυγόπουλων. Συγκεκριμένα, έξι απ’ τους επτά συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων του Ν. Ημαθίας, αντιδρούν στην ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία.

Πιο πρόσφατα, και οι σύλλογοι γονέων στην Κω, ένα απ’ τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου που έχει υποδεχθεί πλήθος προσφύγων, αντέδρασαν στην ένταξη των προσφυγόπουλων στα σχολεία, σχολιάζοντας πως είναι υπέρ του δικαιώματος των προσφυγόπουλων και μεταναστών στην εκπαίδευση, ωστόσο, έχουν ενστάσεις αναφορικά με την  «παραχώρηση των σχολικών κτηρίων λόγω των ιδιαιτεροτήτων του νησιού και τις επιπτώσεις που ήδη υπάρχουν από την παραμονή προσφύγων και μεταναστών».

Με το που ξεκίνησε η σχολική χρονιά για τα προσφυγόπουλα- στις 10 Οκτωβρίου- άρχισε νέος γύρος διαμαρτυριών απ’ τους γονείς των παιδιών στα σχολεία των οποίων εντάχθηκαν τα παιδιά των προσφύγων.

Στη Μυτιλήνη γονείς έβαλαν λουκέτο σε σχολείο όπου επρόκειτο να φοιτήσουν προσφυγόπουλα, ενώ στην ίδια κίνηση προχώρησαν και στο Δήμο Βόλβης στο Δημοτικό Σχολείο Προφήτης.

Στη Βόλβη μάλιστα οι γονείς δεν στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο επειδή δεν συμφωνούν με την ένταξη των προσφυγόπουλων στις ίδιες εγκαταστάσεις με τα παιδιά τους.

Στη Χίο ο Πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων στο 7ο δημοτικό σχολείο της περιοχής του Αγίου Θωμά μοίρασε ένα ερωτηματολόγιο- δημοψήφισμα στους γονείς των παιδιών προκειμένου να απαντήσουν σε σειρά ερωτημάτων σχετικά με την εκπαίδευση των προσφυγόπουλων.

Όσα ανέφερε ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, στο iPop.gr:

  1. Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων αρκετών σχολείων είπαν όχι στα προσφυγόπουλα. Θα θέλαμε να ακούσουμε την άποψη σας επί του θέματος. Πως πρόκειται να διαχειριστεί το υπ. Παιδείας αυτή την στάση; Επηρεάζει αυτή η απόφαση τα επόμενα βήματα του Υπουργείου; Ποια είναι η προσωπική σας άποψη;
  2. Την εκπαιδευτική πολιτική την καθορίζει το Υπουργείο Παιδείας. Οι Σύλλογοι Γονέων & Κηδεμόνων δεν έχουν θεσμική αρμοδιότητα για το πώς θα εφαρμοστεί η εκπαιδευτική πολιτική. Ευτυχώς, αυτή η αντίδραση των Συλλόγων είναι εντελώς μειοψηφική. Δεν αφορά όλους τους γονείς και όλα τα παιδιά, ούτε τη μεγάλη πλειοψηφία των γονιών και των παιδιών. Το πρόγραμμα του Υπουργείου θα εφαρμοστεί σταδιακά και με ευελιξία. Τα προσφυγόπουλα θα πηγαίνουν σε τάξεις υποδοχής έτσι ώστε να μάθουν τη γλώσσα και σταδιακά, να περάσουν στα μαθήματα των κανονικών τάξεων. Δεν υπάρχει καμία σοβαρή αιτιολογία για να μη γίνει αυτό, υπάρχει μόνο προκατάληψη, άγνοια και παραπληροφόρηση. Από τη στιγμή που έχουν διευκρινιστεί τα ζητήματα της υγιεινής και έχουν δοθεί όλες οι διαβεβαιώσεις ότι τα παιδιά-πρόσφυγες που θα πάνε στα σχολεία θα έχουν εμβολιαστεί, δεν κατανοούμε αυτές τις αντιδράσεις.
  3. Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Παντής, δήλωσε προ ολίγων ημερών ότι «τα μη εμβολιασμένα προσφυγόπουλα δεν θα ενταχθούν στα σχολεία». Πως πρόκειται να το διαχειριστεί αυτό το υπ. Παιδείας; Ποια είναι τα πλαίσια συνεργασίας με το υπ. Υγείας; Το ότι υπάρχει έλλειψη εμβολίων στην αγορά πως θα επηρεάσει τα προσφυγόπουλα; Θα διαθέσει το υπ. Παιδείας -σε συνεργασία με το υπ. Υγείας- συγκεκριμένο αριθμό εμβολίων ή ο αριθμός θα είναι απεριόριστος ώστε να καλυφθούν όλα τα προσφυγόπουλα;
  4. Το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε άμεση επικοινωνία και συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και πιο συγκεκριμένα την Ομάδα Εργασίας για το συντονισμό και την εποπτεία της εμβολιαστικής κάλυψης των παιδιών που διαμένουν στα Κέντρα Φιλοξενίας. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολουθεί το Υπουργείο Παιδείας υλοποιείται με βάση την πρόοδο της εμβολιαστικής κάλυψης των προσφυγόπουλων που διαμένουν στα Κέντρα Φιλοξενίας. Με άλλα λόγια, το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα λειτουργεί και αναπτύσσεται σταδιακά μετά από συνεννόηση με το Υπουργείο Υγείας.
  5. Στο προγραμματισμό της εκπαίδευσης των προσφυγόπουλων έχει συμπεριληφθεί και το μάθημα των Θρησκευτικών; Και αν ναι σε ποια πλαίσια θα γίνει η διδασκαλία του;
  6. Στον προγραμματισμό του Υπουργείου, τα παιδιά θα μπουν σε τάξεις υποδοχής αντίστοιχες των τάξεων υποδοχής που λειτούργησαν από τη δεκαετία του ’90, όταν η Ελλάδα δέχτηκε μαζικό κύμα μεταναστών. Συγκεκριμένα, και με βάση το πρόσφατο ΦΕΚ (Τεύχος Β’ 3049/23.09.2016), οι τάξεις υποδοχής θα λειτουργήσουν ως εξής:Στα Δημοτικά ο χρόνος ανά διδακτικό αντικείμενο κατανέμεται ως ακολούθως:

    Στα Γυμνάσια ο χρόνος ανά διδακτικό αντικείμενο κατανέμεται ως ακολούθως:

     

 «Δεν πρέπει να βάζουμε όλους την ταμπέλα του ρατσιστή και του φασίστα», τονίζει ο ΟΗΕ

Η εκπρόσωπος του ΟΗΕ, Στέλλα Νάνου, με την οποία ήρθε σε επικοινωνία το iPop.gr τόνισε ότι τέτοιου είδους συμπεριφορές απ’ τους γονείς- να μην θέλουν στα προσφυγόπουλα στο ίδιο σχολείο με τα παιδιά τους- προέρχονται απ’ την φοβία και την άγνοια.

«Είναι λάθος να κάνουμε αφ’υψηλού κριτική και να βάζουμε σε όλους την ταμπέλα του ρατσιστή και του φασίστα. Η απάντηση πρέπει να είναι ενημέρωση, ψύχραιμη παρουσίαση της πραγματικότητας και των γεγονότων και να υπάρχει προγραμματισμός και σαφήνεια για το τι ακριβώς πρόκειται να γίνει με τα παιδιά στα σχολεία».

Παράλληλα, η κ. Νάνου σχολίασε πως απέναντι σε τέτοιου είδους συμπεριφορές, υπάρχουν εκατοντάδες πράξεις συμπαράστασης και αλληλεγγύης – τις είδαμε πέρυσι απέναντι στους χιλιάδες ανθρώπους που έφταναν καθημερινά στις ελληνικές ακτές, τις βλέπουμε και φέτος στους χώρους φιλοξενίας προσφύγων με εθελοντές και μέλη των τοπικών κοινωνιών να προσφέρουν προσωπικό χρόνο και υλικά αγαθά για να ανακουφίσουν την καθημερινότητα των προσφύγων, στα σχολεία που υποδέχτηκαν παιδιά πρόσφυγες από την πρώτη μέρα, στις οικογένειες που ανοίγουν τα σπίτια και την καρδιά τους για να προσφέρουν θαλπωρή σε ταλαιπωρημένες οικογένειες. «Αυτά τα ανθρωπιστικά αισθήματα θα πρέπει να διαφυλαχθούν και να ενισχυθούν, δεν θα πρέπει να τα θεωρούμε δεδομένα ή να τα αφήσουμε να εξαντληθούν».

Photos: AFP/Getty, politischios.gr, Reuters, Nick Paleologos/SOOC/ Al Jazeera